سرخابی‌ها بعد از واگذاری چگونه اداره می‌شوند؟

به گفته وزیر ورزش و جوانان فرایند خصوصی سازی ابتدا ورود 10 درصد از سهام برای کشف قیمت است و پس از آن صد درصد سهام واگذار خواهد شد.

سرخابی‌ها بعد از واگذاری چگونه اداره می‌شوند؟
کد خبر: 420277
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۹ ۱۰:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| به نظر می‌رسد پرونده واگذاری استقلال و پرسپولیس که سال‌ها باز مانده، به فصول پایانی خود نزدیک شده است و آخرین وعده مسئولان درمورد خصوصی‌سازی دو تیم محبوب پایتخت از این حکایت دارد که بالاخره این پرونده در شهریورماه بسته خواهد شد.

ماجرای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انگار دارد به واقعیت نزدیک می شود هرچند بارها تا همین مرحله رفته و بازگشته است. این بار قرار است هرکدام از باشگاه ها صاحب دو مجموعه ورزشی شوند و بر این اساس مجموعه ورزشی درفشی فر و شهدای گمنام متعلق به باشگاه پرسپولیس و مجموعه ورزشی مرغوبکار و کمپ مرحوم حجازی هم متعلق به باشگاه استقلال می شود.

در مورد وضعیت درآمدی دو باشگاه نیز باید گفت که پرسپولیس سال گذشته قراردادی با اسپانسر منعقد کرده بود. پس از تغییرات مدیریتی طی الحاقیه ای به این قرارداد، مشخص شد کف درآمدی باشگاه پرسپولیس از محل اسپانسری 110 میلیارد تومان طی سال است و می تواند بیشتر هم باشد. کف درآمدی باشگاه استقلال هم طبق قراردادی که با اسپانسر امضا کرده، سالانه تقریبا 50 میلیارد تومان است.

همچنین این دو شرکت می توانند از ظرفیت های مصوبه اخیر سران سه قوه درمورد تسهیلات مالیاتی که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است استفاده کنند، البته به شرط اینکه در بازار سرمایه پذیرش شوند و حداقل 25 درصد سهام شرکت در سال 1399 در بازار سرمایه واگذار شود. بر این اساس طبق گفته مسئولان قرار است دو شرکت استقلال و پرسپولیس در شهریور ماه در بازار دوم فرابورس پذیرش شوند و عرضه اولیه صورت خواهد گرفت.

به گفته وزیر ورزش و جوانان فرایند خصوصی سازی ابتدا ورود 10 درصد از سهام برای کشف قیمت است و پس از آن صد درصد سهام واگذار خواهد شد.

تکلیف مدیریت دو باشگاه بعد از واگذاری چه می شود؟

در سال 1397 سید حمید کلانتری، معاونت وقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از طرحی جدید برای واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس به هواداران خبرداده و گفته بود "این پیشنهاد تهیه و ارائه شده است و در همین راستا طرفداران این دو باشگاه می‌توانند با خرید سهام، سهامدار خرد این مجموعه کلان باشند" هرچند که موضوع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، سالها قبل نیز مطرح شده بود. در سال 1388 غریب‌رضا، معاون طرح و برنامه وزارت تعاون سابق، بحث واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس به شیوه تعاونی را پیش کشید و اعلام کرد که پیشنهاد واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس به شکل تعاونی سهامی عام از وزارت تعاون به سازمان تربیت بدنی ارائه شده تا در راستای اجرای سیاستهای اصل 44 قانونی اساسی، شرکتهای تعاونی سهامی عام را برای عضویت کسانی که تمایل به خرید سهام این دو باشگاه دارند، تاسیس کند.

البته وی طرح این پیشنهاد را به منزله خرید سهام سرخابی‌ها توسط بخش تعاون ندانسته و گفته بود تمامی بازیکنان دو تیم استقلال و پرسپولیس، هواداران، حامیان و کادر اداری و فنی می‌توانند سهامدار این دو باشگاه بزرگ فوتبال در زمان واگذاری باشند. از سوی دیگر دبیرکل وقت اتاق تعاون ایران ـ اعلام کرده بود که پیشنهاد تاسیس دو تعاونی بزرگ سهامی به نام‌های شرکت تعاونی سهام عام پرسپولیس ایرانیان و شرکت تعاونی سهامی عام استقلال ایرانیان با سهامداری حداکثری مردم و تمام علاقه‌مندان در سراسر کشور آماده شده و نگاهی به فعالیت باشگاه‌های بزرگ دنیا نیز موید این امر است که بنیادی تعاونی و مردمی دارند.

پس از طرح مباحث مذکور، فعلا هیچ منبع رسمی از وضعیت سهامداران دو باشگاه محبوب پایتخت صحبتی نکرده است اما قاعدتا 10 درصد عرضه اولیه سهام باشگاه ها با هدف کشف قیمت صورت خواهد گرفت و پنج درصد دیگر سهام نیز بعد از مدتی و برای به تعادل رسیدن قیمت سهام و جلوگیری از ایجاد حباب عرضه خواهد شد. احتمالا برای اینکه دو تیم متولی داشته باشند، 51 درصد سهامشان به صورت بلوکی فروخته خواهد شد. این سهام هم می تواند به اشخاص حقیقی و هم به اشخاص حقوقی فروخته شود اما این نکته ضروری است که توانمندی مالی و اهلیت خریدار ثابت شود.

برای مابقی سهام باشگاه ها ممکن است تعاونی هایی، برای مثال توسط پیشکسوتان باشگاه تشکیل شود و 15 درصد سهام نیز توسط این تعاونی ها خریداری شود. 15 درصد دیگر نیز ممکن است شرکتی توسط هواداران تشکیل شود و این شرکت 15 درصد سهام را خریداری کند. با این حال باید منتظر ماند و دید تصمیم دولت مردان در این راستا چه خواهد بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها