کد خبر: 420606
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۱۱:۵۵:۲۴
| |

علمایی، مدرس دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه:

امروز چین شریک تجاری 130 کشور جهان است

مدرس دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت: در اوایل انقلاب در فاصله دو سال روابط ایران و چین از لحاظ اقتصادی چند برابر شد و امروز چین از قدرت‌های بزرگ اقتصادی است و شریک تجاری 130 کشور جهان است.

امروز چین شریک تجاری 130 کشور جهان است
کد خبر: 420606
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۱۱:۵۵:۲۴

اعتمادآنلاین| مدرس دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت: قرن 21 قرن آسیاست و سال‌های آتی بیش از 80 درصد تبادلات تجاری جهان بین شرق و غرب آسیا اتفاق می‌افتد.


ابوالفضل علمایی، مدرس دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه در نشست چشم‌انداز روابط ایران و چین در دو دهه آینده گفت: تدوین چشم‌انداز همکاری‌های ایران و چین پاسخی به ملزومات دو دهه آینده است که قرار است در شرق و غرب اتفاقاتی رخ دهد.

وی ادامه داد: در سال 94 رئیس‌جمهور چین به ایران سفری داشت و در بند 6 قراردادی که بین دو کشور امضا شد موضوع برنامه همکاری‌های 25 ساله اعلام شد و در همان زمان روابط دو کشور مشارکت جامع راهبردی اعلام شد.

مدرس دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت خارجه با بیان اینکه قرن 21 قرن آسیاست و سال‌های آتی بیش از 80 درصد تبادلات تجاری جهان بین شرق و غرب آسیا اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: آمریکا از لحاظ اقتصادی و سیاسی در حال افول است، به طور مثال سهم آمریکا از تولید ناخالص جهان در سال 1950 پنجاه درصد بود که در سال 2001 به 25 درصد رسید و الان کمتر از 1/7 است.

علمایی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته میزان صادرات چین از آمریکا پیشی گرفته است، تصریح کرد: کشورهای مختلف به مانند ایران می‌توانند با پلن‌های مشخص از کشورهایی که قدرتمند هستند استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ایران کشور مستقل است و تحت فشار قدرت‌های دیگر برای عدم همکاری با چین نخواهد بود و براساس منافع ملی خود عمل می‌کند، گفت: چالش تاریخی نیز بین ایران و چین در گذشته وجود نداشته است و حتی جاده ابریشم تمدن‌های ایران و چین را به غرب برده است. حتی در اوایل انقلاب در فاصله دو سال روابط ایران و چین از لحاظ اقتصادی چند برابر شد و امروز چین از قدرت‌های بزرگ اقتصادی است و شریک تجاری 130 کشور جهان است.

مدرس دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت خارجه تصریح کرد: برخی ایده‌هایی که چین مطرح می‌کند می‌تواند با منافع ایران هم‌پوشانی داشته باشد که نمونه آن کمربند راه است که مربوط به جاده ابریشم است.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها