«اعتمادآنلاین» پیامدهای انتقال پادشاه عربستان به بیمارستان را بررسی می‌کند:

عربستان| بیماری ملک‌ سلمان یا برنامه‌های ولیعهد بلندپرواز؟

با وجود آنکه منابع رسمی از بیماری نه‌چندان خطرناک سلمان پادشاه عربستان و عفونت کیسه صفرای او خبر می‌دهند، فعالان سعودی در شبکه اجتماعی انتقال ملک سلمان به بیمارستان را برنامه محمد بن‌سلمان برای در دست گرفتن قدرت پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قلمداد کردند.

عربستان| بیماری ملک‌ سلمان یا برنامه‌های ولیعهد بلندپرواز؟
کد خبر: 420895
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عربستان با اعلام خبر بستری شدن ملک سلمان فضای متفاوتی را تجربه می‌کند. با وجود آنکه منابع رسمی از بیماری نه‌چندان خطرناک سلمان پادشاه عربستان و عفونت کیسه صفرای او خبر می‌دهند، فعالان سعودی در شبکه‌های اجتماعی انتقال ملک سلمان به بیمارستان را برنامه محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان ، برای در دست گرفتن قدرت پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قلمداد کردند.

به گزارش اعتمادآنلاین، همزمانی انتقال ملک سلمان به بیمارستان با اعلام آخرین نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که نشان‌دهنده عقب افتادن دونالد ترامپ از جو بایدن است، باعث شد ابهامات قابل تاملی از سوی تحلیلگران و فعالان سعودی در مورد بستری شدن پادشاه عربستان مطرح شود.

در این میان مخالفان دولت آل سعود، این اتفاق را نمایش جدیدی می‌دانند که ساخته و پرداخته ولیعهد عربستان است تا روند تخت‌نشینی خود را سرعت بخشد و پیش از پایان اولین دوره ریاست‌جمهوری‌ ترامپ در نوامبر آینده- که بزرگ‌ترین حامی او محسوب می‌شود- پادشاه عربستان شود.

محمد رفعت حقوقدان، کارشناس سیاست خارجی عربی ساکن اتحادیه اروپا و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی «international-gazette» در مورد این مساله نوشت: «ورود یا انتقال ملک سلمان به بیمارستان ظاهراً فرایندی برای تسریع پادشاه شدن محمد بن سلمان است. این کار باید پیش از انتخابات نوامبر آینده ریاست جمهوری آمریکا انجام شود زیرا در صورت روی کار آمدن بایدن دیگر دستیابی بن‌سلمان به قدرت در عربستان امری محال خواهد بود.»

این تحلیلگر در عین حال هشدار داد که دستیابی بن‌سلمان به تاج و تخت در عربستان سعودی فاجعه‌ای برای دولت سعودی و آغازِ پایان آن است.

محمد المختار الشنقیطی پژوهشگر و روزنامه‌نگار معروف موریتانی هم در واکنش به این اتفاق نوشت: «خبر بستری شدن ملک سلمان در بیمارستان به معنای آغاز خارج کردن پادشاه عربستان از کاخ یمامه پیش از خروج ترامپ از کاخ سفید است.»

صفحه «العهد الجدید» در توییتر هم که جزو منابع شبه‌موثق دربار سلطنتی سعودی به شمار می‌رود نوشت: «کار انتقال ملک سلمان شتابزده صورت گرفت و ظاهراً چیزی فراتر از التهاب کیسه صفرا باعث این انتقال شده است.»

مجتهد دیگر فعال توییتری که معمولاً اخبار دقیقی را از خانواده سعودی در اختیار کاربران فضای مجازی قرار می‌دهد نیز در اولین وکنش خود به این حادثه نوشت: «منتظر اخبار غافلگیرکننده باشید.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها