کد خبر: 421258
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۲ ۰۸:۳۱:۳۶
| |

آثار مکتوب تخت جمشید مستند می‌شود

مستندسازی آثار مکتوب تخت جمشید و نقش رستم به عنوان 2 اثر بسیار ارزشمند تاریخی جهان به زودی آغاز می شود.

آثار مکتوب تخت جمشید مستند می‌شود
کد خبر: 421258
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۲ ۰۸:۳۱:۳۶

اعتمادآنلاین| حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، پنجشنبه گفت: تخت‌جمشید، نقش رستم و محوطه‌های اطراف آن از مهم‌ترین مناطق متعلق به دوران هخامنشی (همچنین پیشاهخامنشی و پسا هخامنشی) به‌شمار می‌آیند که اهمیت این مناطق، تنها محدود به وجود آثار باستانی از قبیل کاخ‌ها، سازه‌ها و آرامگاه‌ها نمی‌شود، بلکه این مناطق از نقطه نظر مطالعات کتیبه‌شناسی و زبان‌شناسی نیز منحصر بفرد است.

فدایی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این مناطق، بهره بردن از دهه‌ها کاوش باستان‌شناختی است که باعث شده بخش عمده‌ای از کشفیات مرتبط با کتیبه‌شناسی در این محوطه‌ها انجام شود و به همراه اطلاعات باستان‌شناختی ارزشمند به پژوهشگران این امکان را می‌دهد تا با شواهد بیشتر به پژوهش در این حوزه بپردازند.

مدیر داخلی و کارشناس زبان شناسی تاریخی مجموعه جهانی تخت جمشید نیز در این خصوص گفت: یکی از اولویت‌های کاری و پژوهشی در این محوطه‌ها در کنار مطالعات باستان‌شناسی، حفاظتی و مرمتی، کار مداوم بر روی مواد نوشتاری مرتبط با دوران هخامنشی و پسا هخامنشی تا اسلامی و معاصر است.

محمدجواد اولادحسین، افزود: با اینکه از نخستین مراحل پژوهش‌های مرتبط با تخت جمشید و نقش رستم، این آثار مکتوب، در کانون توجهات پژوهشگران قرار داشته و آثار بسیاری در این رابطه منتشر شده است، با این حال با توجه به ادامه پروژه‌های کاوش و مرمت و همچنین پیشرفت علوم مرتبط با کتیبه‌شناسی و زبان‌شناسی، لازم است که در بازه‌های زمانی منظم، شواهد مکتوب در این محوطه‌ها بازبینی شوند و در صورت نیاز به شکل کلی و جزئی مورد پژوهش دقیق قرار گیرند.

این کارشناس زبان شناسی تاریخی، اضافه کرد: در همین راستا از مهمترین پروژه های در دست پیگیری و اجرا در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید پروژه جامع مستند سازی از تمامی آثار مکتوب موجود در تخت‌جمشید و نقش رستم (از هخامنشی تا دوران معاصر) خواهد بود و در ادامه مسئله پیوند کتیبه‌شناسی با حوزه مرمت و باستان شناسی و حتی گردشگری در این محوطه‌ها پیگیری خواهد شد.

اولاد حسین، به دیگر برنامه های آتی این پایگاه اشاره و اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های مصوب مجموعه تهیه بروشور راهنمای دو زبانه از کتیبه‌های واقع در صفه تخت جمشید برای گردشگران داخلی و خارجی است.

او ادامه داد: برنامه مصوب دیگر جانمایی کتیبه‌های یافت شده در آپادانا و خزانه تخت جمشید و همچنین الواح مکشوفه از باروی تخت جمشید و تهیه تابلوهای راهنمای مرتبط با این اکتشافات، جهت نصب و معرفی این اماکن به گردشگران است که این اقدام در نوع خود بی‌سابقه است.

اولادحسین گفت: با برنامه زمانبندی از پیش تنظیم شده مرحله مقدماتی جمع آوری و تدوین داده های لازم برای اجرای این طرح جامع آغاز شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها