صف آرایی اسرائیل، یونان و مصر در برابر ترکیه

یک ژنرال اسرائیلی اعلام کرد که اسرائیل، یونان و مصر به صورت مشترک با "چالش ترکیه" مواجه هستند که این امر این طرف‌ها را در مقابل آزمون‌های دشواری قرار می‌دهد که ممکن است حکایت از تشدید نزاع‌ها در شرق مدیترانه داشته باشد و امکان دارد سطح نابسامانی اوضاع به رویارویی نظامی برسد.

صف آرایی اسرائیل، یونان و مصر در برابر ترکیه
کد خبر: 421768
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ۱۰:۵۲:۵۶

اعتمادآنلاین| به نقل از عربی 21، عیران لیرمان، معاون رئیس موسسه استراتژیک و امنیتی قدس در پژوهشی اعلام کرد: نشست دولتی که در ژوئن با حضور نخست وزیر یونان در اسرائیل برگزار شد، اهمیت استراتژیک خود را دارد که فراتر از کرونا و مساله گردشگری است. طی هفته‌های بعد از این نشست سران، شدت چالش‌هایی که اسرائیل و شرکایش در شرق دریای مدیترانه به ویژه یونان، قبرس و مصر در رویارویی با رفتارهای افسارگسیخته ترکیه با آن مواجه هستند، بیشتر شد.

لیرمان که معاون رئیس بخش سیاست‌های بین‌المللی در شورای امنیت ملی اسرائیل است و مسئولیت‌های نظامی را در ارتش طی 20 سال عهده دار بوده است، می‌گوید: در سطح ایدئولوژیک و سیاسی، از زمان شکست حزب حاکم در انتخابات شهرداری استانبول، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در راستای ایجاد مکانیزم‌های قومیتی اسلامی در مرکز سیاست خارجی خود از جمله هدف قرار دادن اسرائیل کار کرده است، همانطور که این امر در مقایسه کردن وی میان بازگشایی مسجد ایاصوفیه و آزادسازی مسجد الاقصی نمود پیدا می‌کند.

لیرمان که رئیس اداره خاورمیانه در کمیته یهودی - آمریکایی نیز است، تاکید کرد: در سطح ژئواستراتژیک و اقتصادی، اردوغان بر تعیین نقشه ترسیم مرزهای اقتصادی آب‌ها در شرق دریای مدیترانه متمرکز است و این مساله‌ای بسیار مهم برای اسرائیل است، چراکه مداخله نظامی ترکیه در لیبی را به همراه دارد و نگرانی‌هایی را درخصوص درگیری‌های نظامی پیرامون فعالیت اقتصادی در نزدیکی سواحل محل وجود منابع انرژی برمی‌انگیزد.

وی تاکید کرد: بنا به دلایل آشکاری و پیش از هرچیز، به دلیل چالش ایران و جبهه شمالی که طی این روزها با آن مواجه است، اسرائیل ترجیح می‌دهد که شریک نظامی فعالی در تدارک برای رویارویی نظامی احتمالی در کنار یونان یا مصر در مقابل ترکیه نباشد، اما ممکن است اسرائیل برای تحکیم همکاری اطلاعاتی و خرید تجهیزات امنیتی و هماهنگی سیاسی در واشنگتن کمک کند که تمامی این اقدامات، جسارت اردوغان و خواسته‌های منطقه‌ای او را محدود می‌کند.

این مقام اسرائیلی گفت: اسرائیل با پاره‌ای از چالش‌ها در سطح منطقه‌ای و مشخصاً در سوریه، لبنان، لیبی، عراق و یمن مواجه است و بجز لبنان، در سایر کشورها ترکیه به صورت کارآمدی فعال است، چراکه با بلندپروازی‌های استراتژیک خود بر آینده شرق دریای مدیترانه سایه افکنده است، به ویژه توافقی که ترکیه با دولت وفاق ملی لیبی در نوامبر 2019 منعقد کردند که این امر، تعیین نقشه تقسیم آب‌های اقتصادی در شرق دریای مدیترانه را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: نگرانی‌های اسرائیل نسبت به توافق لیبی و ترکیه به این دلیل است که این توافق به طرابلس مرزهای آبی مشترک با آب‌های اقتصادی آنکارا می‌دهد و بدین ترتیب، مصر مرزهای مشترک با یونان نخواهد داشت، این توافق همچنین حقوق یونان در جزیره کرت را نادیده می‌گیرد. بدین ترتیب، اسرائیل این برآورد را دارد که اردوغان برای امکان مطرح کردن مجدد مساله مسیر مرزها در دریای اژه با یونان تلاش می‌کند.

لیرمان عنوان داشت: طی هفته‌های اخیر، اسرائیل شاهد نابسامانی در روابط دو طرف بود، چراکه ترکیه نیت‌هایی برای کشف منابع انرژی در نزدیکی جزیره کرت دارد و اینکه اظهارات جنگی و هشدارهای متقابلی از سوی افسران ترکیه‌ای و یونانی مطرح شده است. با وجود خاطرات دشواری که نزاع قبرس در سال 1974 برجای گذاشت و از سال‌ها قبل به این مساله جنگ به عنوان ایده‌ای خیالی نگریسته شده است، اما احتمال وقوع جنگ میان این دو کشورِ عضو در ناتو با توجه به شرایط کنونی، ممکن است احتمالی نه چندان دور باشد.

وی گفت که اسرائیل بر این باور است که "نبردش" علیه بلندپروازی‌های ترکیه در شرق مدیترانه با پاره‌ای از عوامل منطقه‌ای قدرتمند روبه رو است که تاثیری بر توازن قدرت‌ها دارد، چراکه مصر با فشارهای دوگانه‌ای مواجه است: از جانبِ اتیوپی به دلیل مساله سد، تهدید اخوان المسلمین در جبهه لیبی که این دو مساله اهمیت موجودیتی برای نظام سیسی دارد و احتمال وقوع درگیری میان مصر و ترکیه را ایجاد می‌کند.

این مقام رژیم صهیونیستی گفت: اطلاعاتی که در اختیار اسرائیل قرار دارد، نشان می‌دهد که یونان کاملاً از تحرکات مصر در لیبی حمایت می‌کند، اما این تردید وجود دارد که یونان بتواند وارد مداخله‌ای در رویارویی نظامی در کنار مصر علیه ترکیه شود، اما در مورد اقدامی که اسرائیل می‌تواند انجام دهد، باید گفت در صورتی که نزاع‌ها در شرق دریای مدیترانه به سطح نابسامانی و وقوع درگیری نظامی برسد، اسرائیل نمی‌تواند به صورت مستقیم علیه ترکیه چه در کنار یونان و قبرس یا در کنار مصر در لیبی مشارکت داشته باشد.

لیرمان علت این امر را اینگونه عنوان کرد: اسرائیل برای ورود به نزاعی که ممکن است در جبهه شمالی رخ دهد و برای رویارویی با ایران و خواسته‌های هسته‌ای‌اش، هشیار و بیدار است، اما این بدین معنا نیست که اسرائیل نقشی در توازن قدرت‌ها ندارد، چراکه در بعد اطلاعاتی، شرایط متغیر در شرق دریای مدیترانه، می‌طلبد که اصلاحاتی در ارتش اسرائیل چه در خصوص اختصاص منابع یا ساختار سازمان اطلاعات صورت بگیرد و تهدید ایران و وضعیت فلسطین در راس اولویت‌ها قرار می‌گیرد.

وی در پایان گفت: تعمیق همکاری اطلاعاتی اسرائیل با یونان و مصر، یک عنصری اساسی در آمادگی‌های مناسب با چالشی است که ترکیه ایجاد می‌کند. همچنین در این میان، فعالیت‌های نظامی مشترک، تمرکز بر تمرین‌های نیروهای هوایی و دریایی با مشارکت نیروهای آمریکایی،‌ تمرکز بر تحکیم روابط و حفظ توازن قدرت‌های منطقه‌ای و تحکیم نیروی دریایی اسرائیل در رویارویی با تسلیحات دریایی ترکیه مطرح است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها