نگاهی به پرفروش‌ترین کتاب‌های نیمه نخست سال 2020

حالا که بیش از نصف سال پرهیاهوی 2020 را پشت سر گذاشته‌ایم، وقت مناسبی است تا آثار پرفروش جهان کتاب در این برهه زمانی را بررسی کنیم. 

نگاهی به پرفروش‌ترین کتاب‌های نیمه نخست سال 2020
کد خبر: 421275
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۲ ۰۹:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| اگر چه در این سال پر فراز و نشیب شاهد رویدادهایی بودیم که دست کمی از رمان‌های پرهیجان نداشتند، اما با این وجود هنوز هم مردم مشتاق خواندن داستان هستند. فروش بالای کتاب «جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند» شاهدی بر این مدعا است.

پرفروش‌ترین کتاب نیمه نخست سال


کتاب «جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند» در نیمه نخست سال 2020 پرفروش‌ترین اثر بود و بیش از 700 هزار نسخه‌اش فروخته شد. در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 2019 فروش «جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند» کمتر شده است که می‌تواند نشانی از تاثیر همه‌گیری کرونا بر بازار کتاب باشد.

دیلیا اونز نویسنده کتاب تا پیش از نوشتن کتاب «جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند» داستان‌سرای شناخته‌شده‌ای نبود. همین ویژگی فروش بالای کتابش را جذاب‌تر هم می‌کند، چرا که معمولا نویسندگان یا چهره‌های شناخته‌شده به چنین ارقامی در فروش دست پیدا می‌کند. به این ترتیب با هر معیاری فروش کتاب نخست دیلیا اونز چشمگیر است.

این رمان که بر اساس گزارش پابلیشرزویکلی، در سال 2019 بیش از یک میلیون و 800 هزار نسخه فروش داشت، در ایران نیز به فارسی با ترجمه محمدامین جندقیان روانه بازار کتاب شده است.

غیرداستانی‌ها بیشتر است


در میان 10 کتاب پرفروش شش ماه نخست سال 2020، چهار اثر داستانی و شش اثر غیرداستانی به چشم می‌خورد. رده‌های دوم تا پنجم این فهرست را نیز کتاب‌های غیرداستانی اشغال کرده‌اند و در میان آن‌ها فقط یک کتاب با موضوع سیاسی وجود دارد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ چندی پیش کتاب «اتاقی که در آن روی داد / اتاق اتفاق» را به بازار کتاب عرضه کرد. بولتون در این کتاب همانطور که از نامش برمی‌آید درباره اتفاقات پشت‌پرده‌ای که منجر به تصمیمات دولت ترامپ شد، افشاگری کرده است.

کتاب جان بولتون سومین کتاب پرفروش نیمه نخست سال 2020 است. این کتاب فروشی بالاتر از نیم میلیون نسخه داشت که البته در مقایسه با کتاب افشاگرانه برادرزاده ترامپ رقمی اندک است. کتاب برادرزاده ترامپ چون در نیمه دوم سال 2020 منتشر شده، در این گزارش نیامده است.

در فهرست پرفروش‌ها بالاتر از کتاب بولتون یک اثر درباره سبک زندگی جا خوش کرده است. دومین کتاب از مجموعه «میز ماگنولیا» با عنوان «رسپی‌هایی برای دورهمی» دومین کتاب پرفروش نیمه نخست سال 2020 است.

کتاب خاطرات گلینون دویل با عنوان «رام‌نشده» دیگر اثر غیرداستانی فهرست پرفروش‌ها است که جایگاه چهارم را به خودش اختصاص داده است. کتاب او هم مثل دو کتاب قبلی بیشتر از نیم میلیون نسخه فروش داشت.

مبارزه علیه نژادپرستی و کتاب‌هایی که پرفروش شدند


در چند ماه گذشته موضوع مبارزه با نژادپرستی در کشورهای غربی داغ داغ است. در این میان کتاب‌هایی که به این موضوع پرداخته‌اند، پرفروش می‌شوند. کتاب «شکنندگی سفید: چرا برای سفیدپوستان سخت است که درباره نژادپرستی صحبت کنند؟» نوشته رابین دی‌آنجلو که سال 2018 به بازار کتاب آمد از این دست کتاب‌ها است که در 6 ماه نخست سال بیش از 400 هزار نسخه فروش داشت و از جمله 10 اثر پرفروش دنیای کتاب بود.

جنبش‌های ضدنژادپرستی اخیر، پس از کشته‌شدن جرج فلوید به دست پلیس آمریکا و انتشار فیلم این عمل در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد و خیلی زود دامنه آن به دیگر کشورها گسترده شد.

کتاب دیگری که از این رویداد سود برد، «چگونه یک آنارشیست باشیم» نوشته ایبرام ایکس کندی بود. کتاب کندی هم که نژادپرستی را دستمایه قرار داده است، در میان 10 اثر پرفروش شش ماه اول 2020 جای دارد. فروش کتاب «چگونه یک آنارشیست باشیم» بیش از 350 هزار نسخه فروش داشت.

تلویزیون در خدمت کتابخوانی


«آتش‌های کوچک در همه‌جا» عنوان سریالی است که شبکه «هولو» با بازی ریس ویترسپون و کری واشنگتن روانه بازار کرده است. این کتاب اقتباسی تلویزیونی از رمانی به همین نام نوشته سلست انجی است.

کتاب «آتش‌های کوچک در همه‌جا» سال 2017 منتشر شد و حالا به لطف سریالی که از روی آن ساخته شده است، ششمین کتاب پرفروش نیمه نخست سال 2020 تبدیل شده است. تا اینجای کار بیش از 440 هزار نسخه از این کتاب فروخته شده است.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها