آتش سوزی بازار کفاش‌ها چه بلایی بر سر بازار تاریخی تهران آورد؟

آتش سوزی بازار کفاش‌ها به هیچ کدام از بخش‌های تاریخی بازار تهران آسیب وارد نکرد، اما میراث فرهنگی را وادار به درخواستی کرد تا دست کم یک ناظر در زمان اجرای پروژه‌های ساختمانی در این بازار تاریخی حضور داشته باشد.

آتش سوزی بازار کفاش‌ها چه بلایی بر سر بازار تاریخی تهران آورد؟
کد خبر: 420362
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۹ ۱۳:۳۴:۵۲

اعتمادآنلاین| با تعمیرات ساختمانی یا انجام هر اقدام دیگری، جمعه 27 تیر، آتش از بازار کفاش‌ها و درست کنار بازار سیدولیِ تهران زبانه کشید که چند ساعت بعد خاموش شد و برای بازار تاریخی تهران، روز از نو، روزی نو. آن هم برای بازاری تاریخی که «سر توماس هربرت»، در سفرنامه خود در سال 1108 قمری (دوره صفویه) از آن توصیف می‌کند و گفته می‌شود که بازار بین‌الحرمین آن را در دوران محمدشاه قاجار ساخته‌اند و بازار امیر، سرای امیر و بازار کفاش‌ها را در دوره ناصرالدین شاه به بازار اضافه کرده‌اند و به واسطه همین قدمت و ارزش، دوم آبان 1356 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مرتضی ادیب‌زاده - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران - درگفت‌وگو با ایسنا، از بررسی این بخش از بازار تهران توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی استان خبر می‌دهد و می‌گوید: بر اساس بازدید یگان حفاظت از این بازار، کارگران در حال ایزوگام پشت بام پاساژ بوده‌اند که اتاقک آن آتش می‌گیرد، بلافاصله آتش‌نشانی وارد عمل شده و خطر برطرف می‌شود و خوشبختانه هیچ سازه تاریخی آتش نمی‌گیرد.

او با این وجود تاکید می‌کند: لازم است تا زمانی که قرار است اقداماتی در بازار تهران به خصوص در روزهای تعطیل انجام شود و از آتش یا برق استفاده شود، حتما یک ناظر از هیات امنای بازار یا مسوولان آن راسته بازار در محل حضور داشته باشند و کار فقط به عهده‌ کارگر نباشد که با انجام وظیفه‌ای که به او محول شده، به انجام دیگر اقدامات ضروری توجهی نکند و حتی استانداردهایی را که نیاز است رعایت نکند.

معاون میراث فرهنگی استان تهران با بیان این‌که قرار است این پیشنهاد توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی استان در جلسه‌ای با حضور نماینده‌های بازار تهران و نمایندگان دفاتر شهرداری و مراکز تسهیل‌گری اعلام شود، ادامه می‌دهد: از سوی دیگر این درخواست باید از طریق دفاتر تسهیل‌گری که با بازاری‌ها، شهرداری‌ها و میراث فرهنگی ارتباط دارند به صورت مکتوب به هیات امنا منعکس شود.

هر چند ادیب‌زاده این درخواست را به عنوان یک پیشنهاد مطرح می‌کند، اما در این میان مشخص نیست، ناظران میراث فرهنگی در چنین محوطه‌ تاریخی که برخی از پژوهشگران آن را هسته‌ اولیه‌ تهران قدیم می‌دانند، باید در چه زمان‌هایی حضور داشته باشند؟

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها