برنامه شهرداری تهران برای هوشمندسازی بوستان‌های جنگلی

شهردار منطقه 22 ضمن تشریح روند جلوگیری از وقوع حریق در بوستان ها، بر لزوم هوشمندسازی بوستان ها برای تحقق ایمنی و ممنوعیت ورود خودرو تاکید کرد.

برنامه شهرداری تهران برای هوشمندسازی بوستان‌های جنگلی
کد خبر: 421064
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۱ ۰۸:۴۲:۲۲

اعتمادآنلاین| علی نوذرپور در تشریح اقدامات شهرداری ها برای جلوگیری از وقوع حریق در بوستان های سطح شهر بویژه بوستانهای گسترده منطقه 22 گفت: در ابتدا باید بر این موضوع تاکید کنم که آمار تعداد وقوع حریقی که بعضا در منطقه 22 داده می شود مقایسه صحیحی ایجاد نمی کند؛ وقتی می گوییم در منطقه 22 و 5 حریق زیاد اتفاق می افتد باید در مقایسه با مساحت فضای سبز سنجیده شود. در حقیقت تعداد حریق باید با فضای سبز و وسعت حریق اتفاق افتاده، مقایسه شود و آنگاه مشخص می شود در منطقه 22 نسبت به بسیاری مناطق شهر تهران اتفاقات کمتری شکل گرفته است؛ لذا اعلام تعداد و مقایسه آنها برداشت درستی از حادثه نیست.

وی افزود: 2400 هکتار فضای سبز در منطقه 22 وجود دارد که نزدیک به نیمی از محدوده را بوستان های جنگلی تشکیل می دهد که قابل مقایسه با مناطقی که تنها 100 هکتار فضای سبز دارند، نیست. بارندگی های سال گذشته و امسال موجب رویش علف های هرز و به طبع آن خشک شدن در گرمای تابستان شده است که مستعد حریق هستند. حریق هایی که بخشی از آنها به واسطه سهل انگاری شهروندان با رها کردن بطری های شیشه ای رخ می دهد و یا آتشی در بوستان برای پیک نیک روشن و در انتها رها می شود.

وی ادامه داد: بخش دیگر حریق ها توسط برخی افراد معتاد و بزه کار که تعلق خاطری به شهر و دارایی های آن ندارند ، با رها کردن سیگار در علف های مستعد رخ می دهد.

شهردار منطقه 22 در تشریح اقدامات شهرداری ها در این حوزه با تاکید بر اینکه آتش نشانی ها متولی اطفاء حریق در شهرهای کشور هستند، افزود: در حوزه حریق شهرداری های مناطق درگیر نیستند لذا هنگامی که حریقی رخ می دهد ما صحبت نمی کنیم تا حادثه را سخنگوی آتش نشانی شرح دهد؛ در حریق ها ما تنها از آتش نشانی پشتیبانی می کنیم و اقداماتی همچون آب رسانی و تامین نیرو در صورت کمبود آن صورت می گیرد؛ لذا شهرداری های مناطق مسئولیتی در این زمینه ندارند.

وی ادامه داد: حریق، اطفاء و آموزش های مربوط به آن از وظایف آتش نشانی ها است؛ البته الزاماتی که سازمان آتش نشانی به مجموعه ها اعم از ساختمان های حقیقی و حقوقی و فضاهای در اختیار شهرداری ها به عنوان دستورالعمل می دهد همه در اجرای آن مسئول هستند و اقداماتی همچون چیدن علف های هرز و ایجاد اتش برها از این جمله است.

نوذرپور تاکید کرد: در فضاهای سبز اقدامات کنترلی و ایمنی همچون ایجاد آتش بر انجام می شود اما در چیتگر با مساحت 860 هکتار پیمانکار هم به کار گرفته شده اما برای مثال چیدن علف های هرز یک روزه انجام نمی شود و کار زمانبری است. در این حین فرد با سهل انگاری و یا حتی فردی از عمد دست به چنین عملی می زند و حریقی در محدوده ایجاد می شود که در این شرایط هم باید بررسی کرد که آیا حریق ایجاد شده وسیع بوده؟

به گفته وی، در مهم ترین حریق رخ داده امسال که در بوستان چیتگر رخ داد، نهایتا در 2000 مترمربع از وسعت آن رخ داد و آن هم در انباری اتفاق افتاد که مربوط به سنوات گذشته و پیمانکارانی بوده که تسویه حساب نکرده و کارگاه آنان باقی مانده است. کل این حریق در لوله های کارگاه بوده و نهایتا سریع اطفاء شد؛ بخشی کف سوزی یعنی علف های هرز سوخته و بخشی از درختان خشک و بخشی هم درختان تر دچار سوختگی شده اند و حریق های دیگر منطقه نیز عمدتا کف سوزی بوده است.

شهردار منطقه 22 با بیان اینکه گاهی در ارتفاعات حریق شکل می گیرد و نمی توانیم نسبت به اطفاء آن اقدام کنیم، گفت: در برخی حریق های ارتفاعات ، دسترسی وجود ندارد؛ ولی اکثرا کف سوزی بوده، هرچند که کف سوزی هم نباید رخ دهد چرا که فرسایش خاک را درپی دارد؛ لذا سازمان مناسب برای اطفاء و مقابله با حریق در این وسعت در اختیار نداریم.

وی افزود: برای مثال در بوستان چیتگر با وسعت 860 هکتاری دسترسی ها به گونه ای نیست که ماشین آتش نشانی با این اندازه ها به سرعت و به راحتی در آن حرکت کند، موضوعی که در ارتفاعات نیز گریبان ما را گرفته است؛ لذا نیازمند تجهیزات ویژه برای بوستان های جنگلی و مراتع در حریم مناطق هستیم.

نوذرپور ادامه داد: البته در حریم مراتعی وجود دارد که وقوع حریق در آنها به شهرداری مربوط نمی شود و سازمان هایی همانند جهادکشاورزی و سازمان جنگل ها باید در این حوزه ورود پیدا کند که آنها هم امکانات لازم را ندارند. به این ترتیب شاهد خلاء قانونی، سازماندهی و در برخی موارد خلاء تجهیزاتی هستیم. امسال دولت 15 میلیارد تومان برای اطفاء حریق هوایی جنگل ها تصویب کرده است؛ یعنی دولت با این همه برای شکل گیری اطفاء حریق هوایی 15 میلیارد تومان اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: برای بوستان های جنگلی منطقه باید فکری اساسی داشته باشیم و باید بوستان های وسیع جنگلی ساختار ویژه ای داشته باشند. نمی توان این بوستان ها را با یک واحد زیرمجموعه اداره فضای سبز اداره کنیم لذا نیاز است مجموعه ای مانند چیتگر در حد شهردار ناحیه سازمانی تعریف شده برای اداره داشته باشد نه تنها برای حریق بلکه در موضوعات حفظ و گسترش، مباحث اجتماعی، سرمایه گذاری و... ؛ لذا بی تردید باید ساختارهای متناسب با موقعیت ایجاد کنیم.

نوذرپور با تاکید بر اینکه در روز حادثه حریق بوستان چیتگر ورود ماشین ها به دلیل شیوع کرونا ممنوع شده بود و خودرویی در سطح بوستان نبود که همین امر موجب سریع رسیدن ماشین های آتش نسانی به محل وقوع حادثه شد، تصریح کرد: اگر خودروهای شهروندان در بوستان بود آتش نشانی نمی توانست به این سرعت به محل حریق برسد و مشکل بیشتر می شد لذا باید در بوستان های جنگلی مدیریت خاص اعمال کرد.

وی ادامه داد: در فصول بهار و تابستان وقوع آتش سوزی اتفاقی عادی است و تعداد آن هیچگاه نسبت به سال های قبل کاهش پیدا نکرده است و آمار 15 سال گذشته این صحبت را تأیید می کند؛ اما تلفات این حریق ها کاهش داشته است؛ دلیل این امر نیز این است که جامعه روزبه روز پیچیده تر می شود و کالاهای خاص و جدیدی مورد استفاده قرار می گیرد که احتمال ایجاد حریق را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: بی تردید باید تدابیری اتخاذ شود که حریق به سرعت اطفاء شود تا آسیب جانی آن کم شود که خوشبختانه در هیچ یک از حریق های امسال آسیب جانی نداشتیم و تلفات هم عمدتا کف سوزی بوده و بخش کوچکی از درختان از بین رفته است. در چیتگر دیدبان هایی برای موضوع حریق داریم اما باید هوشمندسازی بوستان های جنگلی انجام شود که البته هزینه بالایی هم طلب می کند.

شهردار منطقه 22 ادامه داد: مقرر شد تا شهرداری لایحه ای برای اصلاح ساختار بودجه ایمنی به شورا ارائه کند که حتما در آن برای ایمن سازی بوستان های جنگلی تدابیری اتخاذ خواهد شد. در حقیقت کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ورود پیدا کرده است تا جایی که ممکن است ورود ماشین به عرصه های جنگلی متوقف شود.

وی افزود: دودی که ناشی از تردد خودرو بر روی برگ درختان می نشیند عمر درختان را کاهش می دهد، علاوه بر این سر وصدایی که ایجاد می شود سلب آسایش شهروندان را به همراه دارد و سرعت تردد آنها در بوستان چیتگر ایمنی شهروندان را از بین برده است. در حقیقت کسی باید وارد چنین بوستانی شود که می خواهد قدم بزند و دوچرخه سواری کند؛ البته در کنار آن باید اقداماتی چون تأمین پارکینگ و تأمین وسایل سبک حمل و نقل همانند ماشین برقی فراهم شود که تا حدی انجام شده و باید توسعه پیدا کند.

وی تاکید کرد: رمز سلامتی جامعه پیاده روی است و باید این فرهنگ ترویج پیدا کند؛ رینگ دوچرخه هم در این بوستان کامل شده است و قطعا جلوگیری از ورود خودرو به این بوستان منافع بسیاری برای شهر خواهد داشت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها