کد خبر: 420958
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۱ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

واکسن کرونا؛ تقابل علم و سیاست

آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در برخی کشورها نشان می‌دهد چطور سیاست اشتباه می‌تواند منجر به مرگ انسان­‌ها شود. با این اوصاف، اگر به واکسن کرونا دست پیدا کنیم، آیا دولت‌ها قادرند اعتماد مردم را جلب کنند و واکسن را به صورت عادلانه در اختیار همه قشرهای جامعه قرار دهند؟

واکسن کرونا؛ تقابل علم و سیاست
کد خبر: 420958
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۱ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- محققان دانشگاه آکسفورد روز دوشنبه اعلام کردند نتایج اولیه واکسن کرونا موفقیت‌آمیز بوده است. این خبر، در هفتمین ماه از درگیری جهان با پاندمی کرونا، موجی از امیدواری را برانگیخت، اما آیا با یافتن واکسن کرونا ما به زندگی عادی قبل از پاندمی بازخواهیم گشت؟ پولی توینبی ستون‌نویس «گاردین» در مقاله­‌ای به عواقب احتمالی کشف واکسن کرونا پرداخته است.

***

جهان به پایان وحشت پاندمی کرونا یک قدم نزدیک‌تر شده است. محققان دانشگاه آکسفورد، یکی از 200 گروهی که در مورد واکسن کرونا تحقیق می‌کنند، به نتایج امیدوارکننده‌ای دست پیدا کرده‌اند.

واکسن آکسفورد

موفقیت اولیه واکسن کرونا در آکسفورد

محققان دانشگاه آکسفورد روز دوشنبه اعلام کردند نتایج اولیه کارآزمایی بالینی واکسن کرونای تهیه شده توسط این دانشگاه نشان می‌دهد این واکسن باعث فعال کردن سیستم ایمنی برای مقابله با این ویروس می‌شود. انگلیس به سرعت 90 میلیون از این واکسن را سفارش داده است.

واکسنی برای ویروس کرونا که قدمی دیگر در راستای استعداد خارق‌العاده بشر است، اما به هر حال رفتارهای غلط انسانی را هم نباید فراموش کرد.

واکسن آکسفورد

محققان می‌کوشند تا واکسن به ارزان‌ترین قیمت در دسترس همگان قرار گیرد، با این حال باید منتظر ناسیونالیست‌هایی باشیم که ابتدا برای کشور خودشان می­‌جنگند؛ همان کاری که دونالد ترامپ در مورد داروی رمدسیویر انجام داد.

همه کشورها پذیرفته‌اند تا زیر نظر سازمان بهداشت جهانی همه اطلاعات به دست آمده راجع به واکسن ویروس کرونا را به اشتراک بگذارند، اما تعداد کمی امید به یک روند منظم دارند. اتحاد و همکاری بین کشورهای مختلف برای یافتن واکسن از جانب کسانی که جیب‌های عمیق‌تر و دست‌های کج‌تری دارند در خطر است.

سیاستمداران از واکسن کرونا چه نفعی خواهند برد؟

اگر اولین واکسن موفق کرونا در انگلیس ساخته شود، آماده باشید که عده‌ای بگویند انگلیسی‌ها باید قبل از بقیه مردم دنیا به واکسن دسترسی پیدا کنند، گرچه که برای پایان دادن به پاندمی، دانشمندان باید واکسن را ابتدا به کشورهایی بفرستند که شیوع بیماری در آنها بیشتر است.

قطعاً برزیل و آمریکا جزو کشورهایی خواهند بود که بیشترین آمار شیوع را دارند و در ابتدای صف دریافت واکسن می‌ایستند. ژائیر بولسونارو و دونالد ترامپ رهبران این 2 کشور با کم‌اهمیت شمردن ویروس و بی‌توجهی به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی در مورد قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی مسئول مستقیم شیوع گسترده ویروس هستند. البته ترامپ تلاش خواهد کرد از واکسن کرونا برای بالا بردن محبوبیتش در کمپین انتخاباتی استفاده کند.

کرونا در برزیل

اگر واکسن انگلیسی باشد، بوریس جانسون همچون دستاوردی بزرگ از آن استفاده خواهد کرد، گویی این واکسن توسط خود او پیدا شده است. او از این فرصت استفاده خواهد کرد تا آمار بالای مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در بریتانیا و اشتباهات دولتش در مواجهه با پاندمی را در حافظه‌ها کمرنگ کند.

واکسن آکسفورد

واکسن کرونا؛ صحنه تقابل علم و حماقت

واکسن کرونا نشانه‌ای از موفقیت علم و عقلانیت بشر خواهد بود، اما آماده انفجار حماقت بشر هم باشید؛ منتظر احمق‌ها و مجرمانی که از همین حالا علیه استفاده از واکسن شعار می‌دهند. یک نظرسنجی نشان می‌دهد که از هر 6 انگلیسی یک نفر حاضر به استفاده از واکسن نیست. ضدواکسن‌­ها در آمریکا به گروه‌های تندرو دست راستی تعلق دارند، اما در بریتانیا شما می‌توانید این افراد را در بین حامیان طب سنتی نیز پیدا کنید. آنها در شبکه­‌های اجتماعی مشغول فعالیت علیه واکسن احتمالی هستند و آن را «سم» می‌نامند.

واکسن آکسفورد

بی‌توجهی دولت‌ها، سیاست‌های غلط و پیام‌های متناقض سیاستمداران باعث ایجاد شک و تردید در میان مردم شده است. پایین آمدن آمار واکسیناسیون کودکان طی دوران اخیر، بیش از گروه‌های راست ‌افراطی یا خرافات، محصول سیاست‌های غلط دولت‌هاست.

آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در برخی کشورها نشان می‌دهد چطور سیاست اشتباه می‌تواند منجر به مرگ انسان­‌ها شود. با این اوصاف، اگر به واکسن کرونا دست پیدا کنیم، آیا دولت‌ها قادرند اعتماد مردم را جلب کنند و واکسن را به صورت عادلانه در اختیار همه قشرهای جامعه قرار دهند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها