کد خبر: 421779
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ۱۱:۲۸:۳۱
| |

توافق تهران و پکن برای اقتصاد تحریم شده ایران حیات دوباره است

استاد علوم سیاسی با تاکید بر اینکه توافق ایران و چین شکستی بزرگ برای ایالات متحده محسوب می‌شود، گفت: آمریکا باید بداند دوران پس از جنگ جهانی دوم تمام شده و دیگر کلانتر دنیا نیست و سیاست‌های ایالات متحده بیش از گذشته، ایران را تبدیل به یک کشور ملی‌‌گرا کرده است.

توافق تهران و پکن برای اقتصاد تحریم شده ایران حیات دوباره است
کد خبر: 421779
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ۱۱:۲۸:۳۱

اعتمادآنلاین| ‌ استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه ملی سنگاپور است. وی نظرات خود را درباره تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا مطرح کرد.

دشمنی آمریکا با بسیاری از کشورها منجر به اتحاد آنها با یکدیگر شده است

بیلویر سینگ در ابتدا در مورد توافق ایران و چین گفت: این یک نقطه عطف و نکته تحول مهم بعد از مدت‌ها برای هر دو کشور خواهد بود؛ بزرگترین اشتباه سیاست خارجی ایالات متحده این است که به جای دوستی با کشورها، سعی می‌کند با تمام دنیا دشمن باشد همه تهدید‌های آنها در مورد صدمه زدن به چین و ایران و دیگران مانند ونزوئلا منجر به اتحاد بین کشورها شده است؛ کشورهایی که ایالات متحده سعی کرده است از نظر سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی به آن آسیب برساند.

توافق تهران و پکن برای اقتصاد تحریم شده ایران حیات دوباره است

توافق 25 ساله غلط بودن سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران و چین را منعکس می‌کند

وی افزود: توافق همه‌جانبه استراتژیک ایران و چین برای اقتصاد تحریم شده ایران ، به ویژه صنعت نفت این کشور، نوعی حیات دوباره خواهد بود و حضور چین در منطقه نه فقط از نظر سیاسی و اقتصادی بلکه از نظر نظامی یک شکست استراتژیک بزرگ برای ایالات متحده و پیروزی بزرگ برای ایران و چین است. این توافق غلط بودن سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران، چین و بسیاری دیگر از کشورها را منعکس می‌کند، اکنون هیچ چیزی برای واشنگتن که از کرونا و مشکلات اقتصادی رنج می‌برد، بدتر از این نیست.

آمریکا اکنون فقط می‌تواند حرکت رو به جلوی روسیه، ایران و چین را تماشا کند

استاد دانشگاه سنگاپور یادآور شد:‌ آمریکا اکنون فقط می‌تواند به سادگی تماشا کند که چگونه روسیه، ایران و دیگران رو به جلو حرکت می‌کنند. برای چین، معامله با ایران بخشی از ابتکار عمل کمربند و جاده ابریشم است و برای ایران، این یک پیشرفت مهم اقتصادی است و تقویت اقتصادی خوبی برای ایران و مردم آن خواهد بود.

آمریکا باید بداند دوران پس از جنگ جهانی دوم تمام شده و دیگر کلانتر دنیا نیست

وی در ادامه خاطرنشان کرد: توافق ایران و چین نشان می‌دهد که ایالات متحده به تنهایی نمی‌تواند کسی را متوقف کند. اینک دوران پس از جنگ جهانی دوم نیست، دورانی که آمریکا کلانتر دنیا شد و در هر نقطه‌ای از جهان نقش داشت، آمریکا با توافق ایران و چین در درازمدت متضرر خواهد شد. این یک شکست ژئوپلیتیکی است، اما نه برای ایران بلکه برای ایالات متحده.

سیاست‌های ایالات متحده بیش از گذشته، ایران را تبدیل به یک کشور ملی‌‌گرا کرده است

این استاد دانشگاه در مورد تداوم سیاست فشار حداکثری بر ایران گفت: ایالات متحده بیش از گذشته، ایران را تبدیل به یک کشور ملی‌‌گرا کرده است، ایدئولوژی و سیاستی که از طریق لابی‌های صهیونیسم توسط اسرائیل و عوامل نفوذ آن در ایالات متحده، بسیار رایج است هم‌اکنون شکست خورده از این رو، تغییر آن دشوار است.

تنها راهی که واشنگتن به میز مذاکره خواهد آمد و سیاست احمقانه خود را رها خواهد کرد، زمانی است که آمریکایی‌ها هزینه بالایی بپردازند؛ مانند تسلط چین بر خلیج فارس. این یک شکست استراتژیک برای ایالات متحده خواهد بود. به طور مشابه این را از طریق چین، هنگامی که اقتصاد ایران و حتی توانایی‌های فن‌آوری شروع به افزایش می‌کند و به نوبه خود ایران را به یک قدرت مرکزی تبدیل می‌کند هم شاهد خواهیم بود البته ایران اکنون نیز قدرت مهمی است. نقش ایران در شکست داعش، محافظت از دولت اسد و حتی عراقی‌ها مشهود است.

تحریم‌های آمریکا فقط ایران را برای مقابله با قلدرهای جهانی و منطقه‌ای مقام‌تر کرده است

بیلویر سینگ در مورد شیوع کرونا در ایران و تاثیر تحریم‌ها در این موضوع گفت: تحریم‌ها به ایران و مردم آن آسیب رسانده است. این سیاست غیرانسانی ایالات متحده است و پایه‌ای اخلاقی ندارد. نکته غم‌انگیز برای آمریکا این است که تحریم‌ها مؤثر نیستند و برای تغییر سیاست‌های ایران بی‌نتیجه بوده‌اند فقط موفق شدند ایران را مقاوم‌تر و مصمم‌تر کنند تا با سیاست‌های یک قلدر در سطح جهانی ، که توسط یک قلدر منطقه‌ای مانند اسرائیل، حمایت می‌شود، مقابله کند.

ایالات متحده هرگز نمی‌تواند دوست کسی باشد

اهداف آمریکا درباره ایران ناکام باقی می‌ماند

این استاد دانشگاه سنگاپور تصریح کرد: ترامپ، با حمایت از لابی‌های نومحافظه‌کار و صهیونیستی، به اسرائیل برای فشار بر ایران خدمت کرده است. از آنجایی که ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را پاره و تحریم‌ها را اعمال کرد، سیاست آمریکا به مردم ایران آسیب رساند، با این هدف که آمریکا امیدوار باشد سختی زندگی ایرانیان، دولت ایران را سرنگون می‌کند؛ هدفی که تاکنون ناکام مانده است.

این هدف همین گونه هم ناکام باقی می‌ماند، تا زمانی که ملت ایران متوجه هدف آمریکاست، سیاست آنها با شکست مواجه خواهد شد. ایالات متحده هرگز نمی‌تواند دوست کسی باشد. به همین دلیل ممکن است ایالات متحده از نظر نظامی قوی باشد اما از نظر سیاسی کشوری ضعیف است.

وی افزود: در حال حاضر ایران یکی از گسترده‌ترین مراکز شیوع کرونا در جهان است که با تحریم‌های آمریکا وضعیت بدتر شده است.

برنامه هسته‌ای ایران کابوسی برای آمریکا و اسرائیل است

بیلویر سینگ هم چنین در مورد سرنوشت برجام گفت: من معتقدم که ایران همیشه به انرژی هسته‌ای نیاز دارد. نه فقط برای انرژی بلکه برای امنیت، به ویژه تا زمانی که اسرائیل و عربستان سعودی، برنامه‌های هسته‌ای خود را با حمایت ایالات متحده دارند. به پاکستان نگاه کنید و اینکه چگونه قدرت هند را بی‌اثر کرده است. همین مسئله در مورد ایران هم صادق است و به همین دلیل است که برنامه هسته‌ای ایران کابوسی برای آمریکا و اسرائیل است. زنده ماندن برجام نه به ایران بلکه به آمریکا بستگی دارد. اگر ایالات متحده عقل سلیمی داشته باشد، باید ایران را در برجام نگاه دارد.

آمریکایی‌ها فراموش نکنند که ایران سرزمین امپراتوری هخامنشی است

نژاد ایران در جهان منحصر به فرد است

وی گفت: ایالات متحده ایران را نمی‌شناسد. آن‌ها فکر می‌کنند که ایران فقط یک کشور فئودالی است که می‌تواند با شکست رانده شود. فراموش کرده است که این سرزمین داریوش بزرگ، شاه بزرگ شاه ایرانی از امپراتوری هخامنشی است که یکی از بزرگترین امپراتوری‌هایی بود که تاکنون در زمین دیده شده است که از اروپا تا آسیا امتداد داشت. من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها وضعیت تمدنی ایران و روحیه مردم پارسی آن را نمی‌دانند.

این استاد دانشگاه سنگاپور ادامه داد: نژاد ایران در این جهان یک نوع نژاد منحصر به فرد است و اینجاست که ایالات متحده اشتباهات کشنده خود را در مورد سیاست‌گذاری انجام داده و همچنان ادامه می‌دهد. فکر نمی‌کنم آمریکا برای نجات توافق هسته‌ای تلاش کند، زیرا ایالات متحده نمی‌داند قدرت برای ایرانیان چه معنایی دارد.

چگونه و چرا ایران در این زمان توانسته از آمریکا سرپیچی کند، هیچ ارتباطی با آمریکا نداشته باشد و این چیزی است که در ذات مردم یکی از طولانی‌ترین تاریخ‌ها و تمدن‌ها قرار دارد ، چیزی که در آمریکایی‌ها درک نمی‌کنند و ترامپ نمی‌تواند آن را بفهمد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها