کد خبر: 421238
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۱ ۲۱:۳۰:۰۰
| |

در حال‌وهوای کرونا پرچم المپیک 106 ساله شد

نماد المپیک را تقریباً همگی دیده‌ایم. پنج حلقه رنگی نقش‌ بسته بر یک زمینه سفید؛ نمادی که طبق آنچه در تاریخ کمیته بین‌المللی المپیک دقیقاً یک قرن پیش رونمایی شده است.

در حال‌وهوای کرونا پرچم المپیک 106 ساله شد
کد خبر: 421238
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۱ ۲۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پنج حلقه رنگی تنیده در هم، نقش بسته بر زمینه‌ای سفید که یک قرن است نماد بازی‌های المپیک شده. هرجا آن را ببینیم یاد المپیک می‌افتیم و حسابی در ذهن مردم دنیا جا افتاده است. نماد ساده‌ای که یک پیام ساده، واضح و مهم دارد که شاید خیلی‌ها آن را ندانند و یا به‌طور دقیق از آن مطلع نباشند.

صد سالگی پرچم المپیک

نماد المپیک را تقریباً همگی دیده‌ایم. پنج حلقه رنگی نقش‌بسته بر یک زمینه سفید؛ نمادی که طبق آنچه در تاریخ کمیته بین‌المللی المپیک دقیقاً یک قرن پیش رونمایی شده اما تاریخ خلق آن به سال 1914 برمی‌گردد؛ سالی که دوکوبرتین معروف، این نماد پرمعنا را هم مانند خود بازی‌های المپیک مدرن ایجاد کرد تا نمادی برای این رویداد جهانی و فرامرزی باشد.

بنیانگذار المپیک مدرن

پیر دوکوبرتین در تاریخ ورزش دنیا بی‌همتاست. تقریباً جزو اولین‌هاست و کارهای بسیاری برای رسیدن ورزش دنیا به شرایط کنونی انجام داده. او را بنیانگذار المپیک مدرن می‌دانند که در سال 1896 اولین دوره‌اش برگزار شد و کوبرتین یکی از تأثیرگذارترین افراد در این اتفاق بود. کوبرتین که او را با معلمی و تاریخ‌دانی می‌شناسند، هم فلسفه خوانده بود و هم در سیاست دستی بر آتش داشت. فعالیت‌هایی که به‌خاطر طبقه اشرافی خانواده‌اش طبیعی به نظر می‌رسید اما در نهایت علاقه اصلی و توجه او معطوف به ورزش و تأثیر آن در آموزش و سلامت مردم بود. به همین خاطر هم رفته‌رفته با افرادی آشنا شد که همگی بر سر نقش پررنگ ورزش در سلامت مردم، جلوگیری از بیماری و... اتفاق نظر داشتند. در نهایت هم همان ارتباط‌های سیاسی کوبرتین بود که به او کمک کرد تا پایه‌های برگزاری المپیک مدرن در سال 1896 را بریزد.

نقش صدساله کوبرتین

کوبرتین بعد از ایفای نقش تأثیرگذار در پایه‌گذاری المپیک، بعدها به‌عنوان رئیس کمیته بین‌المللی المپیک هم انتخاب شد. با این حال ماجرای اصلی این گزارش، نمادی است که یکی دیگر از یادگار‌های او برای ورزش دنیاست؛ نماد بازی‌های المپیک که او صد سال پیش کشید و هنوز نماد و پرچم بازی‌های المپیک است. بنیانگذار المپیک مدرن 5 حلقه را به رنگ‌های آبی، زرد، مشکی، سبز و قرمز با زمینه سفید در سال 1914 ترسیم کرد.

نقاشی اصلی او به‌صورت گرافیت و گواش بر روی یک قطعه کارت سفید به طول 21 در 5/27 سانتیمتر است. پنج حلقه به رنگ‌های قرمز، آبی، سیاه، زرد و سبز روی یک پس‌زمینه سفید نقاشی کرد که واضح است هر کدام نماد یکی از پنج قاره این کره خاکی است. اینطور که بعدها تعبیر شده، قرمز نماد آمریکا، آبی اقیانوسیه، سیاه آفریقا، زرد آسیا و سبز نماد قاره اروپاست. پنج رنگ و پنج حلقه که در هم تنیده شده‌اند و همین هم نمادی است بر اتحاد و همبستگی کشورها حداقل در میدان‌های ورزشی. پس‌زمینه سفید هم شاید نمادی ابدی و جهان‌شمول بوده از صلح که بستر لازم و ضروری برای این همبستگی بوده و خواهد بود.

حراج نقاشی اصلی

روز گذشته خبری منتشر شد که طبق آن گویا قرار است نسخه اصلی نقاشی کوبرتین به حراج گذاشته شود. اینطور که گفته شده خانه حراج کن مبلغ 57هزار دلار را برای این نقاشی در نظر گرفته اما تخمین می‌زند قیمت نهایی این حراج بالغ بر 100هزار دلار باشد. نقاشی که طبق تاریخ در سال 1920 میلادی رونمایی شده و اگر زمان خلق آن را هم به حساب بیاوریم، اکنون 106ساله است و قرار است بعد از این همه سال فروخته شود. حالا اینکه چرا خود IOC و یا موزه بین‌المللی ورزش آن را نمی‌خرد تا به‌عنوان یکی از ارزشمندترین نمادهای بازی‌های المپیک در موزه نگه داشته شود سؤال خوبی است که شاید در آینده به پاسخش برسیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها