نگاه حزب دموکرات آمریکا به ایران و خاورمیانه چیست؟

حزب دموکرات آمریکا با نزدیک شدن به برگزاری مجمع ملی برای تعیین نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری، چارچوب سیاست داخلی و خارجی خود را تدوین کرده است که بخش پایانی آن به خاورمیانه اختصاص دارد.

نگاه حزب دموکرات آمریکا به ایران و خاورمیانه چیست؟
کد خبر: 421658
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ۰۷:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حزب دموکرات آمریکا با نزدیک شدن به برگزاری مجمع ملی برای تعیین نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری، چارچوب سیاست داخلی و خارجی خود را تدوین کرده است که بخش پایانی آن به خاورمیانه اختصاص دارد.

کنوانسیون ملی حزب دموکرات قرار است در 27 مرداد ماه به مدت سه روز در شهر میلواکی ایالت ویسکانسین برگزار شود تا علاوه بر مشخص کردن نامزد نهایی این حزب برای رقابت انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در 13 آبان‌ماه امسال برگزار شود، شریک انتخاباتی این نامزد که در واقع معاون اول رییس جمهوری در صورت پیروزی خواهد بود هم مشخص شود.

داشتن نقشه راه و چارچوب سیاست داخلی و خارجی در موضوعات مختلف برای شرکت‌کنندگان این مجمع ملی و همچنین حامیان حزبی بسیار اهمیت دارد. از این رو 15 نفر از صاحب‌نظران سیاسی دموکرات گرد هم آمدند تا سند 80 صفحه‌ای تحت عنوان چارچوب حزب دموکرات در سال 2020 را نهایی سازند.

از چندی پیش، بخش‌هایی از پیش‌نویس چارچوب حزب دموکرات در رسانه‌ها منتشر شد و هر یک به سلیقه خود، آن را واکاوی کردند.

پرداختن به مساله نژادی، آزادی‌ها، بحران آب‌وهوایی، مسایل اقتصادی، بیمه سلامت همگانی، بهبود و اصلاح ساختار قضایی، تقویت دموکراسی آمریکایی، ایجاد سیستم مهاجرتی در قرن 21 و نظام آموزشی بخش‌های سیاست داخلی این سند را تشکیل می‌دهد.

در این سند به سیاست خارجی با سرفصل «نوسازی رهبری آمریکا» پرداخته شده است که در آن موضوع هایی همچون احیای دیپلماسی آمریکا، گذار نیروی نظامی آمریکا به قرن 21 و چالش‌های دوران گذار جهانی به چشم می‌خورد.

در ذیل این بخش آخر هم به آفریقا، اروپا، آسیا-پاسفیک، اقتصاد و تجارت جهانی و خاورمیانه توجه شده است که مشروح آن درباره خاورمیانه به شرح زیر است:

«برگرداندن صفحه از دو دهه استقرار گسترده نیروی نظامی و جنگ‌های پایان نیافته در خاور میانه به معنای آن نیست که ایالات متحده، منطقه‌ای را رها خواهد کرد که ما و شرکایمان هنوز منافع پایدار داریم.

دموکرات‌ها معتقدند که اکنون زمان گذشته است که تعادل ابزارها، تعامل و روابط خود را در خاورمیانه به دور از مداخله نظامی برقرار سازند که به دیپلماسی عملگرایانه در اتکا به عملکرد میدانی برای صلح، ثبات و منطقه آزاد بیشتر منجر شود.

دموکرات‌ها مسابقه دولت ترامپ را برای جنگ با ایران متوقف می‌سازند و به دیپلماسی هسته‌ای و تسریع و گفت‌وگوی منطقه‌ای اولویت می‌دهند. دموکرات‌ها معتقدند که ایالات متحده نباید تغییر رژیم را به کشورهای دیگر تحمیل کند و آن را به عنوان هدف سیاست ایالات متحده در قبال ایران رد می‌کنند.

ما معتقدیم که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بهترین وسیله برای برطرف کردن همه مسیرهای ایران به سمت بمب هسته‌ای است. خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام، ما را از متحدانمان جدا کرد و در را برای ایران به سمت دستیابی به ظرفیت تسلیحات هسته‌ای باز کرد که برجام متوقف کرده بود.

به همین دلیل بازگشت به اجرای متقابل توافق، بسیار فوریت دارد. هدف از توافق هسته‌ای همیشه آغاز و نه پایان دیپلماسی ما با ایران بود. دموکرات‌ها از یک تلاش جامع دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند و به سایر اقدامات تهدیدآمیز ایران از جمله تجاوز منطقه‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و سرکوب داخلی می‌پردازند. دموکرات‌ها همچنین بر این باورند که برای پیشبرد بهتر منافع و ارزش‌های خود، باید روابط خود را با شرکای خلیج فارس از نو تنظیم کنند.

ایالات متحده در حمایت از شرکایمان در مقابله با تهدیدهای امنیتی قانونی منفعت دارد. ما از مدرن‌سازی سیاسی و اقتصادی آنها و تلاش‌ها در تشویق به کاهش تنش‌های منطقه‌ای پشتیبانی خواهیم کرد. اما ما هیچ علاقه‌ای به ادامه دوره چک سفید دولت ترامپ یا تحریک انگیزه‌های اقتدارگرایانه، رقابت‌های داخلی، جنگ‌های فاجعه آمیز نیابتی یا تلاش برای عقب کشیدن از فرصت‌های سیاسی در سراسر منطقه نداریم.

روابط موثر با خلیج فارس به ما کمک می‌کند تا عراق را به همسایگان خود وصل کنیم و از ثبات، امنیت و حاکمیت آن کشور محافظت کنیم. دموکرات‌ها از یک حضور نظامی کوچک، محدود و متمرکز برای آموزش شرکای عراقی حمایت می‌کنند تا بتوانند شکست پایدار داعش را تضمین سازند.

ما همچنین از ادامه حملات علیه داعش در سوریه برای جلوگیری از پس گرفتن دوباره جا پای آن، حمایت می‌کنیم و در کنار کردها و شرکای مهم در این مبارزه خواهیم بود. ما برای بازگرداندن جنگجویان خارجی بازداشت شده تلاش خواهیم کرد، نیروی تازه‌ای به دیپلماسی برای محافظت از نیازهای بشردوستانه همه سوری‌ها می‌بخشیم و یک راه حل سیاسی برای این جنگ وحشتناک می‌یابیم. دموکرات‌ها معتقدند که یک اسرائیل قوی، ایمن و دموکراتیک برای منافع ایالات متحده حیاتی است.

تعهد ما به امنیت، جنبه کیفی نظامی، حق دفاع از خود اسرائیل و تفاهم نامه سال 2016 ناشکستنی است. دموکرات‌ها قدر هر اسرائیلی و هر فلسطینی را می‌شناسند. به همین دلیل ما برای کمک به پایان دادن درگیری که درد بسیاری را بر خیلی‌ها تحمیل کرده است، کار خواهیم کرد.

ما از مذاکره برای راه حل 2 کشور پشتیبانی می‌کنیم که آینده اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی و دموکراتیک با مرزهای شناخته شده تضمین و از حق فلسطینی‌ها برای زندگی در آزادی و امنیت در یک کشور مناسب برای خود حمایت می‌کند. دموکرات‌ها با هر گام یکجانبه هر طرف از جمله الحاق، مخالفت می‌کنند که چشم‌انداز 2 کشور را تضعیف می‌سازد. دموکرات‌ها همچنان به ایستادگی در برابر تحریک و ترور ادامه می‌دهند. ما با گسترش شهرک‌سازی مخالفیم.

ما اعتقاد داریم که اگرچه قدس آخرین موضوع برای تعیین تکلیف در مذاکرات است اما باید پایتخت اسرائیل باقی بماند و شهری جدایی‌ناپذیر برای دسترسی مردم از همه ادیان باشد. دموکرات‌ها روابط دیپلماتیک ایالات متحده و فلسطین و کمک‌های اساسی به مردم فلسطین در کرانه باختری و غزه را مطابق قوانین ایالات متحده، باز می‌گردانند.

ما با هرگونه تلاش برای جداسازی ناعادلانه و مشروعیت‌زدایی از اسرائیل از جمله در سازمان ملل یا از طریق بایکوت، سلب مالکیت و جنبش تحریم‌ها، ضمن حمایت از حق قانون اساسی شهروندانمان برای آزادی بیان، مخالف هستیم.»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها