کد خبر: 420265
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۹ ۰۹:۵۹:۱۴
| |

50 درصد شکایت‌های والدین از مدارس، مربوط به شهریه است

به گفته خانواده‌ها با ثبت شکایت در سامانه رسیدگی به شکایات، اسم خانواده‌ به مدیر مدرسه اعلام می‌شود، همین موضوع هم دلیل دیگری برای انصراف آنها از شکایت و چشم پوشی بر تخلفات است!

50 درصد شکایت‌های والدین از مدارس، مربوط به شهریه است
کد خبر: 420265
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۹ ۰۹:۵۹:۱۴

اعتمادآنلاین| همزمان با فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی یا غیردولتی برخی خانواده‌ها به خصوص آنهایی که باید دانش‌آموزان را در پایه‌های ورودی "اول دبستان، هفتم و دهم" ثبت‌نام کنند از مشکلاتی می‌گویند که البته هر سال در حال تکرار است.

دو مشکل اصلی خانواده‌ها که هر سال در فصل ثبت‌نام از سوی آنها بیان و از جانب رسانه‌ها هم منعکس می‌شود، محدوده بندی جغرافیایی مدارس و دریافت پول هنگام ثبت‌نام است.

پول زمان ثبت‌نام توسط برخی مدارس دریافت می‌شود و بیشتر مدارس پس از مهر ماه و تشکیل انجمن اولیا و مربیان خانواده‌ها را ملزم به پرداخت کمک هزینه اختیاری می‌کنند که البته دیگر نمی‌توان آن را اختیاری نامید بلکه سال‌هاست جنبه اجبار گرفته است.

در همین رابطه مادری که دو فرزندش در مدرسه‌ای هیئت امنایی تحصیل می‌کند به خبرنگار تسنیم می‌گوید: هنوز مشخص نیست وضعیت سال تحصیلی جدید چگونه است اما مدرسه فرزندانم (دبستان) برای هر نفر یک میلیون تومان شهریه دریافت کرده است.

او بیان می‌کند: مدرسه فرزندانم هیئت امنایی است و با وجود اینکه می‌گویند مدارس هیئت امنایی شهریه ندارند اما هر سال شهریه پرداخت می‌کنیم و یک میلیون تومان به ازای سال آینده که اصلاً مشخص نیست وضعیت کلاس‌های درس چگونه است دریافت می‌کنند.

موضوع دیگری که از سوی خانواده‌ها به عنوان دلیلی برای چشم‌پوشی آنها بر تخلفات مدارس مطرح می‌شود، این نگرانی است که نکند بعدها در طول سال تحصیلی کارکنان مدرسه با نگاه دیگری با فرزندشان رفتار کنند.

همچنین به گفته خانواده‌ها با ثبت شکایت در سامانه رسیدگی به شکایات، اسم خانواده‌ به مدیر مدرسه اعلام می‌شود، همین موضوع هم دلیل دیگری برای انصراف آنها از شکایت و چشم پوشی بر تخلفات است!

در همین رابطه یدالله شهباز بیگی رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران درباره نظارت بر فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان گفت: روزهای دوشنبه و چهارشنبه که ثبت‌نام انجام می‌شود 6 تیم‌ بازرسی آموزش و پرورش شهر تهران برای بازدید از روند ثبت‌نام به مناطق می‌روند در کنار این مناطق نیز تیم‌های بازرسی برای رسیدگی به وضعیت ثبت‌نام دارند.

وی درباره اینکه چرا با ثبت شکایت از سوی خانواده‌ها اسامی آنها به مدیر مدرسه اعلام می‌شود، افزود: فقط در بحث شکایاتی که مربوط به تخلفات مالی است باید اسم فرد شکایت کننده به مدیر مدرسه اعلام شود.

شهباز بیگی درباره بیشترین مشکلات خانواده‌ها در فصل ثبت‌نام مدارس عنوان کرد: محدوده بندی جغرافیایی مدارس بیشترین دلیل مراجعه خانواده‌ها به ستادهای ثبت‌نام است و تقاضای ثبت‌نام در مدرسه‌ای خارج از محدوده تعیین شده دارند با توجه به اینکه مدارس ظرفیت مشخصی دارند و تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس درس نباید بیش از یک حدی شود ناگزیر به اجرای محدوده‌بندی هستیم.

وی با اشاره به اینکه مشکل دوم خانوادها در فصل ثبت‌نام دریافت پول توسط برخی مدارس است، متذکر شد: 50 درصد شکایت‌ها مربوط به دریافت شهریه هنگام ثبت‌نام است و اگر متوجه شویم مدیری هنگام ثبت‌نام به جز پول بیمه و کتاب مبلغ دیگری دریافت کرده، تخلف است.

بیگی در پاسخ به این پرسش که بازرسی آموزش و پرورش بر مدارس غیر دولتی هم نظارت می‌کند، گفت: یکی از درخواست‌های ما این است که بازرسی آموزش و پرورش عضو ثابت در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی باشد هم‌اکنون ما در این بخش حضور نداریم و هر زمانی که شورای نظارت تشخیص دهد، بازرسی آموزش و پرورش می‌تواند بر مدارس غیر دولتی نظارت و بازدید کند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها