کد خبر: 421188
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۱ ۱۵:۵۷:۲۴
| |

وزیر دفاع آمریکا به رغم تنش در روابط دو کشور به چین سفر می کند

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا ابراز امیدواری کرده تا قبل از پایان سال جاری میلادی(2020) به رغم تنش در روابط واشنگتن و پکن به چین سفر می کند.

وزیر دفاع آمریکا به رغم تنش در روابط دو کشور به چین سفر می کند
کد خبر: 421188
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۱ ۱۵:۵۷:۲۴

اعتمادآنلاین| تارنمای استارز اند استرایپز نوشت، اسپر در یک سخنرانی در اندیشکده موسسه بین المللی مطالعات بین المللی مستقر در لندن که از راه دور و به صورت مجازی در آن شرکت داشت، گفت، شخصا چندبار و به مناسبت های مختلف با وزیر دفاع چین گفت وگو کرده است.

اسپر وزیر دفاع دولت ترامپ در ژوئیه 2019میلادی(تیر1398) تاکنون ابراز امیدواری کرده تا قبل از پایان امسال برای اولین بار به عنوان وزیر دفاع به منظور تقویت همکاری دو کشور در زمینه های منافع مشترک، ایجاد سازوکار لازم برای ارتباطات جهت مدیریت بحران ها و نیز تقویت مقاصد ما برای رقابت آزاد در نظام بین المللی که به گفته اسپر همگی به آن تعلق داریم، به چین سفر کند.

جیمز متیس وزیر دفاع سلف اسپر، اکتبر 2018(مهر1397) سفر برنامه ریزی شده اش به چین را همزمان با تشدید اختلافات پکن و واشنگتن بر سر جنگ تعرفه ها لغو کرد. چین اواخر آگوست 2018(شهریور) در واکنش به تحریم های آمریکا علیه مقام های نظامی چین به بهانه خرید موشک های ساخت روسیه، درخواست ناو آمریکایی «یو اس اس وسپ» برای پهلو گرفتن در بندر هنگ کنگ را تکذیب کرد (مقام های چینی بعدا هرگونه درخواستی در این زمینه از سوی ناو آمریکایی را تکذیب کردند).

اختلافات دو کشور با شیوع ویروس کرونا تشدید شده است. منشا این ویروس اواخر سال گذشته میلادی از چین بود و به یک همه گیری جهانی تا اوایل 2020 تبدیل شد.

سخنرانی روز سه شنبه اسپر در نشست اندیشکده آمریکا بیشتر بر راهبرد آمریکا در ایندو پاسفیک (هند-آرام) و تقویت همکاری های منطقه ای تاکید داشت.

اسپر همچنین از ابتکار عمل بازدارندگی پاسفیک سخن گفت که به ادعای آمریکایی ها نقش بازدانده ای در مقابل تحرکات چین در منطقه اقیانوس آرام خواهد داشت. کنگره در حال بررسی تامین مالی آن در سال 2021 است.

روابط آمریکا و چین در موضوعات مختلفی نظیر تجارت، وضعیت هنگ‌کنگ، دریای جنوبی چین و حضور شرکت‌های چینی در بازار جهانی ارتباطات نسل پنجم به شدت دچار تنش شده است.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود 3.5 میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

اسپر در این سخنرانی از مانورهای گسترده شبیه سازی شده در سواحل جنوبی چین ابراز نگرانی کرد و گفت ما امیدواریم حزب کمونیست چین تغییر روش دهد اما ما آماده گزینه های دیگری هم هستیم. وی تاکید کرد که دو کشور باید به حق استقلال و حاکمیت ارضی همه کشورها، قطعنامه صلح آمیز رفع اختلافات، احترام به حقوق و هنجارهای بین المللی و اصول تجارت آزاد عادلانه و دو طرفه پایبند باشند.

همچنین به گزارش روزنامه هنگ کنگی "ساوت چاینا مورنینگ پست"، این درحالی است که آمریکا پیش تر در ماه جاری میلادی ادعای مالکیت چین بر منابع دریایی در بخش زیادی از دریای جنوبی چین را رد کرد که این امر انتقاد چین را در پی داشت. چین می گوید که موضع آمریکا تنش ها در منطقه را افزایش داده است. یک تحلیلگر اقدام آمریکا را تلاشی برای ایجاد شکاف بین چین و همسایگان این کشور توصیف کرد.

"لیو ژیکین" عضو ارشد موسسه مطالعات مالی در دانشگاه "رنمین" چین گفت که اقدامات آمریکا در روزهای اخیر با هدف افزایش بیشتر تنش های منطقه ای بین چین و همسایگان آسیایی این کشور است.

وی افزود: آمریکا امیدوار است که با ایجاد مناقشه تصویر چین را بیشتر خراب کند تا کشورهای دیگر از پکن فاصله بگیرند.

این کارشناس گفت: انگیزه آمریکا این است که هم فضای بین المللی مناسب برای حفظ حضور و فعالیت های بلندمدت خود در منطقه را ایجاد کند و همچنین چین را مهار کند و در میان موضوعات مختلف هم موضوع دریای جنوبی چین را ضعیف ترین حلقه چین می داند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها