کد خبر: 420875
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ ۱۰:۵۹:۰۰
| |

کامبیز نوروزی، حقوقدان در واکنش به هجوم بقایی به دفتر روزنامه شرق:

هجوم به دفتر یک نشریه از همه جهت غیرقانونی است

یک حقوقدان تاکید کرد: هیچ‌کس اجازه ندارد به دلیل انتشار یا عدم انتشار مطلبی، به یک نشریه یا یک روزنامه‌نگار یا به دفتر یک نشریه تعرض کند. چنین تعرضی تحت هیچ عنوانی مشروع و قانونی نیست. 

هجوم به دفتر یک نشریه از همه جهت غیرقانونی است
کد خبر: 420875
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ ۱۰:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| روز یکشنبه مطلبی در روزنامه شرق درباره حمید بقایی، معاون رئیس دولت‌های نهم و دهم منتشر شد که با واکنش شدید او همراه بود. خبرنگار روزنامه شرق در این مطلب با اشاره به شرایط بقایی در زندان و حضور او در مرخصی از برخی شنیده‌ها پرده برداشته است. البته در ادامه ضمن گفت‌وگو با وکیل بقایی، تکذیب آن شایعات و شنیده‌ها را هم به نقل از او ذکر کرده است. موضوعی که البته در تیتر این مطلب پر سروصدا مورد اشاره قرار نگرفت و همین موجب عصبانیت و ناراحتی بقایی شد.

انتشار این مطلب و دست به دست شدن آن در رسانه‌ها با حضور بقایی در روزنامه شرق همراه می‌شود. آن طور که از فیلم‌ها، گفته‌ها و شنیده‌ها بر می‌آید، او با خشم و سرو صدا به خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و پرسنل روزنامه شرق توهین می‌کند. اگرچه در نهایت با حضور نیروی انتظامی قائله ختم می‌‌شود اما از تصاویر بر می‌آید که خسارت‌های مالی هم از طرف بقایی و همراهان او به دفتر روزنامه وارد شده است.


در ادامه با کامبیز نوروزی، حقوقدان درباره ابعاد حقوقی رفتار حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم گفت‌وگو کرده‌ایم.


این حقوقدان با بیان اینکه آقای بقایی ظاهرا به مطلبی که در روزنامه شرق منتشر شده اعتراض داشته می‌گوید: بر همین اساس به دفتر این روزنامه مراجعه کرده و آن طور که در گزارش‌ها و اخبار آمده در این محیط مرتکب رفتار خشونت‌باری شده است. ظاهرا الفاظ نامناسبی به کار برده و گویا به بعضی لوازم آن ساختمان آسیب رسانده است.


این استاد حوزه حقوق رسانه ادامه می‌دهد: طبیعتا این قبیل رفتار مشمول بعضی عناوین کیفری است. هیچ عاملی نمی‌تواند توجیه‌گر رفتار خشونت‌بار باشد.


نوروزی با اشاره به مواد مصرح در قانون مطبوعات توضیح می‌دهد: از نظر حقوق مطبوعات هم اگر کسی نسبت به یک مطلب روزنامه اعتراض یا جوابی داشته باشد، می‌تواند به آن روزنامه پاسخ مکتوب دهد.


او در ادامه با اشاره به حقوق منتقدان و معترضان مطالب منتشر شده در نشریات کشور، عنوان می‌‌کند: این افراد همچنین اختیار دارند که از آن نشریه شکایت کنند و در دادگستری این شکایت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.


نوروزی با تاکید بر اینکه هجوم به دفتر یک نشریه از همه جهت غیرقانونی است، می‌افزاید: به خصوص اگر ما در نظر بگیریم روزنامه‌نگاری شغلی است که همواره در معرض خطر است و باید امنیت حرفه‌ای آن محفوظ بماند.


نوروزی در ادامه تاکید می‌کند: هیچ‌کس اجازه ندارد به دلیل انتشار یا عدم انتشار مطلبی، به یک نشریه یا یک روزنامه‌نگار یا به دفتر یک نشریه تعرض کند. چنین تعرضی تحت هیچ عنوانی مشروع و قانونی نیست.


این استاد حوزه حقوق رسانه عنوان می‌کند که اتفاق رخ داده در دفتر روزنامه شرق هم به همین ترتیب تفسیر و تحلیل می‌شود. وی با بیان اینکه من اصلا کاری با مطلب روزنامه شرق ندارم که این مطلب درست یا غلط بوده است، می‌افزاید: این کار هر چه بوده هیچ فردی مجاز به آن حرکت و عکس‌العمل در مقابل آن نیست.


نوروزی همچنین درباره حقوق مدیرمسئول و روزنامه‌نگاران و کارمندان روزنامه شرق در قبال بروز این اتفاق می‌‌گوید: آن طور که شنیدم، از آقای بقایی شکایت کرده‌اند و ظاهرا کلانتری هم در این حادثه مداخله کرده است. اما چه شکایت کرده باشند یا نه؛ اگر به هر یک از اعضای تحریریه شرق توهین شده باشد حق دارد که شخصا در دادسرا از این فرد شکایت کند. او می‌افزاید: خود مدیرمسئول هم مستقلا می‌تواند شکایت را انجام دهد تا این شکایت در دادسرا مورد رسیدگی قرار گیرد.


نوروزی در پایان، درباره تبعات هجوم حمید بقایی و برخی همراهان او به دفتر روزنامه شرق تاکید می‌کند: براساس گزارشات، فیلم‌ها و عکس‌هایی که از این ماجرا منتشر شده چنانچه ایشان الفاظ نامناسب به کار برده باشد و به ساختمان یا تجهیزات روزنامه شرق آسیب رسانده باشد؛ طبیعتا این رفتار، رفتاری است که می‌تواند مستحق تعقیب، تحقیق، محاکمه و نهایتا در صورت اثبات؛ مجازات باشد.

منبع: داتیکان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها