کد خبر: 419733
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۷ ۰۷:۵۷:۰۰
| |

رونمایی از یک فاجعه؛ 500 هزار نفر فقط از محل یارانه‌ها زندگی می‌کنند

یک نماینده مجلس بیان کرد: نبود آمار دقیق یک رویه غلط را در پرداخت یارانه‌ها ایجاد کرده است، این‌که بیاییم در ابتدا به همه یارانه بدهیم و بعد افراد را از آن کم کنیم درست نیست.

رونمایی از یک فاجعه؛ 500 هزار نفر فقط از محل یارانه‌ها زندگی می‌کنند
کد خبر: 419733
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۷ ۰۷:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره لزوم داشتن آمار و ارقام درست برای کمک‌ به نیازمندان گفت: یکی از مشکلاتی که در سطح کلان کشور داریم، نبود اطلاعات است؛ در صورتی که زیر بنای تمامی برنامه‌ها داشتن آمار دقیق است. هنگامی که ما از این مهم محروم باشیم، نمی‌توانیم درست برنامه‌ریزی کنیم و این کار تنها نتیجه‌ای که می‌دهد، این است انرژی و منابع ما به هَدر برود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر می‌خواهیم باتوجه به امکاناتی که در کشور داریم، خدماتی ارائه دهیم، باید اطلاعات دقیق و درستی داشته باشیم، از همین رو معتقدم باید تمام نهادها و ارگان‌ها را ملزم به دادن آمار دقیق کنیم.

وی درباره اقدامات مجلس درخصوص ملزم کردن ارگان‌ و نهاد‌ها برای داد آمار به پایگاه‌های اطلاعاتی مثل پایگاه رفاه ایرانیان بیان کرد: باید قانون جامع آماری را در مجلس بنویسیم و ضمانت اجرایی هم برای آن بگذاریم، که اگر فلان دستگاه اطلاعات و آمار نداد و همکاری نکرد، مدیرش 6 ماه انفصال از خدمت شود.

لطفی تاکید کرد: اگر ما جامعه آماری دقیقی نداشته باشیم، در خصوص دادن کمک‌های معیشتی آش همان است و کاسه همان.

وی با اشاره به این‌که امروز اکثر مدیران دستگاهی یا آمار ندارند و یا می‌ترسند آمار و اطلاعات خود را ارائه کنند، گفت: هنگامی که آمار درستی نداشته باشیم، چگونه می‌خواهیم دهک‌ها را شناسایی کنیم؟ ما امروز واقعا نمی‌دانیم درآمد وزارت‌خانه‌ها چقدر است؛ چراکه شفافیت لازم در این زمینه وجود ندارد‌.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در تک تک‌ حوزه‌هایی که باید آمار دقیق و جامع داشته باشیم، آمار نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم برنامه درستی ارائه دهیم، دقت کنید هنگامی که برنامه‌ریزی درستی نداشته باشیم، منابع کشور را به هدر می‌دهیم که همین امر باعث شده است که یک جا به نحو احسنت رشد کند و یک منطقه در اوج بدبختی و محرومیت باشد.

وی افزود: هنگامی که آمارها و اطلاعات درست باشد و منابع به موقع و به جا تخصیص داده شود، ما رشد متوازن را در کشور خواهیم داشت.

نماینده رزن خاطرنشان کرد: نبود آمار دقیق یک رویه غلط را در پرداخت یارانه‌ها ایجاد کرده است، این‌که بیاییم در ابتدا به همه یارانه بدهیم و بعد افراد را از آن کم کنیم درست نیست.

وی با بیان این‌که جامعه هدف ما کاملا مشخص است، عنوان کرد: به طور مثال جامعه آماری معلولان، زنان سرپرست خانوار، افراد غیرتوانمند و بالای 60 سال کاملا مشخص است. کمیته امداد و بهزیستی هم آمارشان را دارند ما می‌توانیم با استفاده از آن آمارها اولویت‌ها را مشخص کنیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این‌که ابتدا یک آمار گسترده منتشر کنیم و بعد آن را اصلاح کنیم درست نیست، باید از همان ابتدا جامعه آماری که مستحق واقعی کمک‌هاست را مشخص کنیم.

وی با انتقاد از روند پرداخت یارانه‌ها در کشور گفت: معتقدم اگر می‌خواهیم کشور را نجات دهیم، باید یارانه‌های پنهان را برداریم زیرا تا زمانی که این نوع یارانه‌ها را از کشور جمع نکنیم هیچگاه نمی‌توانیم حق را به حق‌دار برسانیم، امروز یارانه‌های پنهان ما به سود ثروتمندان و پولداران است و عملا این پول به جیب این اقشار می‌رود.

لطفی تاکید کرد: هنگامی که ما یارانه‌های پنهان را از سطح کشور جمع کردیم، آن وقت جامعه هدف مشخص می‌شود؛ زیرا مدیریت مصرف دست خود مردم می‌افتد. آن وقت مشخص می‌شود که چه کسی می‌تواند و چه کسی نمی‌تواند هزینه‌ها را پرداخت کند. آن‌گاه به راحتی افراد فقیر و نیازمند مشخص می‌شوند.

وی گفت: تا زمانی که بنزین، گاز، برق و نان یارانه‌ای می‌دهیم، چگونه می‌توانیم افراد ثروتمند را از فقیر تشخیص دهیم، اما هنگامی که همه این‌ها آزاد شد، اولاً مردم خودشان هزینه‌ها را مدیریت می‌کنند در ثانی جامعه هدف به صورت اتوماتیک‌وار مانند معلولان، بازنشستگان، از کار افتادگان زنان سرپرست خانوار و غیره مشخص می‌شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از بحث‌های کمیسیون اجتماعی واقعی کردن آمارهاست و در این مورد طرح‌هایی هم ارائه شده است که در دست بررسی است.

وی با بیان این‌که پرداخت بی مورد یارانه‌ها و سهام عدالت باعث شده است یک عده افراد غیرفعال در جامعه به وجود بیایند، گفت: امروز کار هست ولی کارگر نیست؛ فرد می‌گوید انواع و اقسام یارانه دارم و تن به کار نمی‌دهد و اما اگر یارانه‌ها به طور هدفمند به افراد نیازمند برسد، قطعا این افراد هم وارد چرخه خواهند شد.

لطفی گفت: نمایندگان در مجلس به دنبال این هستد طرحی را ارائه دهند تا افراد غیرفعال را جمع کنند چراکه امروز حدود 500 هزار نفر غیرفعال در جامعه هستند که فقط از محل یارانه‌ها زندگی می‌کنند و می‌توانند وارد چرخه کار شوند اما این کار را نمی‌کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها