«اعتمادآنلاین» از سرنوشت تسهیلات برای تاکسیرانان گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا| دست کوتاه رانندگان تاکسی از وام 6 میلیونی

بیش از 2 ماه از آغاز سال جدید گذشته بود که دولت اعلام کرد به منظور جبران کاستی‌های درآمدی رانندگان تاکسی به خاطر ویروس کرونا، تسهیلات 6 میلیون تومانی در اختیار آنها خواهد گذاشت. اکنون در حالی پنجمین ماه از سال در شرف آغاز است که هنوز این وام به دست رانندگان تاکسی نرسیده است.

ویروس کرونا| دست کوتاه رانندگان تاکسی از وام 6 میلیونی
کد خبر: 420672
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «ما که وامی به دست‌مون نرسیده.» «یک روزی درباره افزایش قیمت قطعات خودرو حرف می‌زدیم و می‌گفتیم درآمدمان کفاف این حجم از تورم را نمی‌دهد. حالا دیگر کار از این حرف‌ها گذشته است.» «خانم، من همین را بگویم که الان اگر در خانه بمانم، حداقل خیالم راحت است که کرونا نمی‌گیرم. درآمد هم نداشتم هم که خب نداشتم. شما می‌گویی چه کنم؟»

این اظهارات تنها بخشی از درد دل‌هایی است که رانندگان تاکسی، حالا با گذشت پنج ماه از آغاز سال جدید، به زبان می‌آورند؛ سالی که برای همه مردم با کرونا آغاز شد و میزان کاهش درآمد برای این قشر، عددی غیرقابل تصور است.

آمارها ارقام مختلفی به دست می‌دهند، اما برخی از کارشناسان معتقدند میزان درآمد رانندگان تاکسی حدود 60 درصد کاهش پیدا کرده و میزان مسافر هم قریب به 40 درصد کمتر از سال گذشته شده است.

این اعداد و ارقام را بگذارید کنار وضعیت تورم و افزایش قیمت‌های سرسام‌آوری که دیگر میزان افزایشش با سال گذشته که هیچ، با ماه و حتی هفته‌های پیش هم قابل مقایسه نیست، بس که نرخ دلار لحظه‌ای رشد می‌کند.

در این میان، امید بود که تسهیلات دولت بتواند بخشی از این بار سنگین را از دوش خانواده رانندگان تاکسی بردارد که این کمک مالی هم هنوز به جایی نرسیده است.

تاکسی کرونا

مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور 19 خردادماه گفته بود که با پیگیری‌های صورت‌گرفته و در راستای مصوبات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، با هدف حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌پذیر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تاکسیرانانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند تسهیلات 6 میلیون تومانی داده است. به گفته او، فهرست رانندگان مشمول از طریق وزارت کشور به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحویل داده شده است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه با سایت کارا به نشانیِ kara.mcls.gov.ir و طی مراحل ثبت‌نام تکمیلی نسبت به دریافت این وام اقدام کنند.

قرار بر این بود که در گام اول به آن دسته از رانندگانی که بیمه تامین اجتماعی دارند تسهیلات پرداخت شود و در گام دوم سایر رانندگان فعال و مورد تایید وزارت کشور نیز مشمول دریافت این تسهیلات شوند.

همچنین، زمان پرداخت تسهیلات طبق گفته مسئولان وزارت رفاه از اواخر خرداد با نرخ سود 12 درصد و 24 ماهه با دوره تنفس سه‌ماهه خواهد بود؛ یعتی ماهانه 280 هزار تومان.

حالا اما بیش از یک ماه از آن تاریخ گذشته است و هنوز گام نخست پرداخت این تسهیلات هم به ثمر نرسیده است.

اینها همه در حالی است که پیش از سال 99، یعنی در اسفندماه سال گذشته، خبر رسیده بود که دولت برای عید به رانندگان تاکسی کارت‌های اعتباری به مبلغ 2 میلیون تومان پرداخت می‌کند و بعد از مدتی این تسهیلات، تحت شرایطی، از رانندگان پس گرفته می‌شود. حتی سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کرد به دستور رئیس‌جمهور بسته‌های حمایتی برای برخی از اقشار در نظر گرفته می‌شود که یکی از این قشرها رانندگان تاکسی بودند. اما هیچ کدام از این وعده‌ها عملی نشد، به همین دلیل رانندگان تاکسی به دریافت این تسهیلات 6 میلیونی هم امیدی ندارند.

آن‌قدر حرف از وام زده‌اند که دیگر توانی برای پیگیری هم باقی نمانده است

راننده 58ساله‌ای که سال‌هاست در تهران کار می‌کند به اعتمادآنلاین می‌گوید: «یک زمانی بود که وقتی خبرهای اینچنینی می‌رسید حسابی پیگیری می‌کردیم و دنبال گرفتن تسهیلات بودیم. حالا در سال‌های اخیر آن‌قدر حرف از وام و تسهیلات زده‌اند و عملی نکرده‌اند که دیگر توانی برای پیگیری هم باقی نمانده است. یعنی راستش را بخواهید، اینکه دنبالش بروی و آخرش به آن نرسی دردش بیشتر از این است که اساساً در جریان قرار نگیری.»

تاکسی کرونا

علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران می‌گوید، ما اطلاعات رانندگان را به وزارت رفاه که متولی این کار است و اعتباراتش را در اختیار دارد داده‌ایم. او با توضیح شرایط فعلی به یکی از خبرگزاری‌ها گفته است: «اینکه چند پیامک برای رانندگان رفته و چگونه این وام پرداخت می‌شود در جریان نیستیم، البته قرار است جلساتی برگزار شود. اگر موضوع شفاف شود ما هم می‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم. برخی از رانندگان دچار سردرگمی شده‌اند و حتی نمی‌دانند چگونه باید ثبت‌نام کنند. اگر ما مطلع شویم و اطلاع‌رسانی کنیم، کسانی که مشمول هستند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.»

وزارت کار: برای دریافت وام 6 میلیونی باید سه مرحله طی شود

برای پیگیری دقیق‌تر سراغ وزارت رفاهی رفتیم که به گفته سایر مسئولان، متولی اصلی این کار است و مسئولیت رساندن این تسهیلات به تاکسیرانان را بر عهده دارد.

حامد شمس، مدیر روابط عمومی این وزارتخانه، با اشاره به روند فرایندی که باید برای دریافت این وام طی شود به اعتمادآنلاین می‌گوید: «در تمام ماه‌های اخیر که وزارتخانه درگیر موضوع پرداخت تسهیلات اینچنینی است روند کار مرحله‌ای بوده است. برای پرداخت وام و تسهیلات به همه اصناف یکسری مراحل طی شده است؛ مثلاً در حوزه گردشگری این میراث فرهنگی بود که آمار و وضعیت بومگردی‌ها یا آژانس‌ها را در اختیار ما گذاشت تا پرداخت صورت گیرد.»

او درباره تسهیلات رانندگان تاکسی هم توضیح می‌دهد: «شرایط رانندگان تاکسی هم به همین صورت است. لیست رانندگانی که مشمول این تسهیلات باشند از طریق دستگاه‌ها ارسال می‌شود. سپس رانندگانی که پیامک را دریافت کنند باید برای ثبت‌نام در سامانه کارا اقدام کنند. بعد از آن اسامی و مدارک به بانک‌های عامل ارجاع داده می‌شود.»

تاکسی کرونا

شمس در پاسخ به این سوال که کدام یک از این مراحل دچار مشکل شده که پرداخت تسهیلات به تاخیر افتاده عنوان می‌کند: «لیست‌ها در حال تکمیل است و به محض اینکه مدارک رانندگان در سامانه‌ها ثبت شود پرداخت وام هم شروع خواهد شد.»

کم‌کاری از کدام دستگاه است؟

به تازگی، مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم به این موضوع ورود کرده و روند پرداخت وام را کند می‌داند؛ او گفته که این تسهیلات در حال پرداخت است اما روند آن کند شده و به آن شکلی که مد نظر ما بود اجرا نمی‌شود.

داریوش باقرجوان البته معتقد است برخی از رانندگان این وام‌ها را دریافت کرده‌اند: «در ارائه تسهیلات 60 میلیون ریالی مشکلاتی به وجود آمده است. با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این ‌باره مکاتبه کرده‌ایم تا مشکلات را رفع کنند. برخی بانک‌ها تضامین لازم خارج از چارچوب‌های تعیین‌شده قبل مطالبه می‌کنند که پیگیری کرده‌ایم تا این مشکل رفع شود.»

احمد که تمام عمرش را در خیابان‌های تهران و پشت تاکسی‌اش گذرانده و پدرش هم راننده تاکسی بوده اما نظر دیگری دارد: «مسئولان می‌گویند برخی از راننده‌ها این وام را گرفته‌اند. چه کسی گرفته؟ بعید است راننده باسابقه‌ای مشمول این وام باشد و من او را نشناسم. خود من برای دریافت وام به مشکل خوردم. بانک‌ها درخواست ضامن می‌کنند و انگار مدیران با هم هماهنگ نیستند. برای همین همکارانم خسته شده‌اند.»

تاکسی کرونا

ویروس کرونا نه فقط جان انسان‌ها که معیشت مردم را هم به شدت دچار اختلال کرده است. هر صنفی به نوعی با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و نکته اینکه، همین 6 میلیون تومان هم توان زیادی برای برطرف کردن سیل عظیم بحران‌های مالی خانواده‌های امروزی را ندارد.

با وجود این، پرداخت هرچه سریع‌تر این تسهیلات می‌تواند چند سوراخ از حفره‌های عمیق مالی رانندگان تاکسی را پر کند؛ البته اگر موانع موجود برای رسیدن به این وام برطرف شود، موانعی که مشخص نیست از کجا نشأت گرفته است. آیا وزارت کار از اساس با مشکل کمبود اعتبار و بودجه روبه‌روست یا این بانک‌ها هستند که کارشکنی می‌کنند؟ ضمن اینکه نباید اختلالات احتمالی در سامانه کارا را هم نادیده گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها