کد خبر: 420256
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۹ ۰۹:۴۷:۱۸
| |

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی:

اگر کره‌ 9 میلیارد دلار ایران را پرداخت نکند از ورود محصولات این کشور به داخل جلوگیری می‌کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر مقامات کره جنوبی و پرداخت نشدن بدهی ایران از سوی این کشور گفت: برای نشاندن کره‌ بر سر جایش ابزارهای فراوانی داریم.

اگر کره‌ 9 میلیارد دلار ایران را پرداخت نکند از ورود محصولات این کشور به داخل جلوگیری می‌کنیم
کد خبر: 420256
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۹ ۰۹:۴۷:۱۸

اعتمادآنلاین| «فداحسین مالکی»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که پیش از این سفیر ایران در افغانستان بود، در رابطه با سفر اخیر معاون سیاسی وزیر امور خارجه به این کشور و تاثیر امضای سند جامع همکاری میان طرفین گفت: تفاهم‌نامه میان ایران با کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان براساس مشترکات میان طرفین امضا می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به حضور برخی کشورهای بیگانه در کشورهای همسایه این ضرورت وجود دارد که نسبت به گذشته همکاری‌های عمیق‌تری با کشورهای همسایه خود از جمله افغانستان و پاکستان داشته باشیم.

علاوه بر قرار گرفتن در یک حوزه تمدنی مشترک و اشترکات فرهنگی فراوانی از جمله زبان که با این کشور داریم، بیش از 300 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم.

مالکی در بحث ضرورت افزایش ارتباطات ایران با افغانستان تصریح کرد: در واقع مواردی نظیر رودخانه هیرمند، هریرود و تالاب هامون موضوعاتی است که نشان‌دهنده ضرورت ارتباط ایران با این کشور همسایه و امضای تفاهم‌نامه با آن است.

ایران حتی می‌تواند قرارداد و پیمان امنیتی با افغانستان داشته باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر تاثیر امضای تفاهم‌نامه بر بهبود روابط میان ایران و افغانستان اظهار کرد: البته پیش از این ایران تفاهم‌نامه و قراردادهایی با افغانستان داشته و اتفاقات خوبی افتاده اما در حال حاضر به دلیل حضور ناتو، بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین آمریکایی‌ها در افغانستان، افزایش روابط با این کشور باید تداوم یابد و پررنگ‌تر از این شود.

مالکی با اشاره به سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه به افغانستان خاطرنشان کرد: به دنبال سفر عراقچی به افغانستان و ارتباطاتی که قرار شد صورت بگیرد، مجالس دو کشور هم درآینده نزدیک باید ارتباطات بیشتری برقرار کنند و به بیگانگان اجازه ندهند که در روابط ایران و افغانستان شیطنت کنند.

این دیپلمات سابق کشورمان در واکنش به اقدام مسئولین کره‌جنوبی در استفاده از عنوان جعلی در رابطه با خلیج‌فارس اظهار کرد: برای نشاندن کره‌ بر سر جایش ابزارهای فراوانی داریم اول اینکه تاکید داریم، سفیر کره‌جنوبی به دلیل اظهارات اخیر مقامات این کشور احضار شود که البته وزارت امور خارجه اعتراضات را به سفارت خانه این کشور رسانده و سفیر را احضار کرده است.

از طرفی اگر کره‌ 9 میلیارد دلار ایران را پرداخت نکند شک نکنید از ورود محصولات کره جلوگیری می‌کنیم لذا به نفع کره است معوقات مالی خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران را پرداخت کند.

مالکی در خصوص موضع کمیسیون امنیت ملی برابر این اقدامات کره‌جنوبی تصریح کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به این قضیه ورود خواهد کرد و به وزارت کشور و امور خارجه تاکید داریم که برخورد لازم را با طرف مقابل، انجام دهند و مقابله به مثل کنند. البته به کره‌ خوش‌بین نیستیم.

در حقیقت وابستگی این کشور به آمریکا کاملا محرز است و این حرکت که به خود جرأت دادند و پول‌های جمهوری اسلامی را بلوکه کنند، اقدامی کره‌ای نیست بلکه آمریکایی است. از این بابت اگر به تعهدات خود عمل نکنند قطعا اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها