کد خبر: 420331
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۹ ۱۲:۰۴:۵۴
| |

کرونا و تحریم چه بلایی سر ورزش ایران آورده است؟

ورزش ایران که خودش را برای رقابت‌های المپیک توکیو آماده می‌کرد با تعطیلی باشگاه‌ها و رقابت‌های ورزشی، با مشکل مواجه شده است. ورزشکاران در روزهای کرونایی، بدون تمرین هستند و همین موضوع باعث افت آنها شده است. افتی که می‌تواند ایران را از رسیدن به مدال المپیک دور کند.

کرونا و تحریم چه بلایی سر ورزش ایران آورده است؟
کد خبر: 420331
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۹ ۱۲:۰۴:۵۴

اعتمادآنلاین| ورزش در ایران، به دلیل شیوع ویروس کرونا به حالت تعلیق درآمده و ورزشکاران هم خانه‌نشین شده‌اند. در این بین اما، داستان فوتبال فرق می‌کند. لیگ برتر در حال برگزاری است و فدراسیون فوتبال تلاش دارد تا رقابت‌های لیگ نوزدهم را در روزهای شیوع ویروس کرونا به پایان برساند. اتفاقی که باعث ناراحتی ورزشکاران دیگر رشته‌ها شده است.

ورزش ایران که خودش را برای رقابت‌های المپیک توکیو آماده می‌کرد با تعطیلی باشگاه‌ها و رقابت‌های ورزشی، با مشکل مواجه شده است. ورزشکاران در روزهای کرونایی، بدون تمرین هستند و همین موضوع باعث افت آنها شده است. افتی که می‌تواند ایران را از رسیدن به مدال المپیک دور کند.

در این بین، رشته‌هایی هم وجود دارد که از گزند ویروس کرونا در امان مانده‌اند. ورزشکاران رشته‌های تیراندازی و دوومیدانی، از آن دسته از ورزشکارانی هستند که می‌توانند به صورت انفرادی تمرینات خودشان را دنبال کنند اما همین ورزشکاران هم به نوعی دیگر درگیر هستند و وضعیت خوبی ندارند.

در ادامه نگاهی می‌کنیم به مشکلات ورزشکاران المپیکی ایران، در روزهای شیوع کرونا و تحریم‌های اقتصادی؛ روزهایی که با دلار 25000 تومانی و کمبود تخت‌های بیمارستانی همراه است.

ناراحتی مربی تیم ملی بوکس

بوکسورهای ایرانی، در المپیک لندن و ریو، شانس رسیدن به مدال را داشتند و تلاش زیادی برای رفتن به روی سکوی المپیک کردند. اتفاقی که در نهایت رخ نداد و مدیران و مربیان بوکس امیدوار بودند در المپیک 2020 توکیو، این طلسم شکسته شود و بوکس ایران، هم بتواند مانند رشته تکواندو، کشتی و وزنه‌برداری، به مدال المپیک دست پیدا کند؛ اما شیوع ویروس کرونا، خواب مربیان این رشته را به کابوس تبدیل کرد.

علیرضا استکی، مربی تیم ملی بوکس ایران، با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت تیم ملی بوکس، گفت: «بوکس چه فرقی با فوتبال دارد که این رشته بازگشایی نمی‌شود؟ در محوطه 18 قدم زمین فوتبال همه بازیکنان به صورت فشرده حضور دارند و فاصله زیادی باهم ندارند! تنها در رشته‌های انفرادی این فشردگی را شاهد نیستیم و رشته‌هایی چون والیبال و فوتبال هم با این مشکل رو به رو هستند. اشتباه دیگر بستن باشگاه‌ها است! بهتر است با بازرسی، سانس بندی کردن، برگزاری تمرینات با تعداد نفرات کم‌ و ضد عفونی کردن وسایل هر دو ساعت یک‌بار، باشگاه‌ها را باز کنیم.»

ویروس کرونا باعث شده بسیاری از باشگاه‌های بوکس ایران، به دلیل نبود درآمد، تعطیل شوند. رشته‌ای که روزی طرفداران زیادی در بین مردم ایران داشت حالا با یک مشکل بزرگ روبه‌رو است و آن‌هم تعطیلی است.

کاراته هم به درد بوکس دچار است

المپیک توکیو، برای اولین بار در تاریخ، میزبان رشته کاراته است. رشته‌ای که زادگاهش همان کشور ژاپن است، اما ورزشکاران ایرانی، بخش بزرگی از تاریخ این رشته هستند. کاراته ایران، هم در بخش زنان و هم در بخش مردان، در المپیک توکیو نماینده دارد و یکی از امیدهای اصلی کاروان ایران برای کسب مدال است. اما گویا ویروس کرونا این رشته را هم با مشکلات زیادی رو به رو کرده است.

طبق اعلام حسن روحانی، مربی تیم ملی کاراته، تمام اردوهای تدارکاتی و جلسات تمرینی تیم ملی، به خاطر کرونا، تعطیل شده است و ورزشکاران کاراته ایران هم خانه‌نشین هستند. مربی تیم ملی کاراته درباره وضعیت اردوهای تیم ملی کاراته گفت: «در حال حاضر باید با همین وضعیت سر کرد و ورزشکاران با برگزاری تمرینات انفرادی آمادگی‌شان را در سطح قابل قبول نگه دارند. دو شب پیش با مربی ژاپن صحبت می‌کردم، آنها هم مثل ما وضعیت‌شان بلاتکلیف است و تمرینات‌شان به ناچار تعطیل شده است. او اعلام کرد جای مناسبی برای تمرین در یکی از کشورها پیدا کنیم تا کاراته‌کاهای ایران و ژاپن با هم تمرین مشترک داشته باشند.» کشتی و تکواندو ایران هم چندان وضعیت بهتری نسبت به کاراته و بوکس ندارند. آنها هم به دلیل گسترش ویروس کرونا، نمی‌توانند تمرین کنند. در این میان وضعیت کشتی از تکواندو هم بدتر است. به گفته ستاد مبارزه با ویروس کرونا، کشتی ورزشی است که ورزشکاران، بیشترین درگیری را با یکدیگر دارند و تا زمانی که ویروس کرونا، کنترل نشود، این رشته ورزشی اجازه برگزاری مسابقه و اردو را ندارد.

فدراسیون تکواندو ایران البته چند روز پیش، خبر از تهیه ماسکی مخصوص برای ورزشکاران دادند تا المپین‌های این رشته بتوانند تمرینات خودشان را آغاز کنند.

یوز ایرانی ناراحت از بد عهدی مسوولان

در روزهایی که ورزشکاران رشته‌های رزمی ایران از نبود سالن تمرین و اردوی تمرینی به دلیل شیوع ویروس کرونا گله می‌کنند، حسن تفتیان ورزشکاری است که می‌تواند تمرین کند اما بدقولی مدیران ورزش، باعث شده نتواند تمام انرژی خودش را صرف تمرینات آماده‌سازی کند. او که بدون مربی در حال آماده سازی برای المپیک توکیو است، از عدم حمایت مدیران فدراسیون دوومیدانی و وزارت ورزش ناراحت است.

او درهمین رابطه گفت: «در دوران قرنطینه تمریناتم را شخصا دنبال کردم اما ای‌کاش از المپیکی‌ها در این دوران واقعا سخت بیشتر حمایت می‌شد. به هر حال یکسری راهکارها بود که سایر کشورها نیز در قبال دوندگان‌شان در پیش گرفتند و می‌شد که ما نیز در ایران چنین راهکارهایی را داشته باشیم تا از آمادگی دور نشویم. با توجه به گرانی‌ها و همچنین شیوع کرونا، من همچنان مثل قبل تمرین می‌کنم و از تلاشم کم نشده است. متاسفانه اردوها لغو شد و این اتفاق خوبی نیست. امثال من نیز که فقط ورزش حرفه‌ای می‌کنیم و کارمان ورزش است، درآمد خاصی نداریم. متاسفانه نه حقوقی داریم و نه حمایت می‌شویم. انگار که رها شده‌ایم.»

تنها المپیکی‌های ایران نیستند که وضعیت خوبی ندارند بلکه ورزشکاران پارالمپیکی ایران هم درگیر مشکلات زیادی هستند. یکی از رشته‌هایی پارالمپیکی ایران که حال و روز خوبی ندارد، شنا است. رشته‌ای که یکی از امیدهای ایران در پارالمپیک توکیو است و با افرادی چون شاهین ایزدیار، می‌تواند در توکیو تاریخ سازی کند و مدال‌های خوش رنگی در این رشته ورزشی به دست بیاورد. اما مشکلات مالی و ویروس کرونا، این رشته را هم درگیر مشکلات زیادی کرده است. طبق اعلام مدیران کاروان پارالمپیک ایران، به دلیل مشکلات مالی، شاید ورزشکاری از این رشته، به پار‌المپیک توکیو اعزام نشود. اتفاقی که باعث سرخوردگی ورزشکارانی چون شاهین ایزدیار شود که در رقابت‌های آسیایی جاکارتا با کسب چندین مدال طلا، تاریخ سازی کرد.

محمدحسین اقبالی رییس انجمن شنای معلولان، در این باره گفت: «هنوز مشخص نیست شناگری به پارالمپیک توکیو اعزام شود یا خیر اما آن طور که من شنیده‌ام کمیته ملی پارالمپیک به دنبال آن است که یک تا دو شناگر به این بازی‌ها اعزام کند تا در بازی‌های پاراآسیایی جوانان حضور موفقی داشته باشند. اگر شرایط اعزام شناگران به توکیو فراهم نشود هدف اصلی من این است تا بتوانیم در پاراآسیایی جوانان بحرین حضور موفقی داشته باشیم و به مدال‌های بیشتری نسبت به دوره قبل دست پیدا کنیم. بدون شک با استعدادهای خوبی که در شنای معلولان شناسایی شده‌اند ما می‌توانیم در پاراآسیایی جوانان به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.» حالا باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی برای رشته‌های ورزشی ایران رخ می‌دهد و ورزشکاران ایران می‌توانند خودشان را برای المپیک آماده کنند یا ویروس کرونا و مشکلات مالی، پیروز این میدان نبرد می‌شوند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها