کد خبر: 421471
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۳ ۰۹:۰۵:۰۰
| |

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف:

فرش هندی، پاکستانی و افغانستان جای خالی فرش ایران را پر کرده است

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف گفت: اکنون فرش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دنیا فروش می‌رود، وقتی فرش ایران با قیمت 500 دلار و هندی، پاکستان و افغان 250 دلار است قطعا خریدار به سمت فرش غیرایرانی می‌رود.

فرش هندی، پاکستانی و افغانستان جای خالی فرش ایران را پر کرده است
کد خبر: 421471
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۳ ۰۹:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مجتبی عراقچی درباره وضعیت بازار فرش دستباف اظهار داشت: در حال حاضر قدرت خرید مردم کم شده و تاثیر مستقیمی هم بر خرید داخلی فرش دستباف گذاشته علاوه بر آن 95 درصد بازار فرش دستباف خارج از کشور است که به خاطر تحریم تقریبا بازاری برای ایران باقی نمانده است.

وی افزود: اکنون اوضاع صادرات خراب است، مصرف کم شده صادرکنندگان هم به راحتی نمی‌توانند ارز را وارد کنند بنابراین رکود وحشتناکی را هم در بازار داخل و هم خارج شاهدیم که البته شیوع کرونا هم مزید بر علت شده و بشدت بازارهای خارجی و صادرات را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف گفت: علاوه بر کسادی داخل ما به لحاظ قیمت امکان رقابت با کشورهایی مثل هندوستان، پاکستان و افغانستان را نداریم، فرش دستباف یک هنر-صنعت است از لحاظ هنری فرش ایران حرف اول را می‌زند و هیچ رقیبی در دنیا ندارد ولی از نظر صنعتی و فرش تجاری ما امکان رقابت نداریم قیمت فرش این سه کشور بسیار کمتر از فرش ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: مشتری فرش هنری خیلی کم است، اکنون فرش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دنیا فروش می‌رود، وقتی فرش ایران با قیمت 500 دلار و هندی، پاکستان و افغان 250 دلار است قطعا خریدار به سمت فرش غیرایرانی می‌رود چون به قصد سرمایه‌گذاری نمی‌خرد که یک مدت از آن استفاده کرده و بعد می‌فروشد.

عراقچی با بیان اینکه ما تقریبا مشتری‌هایمان را از دست داده‌ایم و فرش ایران از سبد کالای مشتریان خارج شده است، افزود: بیشتر مشتریان ایران از کشورهای آلمان، فرانسه و کشورهای اروپایی بوده و امریکا به تنهایی40 درصد فرش ایران را خریداری می‌کرد که اکنون به خاطر تحریم این بازار 40 درصدی را از دست داده‌ایم، البته اکنون مشتریان جدیدی هم در روسیه، برزیل و کشورهای امریکای‌جنوبی داریم، ولی کلا بازار کساد است.

وی یادآور شد: کل صادرات فرش ایران در سال 97، 300 میلیون دلار بوده که در سال 98 و 99 این میزان بسیار کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش گفت: فروش داخلی هم به دلیل مالیات بالا دچار آسیب شده و بسیاری از اعضای اتحادیه فروشگاه‌های خود را تعطیل می‌کنند، در حال حاضر در سه رشته تولیدکننده، فروشنده و صادرکننده، فقط تولیدکنندگان باید مالیات سنگینی بپردازند و تولیدکننده و صادرکننده معاف از مالیات است، در صورتی که اگر فروشنده هم معاف شود، این بازار رونق می‌گیرد و مردم به آن مانند طلا، ارز، اتومبیل و ملک به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه کرده و دارایی خود را به فرش هم تبدیل می‌کنند.

وی تاکید کرد: چنانچه فروشندگان فرش از مالیات معاف شوند، کار 10 میلیون نفری که از این مسیر ارتزاق می‌کنند، رونق می‌گیرد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها