بررسی دستمزد سلبریتی‌ها و مجریان مشهور از زبان دبیر شورای نظارت بر صداوسیما

دبیر شورای نظارت‌بر صداوسیما از ادامه بررسی پرونده مجریان و سلبریتی‌های خبرسازی چون مهران مدیری، رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار و عدم پاسخگویی اسپانسرها در موضوع دستمزدهای کلان خبر داد.

بررسی دستمزد سلبریتی‌ها و مجریان مشهور از زبان دبیر شورای نظارت بر صداوسیما
کد خبر: 420090
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۸ ۱۴:۱۱:۰۹

اعتمادآنلاین| محمدحسین صوفی دبیر شورای نظارت بر صداوسیما درباره وضعیت حضور چهره‌های خبرساز فضای مجازی در برنامه‌ها و تولیدات تلویزیونی عنوان کرد: رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی، رسانه‌ای ملی و متعلق به همه اقشار جامعه است. پس باید برنامه‌هایشان از جذابیتی برخوردار باشند که همگان از آن بهره ببرند.

بخشی از جذابیت این جنس برنامه‌ها هم طبیعتاً وابسته به استفاده از چهره‌هاست، منتها چهره‌هایی که موجه، قابل احترام و الگویی شایسته برای همگان بویژه نسل جوان باشند و آثار وجودی مثبتی برای جامعه داشته باشند.

صوفی تصریح کرد: این چهره‌ها خدای ناکرده نباید چهره‌هایی زرد و یا ناخوش‌نام باشند. اتفاقاً باید از چهره‌های خوشنام و خوش سابقه برای این منظور بهره گرفت. مخصوصاً که از لحاظ ادبیات و سواد هم باید از محاسن رسانه‌ای برخوردار باشند.

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما یادآور شد: صداوسیما و هر نهاد رسانه‌ای باید در انتخاب افراد خود با دقت عمل کند تا چهره‌هایی به آن ورود کنند که بدآموزی نداشته باشند و اصول حرفه‌ای در فرآیند حضور آن‌ها رعایت شده باشد.

صداوسیما برای پای‌بندی چهره‌ها قرارداد ببندد

صوفی با اشاره به یکی از این اصول حرفه‌ای در حوزه رسانه که نمونه‌ای از آن برای علی صبوری بازیگر یکی از سریال‌های در حال پخش انجام گرفت، گفت: صداوسیما و هر نهاد رسانه‌ای باید دو قرارداد با چهره‌های موردنظر منعقد کند؛ یک قرارداد مالی که بر اساس آن وجهی رد و بدل می‌شود و یک قرارداد حقوقی و معنوی که در آن گفته شود از زمانی که فرد همکاری‌اش را با صداوسیما شروع می‌کند می‌بایست به اصول و هنجارهای رسانه عمل کند. این قرارداد حقوقی در همه سازمان‌های رسانه‌ای مرسوم است.

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما درباره اینکه سلبریتی‌ها معمولاً به چنین تعهدی تن نمی‌دهند، اظهار کرد: اگر کسی تن نمی‌دهد، سازمان هم نباید از او استفاده کند. آن‌ها از امکانات سازمان صداوسیما استفاده می‌کنند ولی ضوابط را رعایت نمی‌کنند.

نمایش آدرس اینستاگرام و تولد گرفتن روی آنتن تخلف است

صوفی درباره تمرکز بیش از اندازه برنامه‌های تلویزیون بر روی تبلیغ و استفاده از اینستاگرام و اینکه آیا شورای نظارت تا کنون در این زمینه ورود داشته است یا خیر هم گفت: شورای نظارت بر صداوسیما براساس اصل 175 قانون مسئولیت نظارت بر همه امور مرتبط با صداوسیما را بر عهده دارد و تمام اقدامات و برنامه‌ها را رصد می‌کند و آنچه را که مطابق با این اصل و تفسیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نباشد تذکر می‌دهد.

صوفی درباره اینکه چرا این تذکرات رسانه‌ای نمی‌شود یادآور شد: هیچ موردی از منظر شورای نظارت پنهان نیست. اساساً طبق قانون آنچه را که شورای نظارت، نظارت می‌کند موظف است به سازمان صداوسیما و نهادهای خاص گزارش دهد اما اساساً همه اینها رسانه‌ای نمی‌شود.

وی در عین حال تأکید کرد: صداوسیما در مدت اخیر با توجه به مجموعه تذکرات، راهنمایی‌ها، انتقاداتی که شورای نظارت بر صداوسیما داشته است بخش قابل‌توجهی از اتفاقات را اصلاح کرده است.

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما درباره نمایش آدرس اینستاگرام در برخی از برنامه‌های تلویزیونی تأکید کرد: حتماً این کار خلاف است و اگر در برنامه‌ای آدرس اینستاگرام را نمایش بدهند و یا کانال تلگرامی یک برنامه از آنتن تبلیغ شود تخلف رسانه‌ای محسوب می‌شود.

صداوسیما به‌طور جدی به دنبال این است که شاخص‌ها و معیارها و استانداردهایی را تدوین کند تا اولاً برنامه‌ها و تولید برنامه بین عوامل به تعادل توزیع شود و دوم اینکه نوعی هماهنگی بین دستمزدها در بخش‌های مختلف وجود داشته باشد وی درباره استفاده از آنتن برای منفعت شخصی افراد هم عنوان کرد: خود را تبلیغ کنند و یا فردی در یک برنامه جشن تولد خود یا خانواده‌اش را بگیرد، این‌ها حتماً تخلف رسانه‌ای است و مدیران رسانه باید با آن برخورد کنند. استفاده شخصی از آنتن حتماً خلاف است و همان‌قدر که او حق دارد یک مخاطب هم از آنتن حق دارد.

دلیل طولانی شدن روند بررسی دستمزدهای سلبریتی‌ها و مجریان مشهور

صوفی در بخش دیگر درباره روند بررسی حرف‌وحدیث‌ها درباره دستمزدهای کلان برای چهره‌های خبرساز مانند رضا رشیدپور، محمدرضا گلزار و مهران مدیری توسط شورای نظارت که حدود 2 ماه پیش وعده آن مطرح شده بود، بیان کرد: این موضوع پیچیدگی زیادی دارد و هنوز بررسی‌ها در این زمینه تمام نشده است.

وی در تشریح پیچیدگی‌های این پرونده هم عنوان کرد: بررسی دقیق این موضوع بستگی به عوامل و برنامه‌های دیگر و حتی اسپانسرها دارد.

به طور مثال بعضی اسپانسرها جوابگوی ما نیستند و از آنجایی که باید برنامه‌ها را به تفکیک هر شبکه، مقطع زمانی تولید و پخش و مواردی از این دست در نظر بگیریم، بررسی جامع این موضوع با پیچیدگی‌هایی مواجه شده‌است.

صوفی در پاسخ به اینکه آیا این موضوع هم مثل برخی موارد قدیمی‌تر مانند سرنوشت تخلف صورت‌گرفته در آرای مردمی جشنواره جام‌جم که با مرور زمان فراموش شد، نیمه‌کاره و بی‌نتیجه رها نمی‌شود، تأکید کرد: حتماً این‌طور نیست. شورای نظارت به آن مساله درباره جشنواره جام‌جم ورود نکرد و اگر ورود می‌کردیم حتماً انجام می‌شد و به نتیجه می‌رسید.

تدوین یک آیین‌نامه جدید در صداوسیما

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما در پایان با اشاره به آیین‌نامه‌ای جدید در صداوسیما درباره دستمزدها گفت: صداوسیما به‌طور جدی به دنبال این است که شاخص‌ها و معیارها و استانداردهایی را تدوین کند تا اولاً برنامه‌ها و تولید برنامه بین عوامل به تعادل توزیع شود و دوم اینکه نوعی هماهنگی بین دستمزدها در بخش‌های مختلف وجود داشته باشد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها