کد خبر: 419884
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات آمریکا| بازگشت آمریکای بایدن به برجام بدون قید و شرط نخواهد بود

امیرعلی ابوالفتح گفت‌: از آنجا که در سال 2020 نه ایران‌ ایرانِ 2015 است و نه آمریکا آمریکای ‌2015، این تصور که گره کور برجام با شکست احتمالی ترامپ از بایدن بازشدنی است تصوری غلط و مغایر با واقعیت‌هاست.

انتخابات آمریکا| بازگشت آمریکای بایدن به برجام بدون قید و شرط نخواهد بود
کد خبر: 419884
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| انتخابات آمریکا چهار ماه دیگر برگزار می‌شود و مشخصاً ایران در انتظار نتیجه انتخابات آمریکا است تا بلکه با برنده شدن جو بایدن تغییری هرچند کمرنگ در برجام رخ دهد. البته اینکه انتخابات آمریکا و پیروزی جو بایدن برای بازگشت به برجام چه شرط و شروطی به وجود می‌آورد هم پرسشی است که فقط کاخ‌ سفیدنشینی احتمالی این چهره دموکرات می‌تواند به آن پاسخی صحیح بدهد.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: مواضعی که جو بایدن در کمپین‌های انتخاباتی درباره برجام اعلام کرده است‌ نشان از آن دارد که اگر در انتخابات 2020 پیروز شود، تلاش‌هایش را برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای شروع خواهد کرد. اما باید این را در نظر گرفت که بازگشت آمریکای بایدن به برجام بدون قید و شرط نخواهد بود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: آمریکا در صورت کاخ ‌سفیدنشینی بایدن اگر بخواهد به برجام برگردد، حتماً یکسری مابه‌ازاهایی علاوه بر مفاد توافق هسته‌ای از ایران طلب خواهد کرد؛ یعنی شاید خواسته‌هایی داشته باشد که اساساً ربطی به پرونده هسته‌ای ایران هم ندارد. البته درباره سطح کیفی و کمی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی هم حتماً مطالبه‌هایی را طرح خواهند کرد. همچنین باید گفت آمریکایی‌ها احتمالاً تغییر مواضع تهران در مسائل دفاعی و منطقه‌ای را مطرح خواهند کرد.

ابوالفتح توضیح داد: این توضیح لازم است که دموکرات‌ها هم مثل دولت دونالد ترامپ نگرانی‌هایی در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران دارند و حتی درباره مسائل داخلی کشور ما هم نظراتی شبیه به نظرات جمهوری‌خواهان دارند. این بدان معنی است که نگاه آمریکا همیشه یکسان است و جابه‌جایی قدرت در بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تفاوت اساسی‌ای در سیاست این کشور در قبال ایران نخواهد داشت.

او ادامه داد:‌ از آنجا که در سال 2020 نه ایران‌ ایرانِ 2015 است و نه آمریکا آمریکای ‌2015، این تصور که گره کور برجام با شکست احتمالی ترامپ از بایدن بازشدنی است تصوری غلط و مغایر با واقعیت‌هاست. همچنین مناسبات همه بازیگران 1+5 تغییرهای زیادی به خود دیده و به طور مشخص خاورمیانه هم متحول شده است. در نتیجه، فضای هسته‌ای 2015 تکرار نخواهد شد.

امیرعلی ابوالفتح در پایان صحبت‌هایش گفت: این را هم باید در نظر داشت که تهران و واشینگتن به تنهایی در رابطه ایران و آمریکا نقش‌آفرینی نمی‌کنند. در واقع نگاه ریاض، تل‌آویو، مسکو، بروکسل،‌ آنکارا و... بر رابطه احتمالی بین ایران و آمریکای بایدن تاثیر خواهد گذاشت.

چکیده گفت‌وگو با امیرعلی ابوالفتح

-بایدن پیروز شود، تلاش‌هایش را برای بازگشت آمریکا به برجام شروع خواهد کرد

-آمریکایی‌ها احتمالاً تغییر مواضع تهران در مسائل دفاعی و منطقه‌ای را مطرح خواهند کرد

-دموکرات‌ها نگرانی‌هایی نسبت به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران دارند

-فضای هسته‌ای 2015 تکرار نخواهد شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها