صعود 7 پله ای پاکستان در شاخص امنیت هسته ای

سازمان «ابتکار درباره تهدید هسته‌ای» (NTI) در تازه‌ترین گزارش خود پاکستان را در جمع کشورهای دارای زیرساخت‌های پیشرفته برای مراقبت از دارایی‌های هسته‌ای قرار داد و گفت که پاکستان به لحاظ بهبود شاخص امنیت هسته‌ای 7 پله صعود کرده است.

صعود 7 پله ای پاکستان در شاخص امنیت هسته ای
کد خبر: 421319
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۲ ۱۱:۰۷:۱۹

اعتمادآنلاین| رسانه‌های پاکستانی روز پنجشنبه به نقل از گزارش سازمان ابتکار درباره تهدید هسته‌ای اعلام کردند: تدابیر امنیتی و مراقبت از سایت‌های هسته‌ای توسط اسلام‌آباد مطابق با قوانین جهانی، روند رو به رشد داشته و جایگاه این کشور در مقایسه با سال 2018، هفت پله صعود کرده است.

در این گزارش آمده است: پاکستان با عضویت در طرح INFCIRC، دستور العمل‌های جهانی مربوط به مدیریت پلوتونیوم، از لحاظ پایبندی به قوانین جهانی یک پله صعود کرده است.

سازمان ابتکار درباره تهدید هسته‌ای افزود: اقدامات امنیتی و کنترل دولت پاکستان مطابق با مقررات و هنجارهای بین المللی با امتیاز 25 همراه بوده است. امتیاز این کشور درخصوص اجرای تعهدات داخلی و ظرفیت 66 از صد اقدامات امنیتی و کنترل براساس قوانین جهانی نیز 34 از 66 ثبت شده است.

«لورا کندی» سفیر سابق آمریکا در آژانس اتمی و کارشناس بین المللی در زمینه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای با اشاره به گزارش سازمان ابتکار درباره تهدید هسته‌ای درخصوص پاکستان، گفت: پاکستان از لحاظ امنیت مواد هسته‌ای در میان کشورهایی که دارای بالاترین رتبه هستند، قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه پاکستان اوایل خردادماه امسال به مناسبت بیست و دومین سالروز آزمایش هسته‌ای این کشور، اعلام کرد: اسلام‌آباد حامی صلح است و به عنوان یک کشور دارای تسلیحات هسته‌ای، رویکرد خویشتندارانه و مسئولیت پذیری ما ادامه خواهد یافت.

«شاه محمود قریشی» که تنش‌های کشورش با هند به عنوان دو رقیب و قدرت اتمی در شبه قاره طی یک سال اخیر احتمال خطر رویارویی میان دو کشور را جدی‌تر کرده، گفت: هدف از قدرت هسته‌ای پاکستان بازدارندگی و تضمین امنیت ملی است ولی در عین حال این کشور مخالف هرگونه رقابت سلاح‌های متعارف و هسته‌ای در منطقه می‌باشد.

پاکستان و هند هر دو دارای چندین کلاهک هسته‌ای هستند. این دو کشور معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) را امضا نکرده‌اند.

پاکستان که توان هسته‌ای خود را عاملی بازدارنده در برابر تهدیدهای احتمالی از سوی هند می‌داند، همواره اعلام کرده است که به هیچ قیمتی حاضر نیست بر سر توان هسته‌ای خود معامله یا مصالحه کند.

فشار آمریکا بر پاکستان برای محدودسازی فعالیت‌های هسته‌ای از عمده اختلافات میان دو کشور طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود درحالی که اسلام‌آباد بارها ضمن مقاومت در برابر فشار واشنگتن، برخی از اتهامات مبنی بر ایمنی ضعیف برای مراقبت از دارایی‌های هسته‌ای پاکستان را رد کرده است.

براساس تازه‌ترین گزارش کارزار بین المللی نابودی سلاح‌های هسته‌ای درباره تخمین هزینه‌های جهانی هسته‌ای، پاکستان و هند دو رقیب سنتی شبه قاره در میان 9 کشوری قرار گرفتند که سال گذشته میلادی بیشتری هزینه‌ها را در نگهداری و ساخت تسلیحات اتمی انجام دادند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها