هشدار گوترش:

واکسن کرونا را عمومی نکنید بهای سنگینی خواهید پرداخت

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه تاکید کرد که در صورت تولید موفقیت آمیز واکسن ویروس کرونا، این واکسن باید در دسترس همگان در همه جای جهان قرار گیرد.

واکسن کرونا را عمومی نکنید بهای سنگینی خواهید پرداخت
کد خبر: 420122
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۸ ۱۵:۴۵:۴۹

اعتمادآنلاین| گوترش به شبکه چهار رادیو بی بی سی گفت: ساخت واکسن برای مردم هر کشور و فراموش کردن دیگران، غیرقابل پذیرش و هرگونه تلاش کشورها برای سرقت جزئیات پژوهش‌ها در باره واکسن ویروس کرونا به نفع رقیبان، محکوم است.

وی با تاکید بر حفاظت از حقوق معنوی دانشمندانی که برای ساخت واکسن ویروس کرونا تلاش می کنند، این امر را بسیار مهم دانست.

گوترش افزود: هرگونه اقدام جاسوسی در ارتباط با واکسن ها محکوم است، همان گونه که ما باید هر سیاستی را که به جای فراهم کردن امکان ساخت واکسن به نفع همه مردم که باید در دسترسی همگان و در همه جا قرار گیرد، کشورها را از هم جدا می کند، محکوم کنیم.

گوترش با ابراز تأسف از ناتوانی کشورها برای اتحاد به منظور مبارزه با این ویروس به علت روابط نادرست بزرگ ترین و قدرتمندترین کشورهای جهان مانند ایالات متحده، روسیه و چین، افزود: کشورهای توسعه یافته جهان باید تلاش بیشتری برای حمایت از کشورهای فقیرتر کنند و در غیر این صورت باید بهای وحشتناک و بسیار زیادی بپردازند.

وی افزود: در صورتی که همه در ارتباط با همه گیری، ایمنی نداشته باشند، جهان ایمن نخواهد بود. بنابراین برای حمایت از کشورهای فقیر و نهادهای جهان در مبارزه با این همه گیری، دفاع از منافع توسعه یافته ترین کشورهای جهان کاملا اساسی و ضروری است.

به گفته گوترش؛ در صورتی که کشورهای توسعه یافته تلاش کنند که مشکلات خود را حل کرده و بقیه را فراموش کنند، بهای بسیار زیادی پرداخت خواهند کرد.

پیش از این، شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای در مورد مسئولیت‌ دولت ها در رسیدگی به مساله شیوع کرونا، بر لزوم دسترسی همه کشورها به واکسن کووید- 19 تاکید کرده است.

اعضای این شورا در این قطعنامه با اجماع نظر به نقش محوری دولتها در پاسخ به مساله شیوع کرونا و دیگر شرایط اضطراری مرتبط با امور بهداشتی اشاره کرده است.

این قطعنامه ضمن برجسته‌سازی تاثیر مساله توسعه پایدار و حقوق بشر عنوان کرد که تدابیر اضطراری دولتها در پاسخ به بیماری کووید-19 باید به الزامات آنها تحت قوانین حقوق بشری کاربردی پایبند باشد.

در این قطعنامه همچنین بر اهمیت دسترسی برابر به معاینات، درمان و واکسن این بیماری تاکید شده و عنوان شد که تولید هر واکسن مربوط به بیماری کووید- 19 باید به عنوان یک کالای عمومی جهانی در نظر گرفته شود.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز 14 میلیون نفر گذشت و تعداد جان باختگان به این ویروس نیز به مرز 600 هزار نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها