رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران:

دولت مکلف بود 50 درصد هزینه های توسعه مترو را بپردازد

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران خواستار حمایت بیشتر دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی شد.

دولت مکلف بود 50 درصد هزینه های توسعه مترو را بپردازد
کد خبر: 420085
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۸ ۱۳:۴۷:۳۸

اعتمادآنلاین| مجید فراهانی با حضور درنشست "بررسی مطالبات مدیریت شهری تهران از دولت در حوزه حمل و نقل شهر "با بیان اینکه مسئله حمل و نقل شهری اساس شهر است و مهم ترین مطالبه امروز مردم تهران در مدیریت ملی و محلی رفع مشکل ترافیک و آلودگی هوا است و 80 درصد مطالبات مردم تهران را تشکیل می دهد، گفت: در این ایام کرونایی که تجمع مردم در فضای حمل و نقلی مترو و اتوبوس و تاکسی باعث شیوع بیشتر می شود بدیهی است حمل و نقل مدرن و آسان می تواند از ابتلای بیشتر جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه در گذشته مسئولیت حمل و نقل بر عهده دولت بوده است و در اختیار شهرداری نبود و وزارت کشور توسعه حمل و نقل شهری را بر عهده گرفت، افزود: با تصمیمی که گرفته شد بنا شد مدیریت خط متروی تهران به شهرداری تهران واگذار شود و دولت بر همین اساس قول داد که نیمی از سهم خود را در خصوص تکالیف قانونی اش برای هزینه ایجاد و احداث سامانه های ریلی بپردازد. بر همین اساس دولت مکلف بود 50 درصد هزینه های توسعه مترو را بپردازد و همچنین در خصوص بلیت مترو هم برای اینکه نحوه استفاده مردم گسترش پیدا کند بنا شد یک سوم آن را مردم و یک سوم را دولت و بقیه را شهرداری بپردازد اما در حال حاضر شاهد این هستیم که دولت در تکلیف قانونی خود برای احداث سامانه ریلی تنها 3 درصد سهم خود را از سال 96 تا 98 پرداخت کرده است.

وی گفت: در این سال ها 6000 میلیارد تومان سهم قانونی دولت بوده است و دولت تا کنون 166 میلیارد تومان را پرداخت کرده است که این امر سبب کند شدن حرکت مترو شده است و متاسفانه دولت دوازدهم در سومین سال فعالیت خود تنها 65 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته اما 1 ریال هم تا کنون از این اعتبار پرداخت نشده است.

فراهانی با اشاره به اینکه طبق بند 7 تصویب نامه هیات وزیران در سال 79 تاکید می کند از کل قیمت بلیت هر سفر شهروندان باید یک سوم شهرداری، دولت و مردم پرداخت کنند، گفت: اما دولت سهم را به موقع پرداخت نمی کند و ما هر سال در قالب تبصره بودجه، شهرداری را مکلف می کنیم که دولت سهم خود را پرداخت کند و از دولت سهم خود را پیگیری کند. شهرداری پیگیری انجام می دهد و به نتیجه نمی رسد و به همین دلیل هر ساله برای شهرداری تهران جهت جبران کسری هزینه های شرکت بهره برداری مترو معادل حدود 5500 میلیارد ریال اعتبار گذاشتیم و جهت کسری شرکت واحد اتوبوسرانی 4950 میلیارد ریال در قالب بودجه 99 کنار گذاشتیم و به عبارتی ساده تر شورا نه تنها بودجه لازم را برای اتوبوسرانی و مترو پرداخت می کند بلکه پول دولت را هم پرداخت می کند.

فراهانی بابیان اینکه شهرداری تهران در بحث توسعه مترو تکالیفی دارد اما به دلیل انباشت بدهی های گذشته که 24 هزار میلیارد تومان تا الان سر رسید بدهی مترو به بانک های مختلف است و هزینه بالای توسعه مترو و مشکلات مالی که وجود دارد، سرعتش کند شده و عملا بزرگترین چالش شهرداری تهران تامین هزینه های حمل و نقل است، تصریح کرد: ظرفیت هایی در این خصوص داریم. ظرفیت های مالی در هر یک از سه بخش اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو را داریم و شهرداری را مکلف کردیم که از آن استفاده کند.

فراهانی با اشاره به دیگر ظرفیت های مالی مترو گفت: تامین مبلغ 1500 میلیارد تومان از محل واگذاری مجتمع های ایستگاهی نکته دیگری است. بر اساس مصوبات شورای شهر تهران شرکت مترو می تواند بخشی از هزینه توسعه مترو را از محل توسعه مجتمع های ایستگاهی تامین کند.


رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران افزود: مجموعا 1500 میلیارد تومان از این محل تامین خواهد شد و پیگیری انتشار 1000 میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو برای سال 98 و پیگیری اخذ مجوز برای 2000 میلیارد تومان آن برای سال 99 از دیگر مواردی بوده که در سال 1400 محقق می شود. انتشار اوراق مشارکت مهم ترین روش هایی است که شهرداری تهران و شورا دنبال می کند.

وی با بیان اینکه تامین 700 میلیارد تومان از محل تبصره بودجه و ستاد تامین ناوگان از دیگر موارد است، گفت: دولت متعهد است با تکلیفی که مجلس در اختیارش قرار داده مجموعا 700 میلیارد تومان امسال از محل ستاد جهش تولید، پرداخت کند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: با در نظر گرفتن اعتبار مصوب شهرداری تهران برای مترو 5000 میلیارد تومان برای امسال محقق خواهد شد که این پول برای توسعه خط 6 و 7 و 3 متروی شهری محقق خواهد شد.

فراهانی با اشاره به تامین اتوبوس برقی و ال آر تی و تامین بودجه در این رابطه گفت: مسئله اتوبوس مهم است. در برنامه توسعه دوم شهرداری تهران پیش بینی شده بود که تا انتهای سال گذشته شهر تهران 9500 دستگاه اتوبوس داشته باشد و در حال حاضر اتوبوسرانی 5500 دستگاه اتوبوس دارد که 500 دستگاه آن هم در پارکینگ ها به دلیل مشکلات فنی وجود دارد و تهران در حال حاضر با 5000 اتوبوس و نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت است.

فراهانی با بیان اینکه عمر متوسط اتوبوس های تهران چیزی حدود 10 سال است. برخی از آنان بیشتر و برخی کمتر است، ادامه داد: اتوبوسی که شبانه روز کار می کند برای عمر 10 سال ببینید چقدر فرسوده می شوند.

وی با اشاره به تأمین اتوبوس های ال آر تی در شورای پنجم گفت: در حال حاضر در برنامه امسال مصوب شورا است که تهران خط سامانه اتوبوس برقی حدفاصل میدان خراسان تا بعثت را از طریق 64 دستگاه اتوبوس موجود و راه اندازی تاسیسات و سیستم های مشخص، داشته باشد تا به صورت پایلوت انجام دهیم و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری صورت گیرد البته پیش بینی شده از منابع شهرداری و منابع مصوبات دولتی این اتفاق رخ دهد یعنی 300 دستگاه شهرداری تهران از منابع خود و 1650 دستگاه هم تعهد دولت با توجه به الزامات مجلس تامین شود.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: پیگیری نوسازی 1650 دستگاه اتوبوس از محل ظرفیت های مصوبه جایگزینی و نوسازی ناوگان درون شهری شورای اقتصاد است که از محل ظرفیت های بند ب ماده 12 قانون صورت می گیرد و 3750 میلیارد تومان اعتبار دارد که در حقیقت پیش بینی شده است و مجموعا 755میلیارد تومان از محل منابع داخلی شهرداری تهران در بودجه سال گذشته رامصوب کردیم و پیش بینی شد 210 میلیارد تومان از این پول محقق شود.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران گفت: تاکید ما همچنان این است که موضوعات شهری را در حوزه حمل و نقل و ترافیک پیگیری کنیم و خط 6 و 7 مترو در ابتدای شورای پنجم فقط به صورت عبوری بود و هیچ تمهیداتی برای آن در نظر گرفته نشده بود. بلافاصله تصمیم به تعطیلی آن شد و خوشبختانه بحث های آن صورت گرفت و بخشی از خط 6 و 7 بعد از تمهیدات لازم راه اندازی شد.

فراهانی با اشاره به توسعه خطوط مترو اظهار کرد: پیش بینی شده خط 6 با 8 ایستگاه و 7 کیلومتر جدید از تربیت مدرس تا ستاری بتواند توسعه و تکمیل پیدا کند. خط 7 هم 3 ایستگاه در نیمه اول و 4 ایستگاه در نیمه دوم سال تکمیل می شود و خط سه که بهره برداری از ایستگاه اقدسیه است تکمیل شود مشکلی بابت تامین نداریم و خط 10 هم احداث خواهد شد و آغاز خط 10 را خواهیم داشت؛ اما مشکل اصلی ما تامین واگن است و دولت متعهد شده 600 دستگاه واگن را تامین کند.

فراهانی با اشاره به لزوم حمایت دولت در زمینه توسعه مترو گفت: تقاضای ما از دولت این است که تأمین 630 واگن را قرار داد ببندند که بعد از قرار داد 15 ماه بعد به دست ما می رسد و همچنین پیش پرداخت خرید 155 واگن با استفاده از منابع شهردرای انجام شود. تقاضای ما همراهی بیشتر دولت برای حل مشکل شهری است چرا که اگر تهران امروز پایتخت است، شهروندان تهرانی هزینه مختلفی به واسطه پایتخت می دهند و دولت به واسطه حضورش در تهران زیر ساخت ها را استفاده می کند، باید هزینه حضورش در تهران را بپردازد و برای توسعه و حل مشکلات تهران اهتمام داشته باشد.


فراهانی در پایان خاطر نشان کرد: تهران ویترین کل کشور است و اگر تهران توسعه یافته باشد دولت می تواند با تسریع کارها، فعالیت های خود را هم به سرانجام برساند و تقاضای ما از دولت اولویت قرار دادن حمل و نقل عمومی است همچنان که مدیریت شهری مسئله توسعه حمل نقل را در دستور کار دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها