کد خبر: 421819
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ۱۳:۲۹:۲۱
| |

وزارت امور خارجه روسیه:

آزمایش نظامی روسیه در فضا تهدیدی در بر نداشته است

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای با رد ادعای آمریکا و انگلیس اعلام کرد که آزمایش فضایی روسیه هیچ تهدیدی در برنداشت و مطابق قوانین بین المللی صورت گرفت.

آزمایش نظامی روسیه در فضا تهدیدی در بر نداشته است
کد خبر: 421819
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ۱۳:۲۹:۲۱

اعتمادآنلاین| وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود گفته است: آزمایش روز 15 ماه جولای دستگاه فضایی توسط وزارت دفاع روسیه هیچ خطری برای دستگاههای فضایی دیگر نداشت و در وهله اول هیچ یک از معیارها و قوانین بین المللی را نقض نکرد.

فرماندهی فضایی آمریکا به تازگی اعلام کرد که شواهدی در دست دارد که نشان می دهد روسیه سلاح ضدماهواره ای غیرمجاز در فضا آزمایش کرد.

بر اساس ادعای این مرجع آمریکایی، روز 15 ماه جولای از ماهواره کوسموس-2543 دستگاهی جدا شد که در کاتالوگ فرماندهی فضایی آمریکا با شماره 4595 قید شده است.

ارتش آمریکا این اقدام را «آزمایش غیرسازنده یک سلاح فضایی ضدماهواره» توصیف کرد.


«جان ریموند» رییس فرماندهی فضایی آمریکا در بیانیه روز پنجشنبه خود، گفت: سیستم ماهواره‌ای استفاده شده در آزمایش سلاح‌های ضدماهواره‌ای همان سیستمی است که اوایل سال جاری موجب ایجاد نگرانی‌هایی شد؛ یعنی همان اقدامی که روسیه در نزدیکی ماهواره دولتی آمریکا انجام داد.


وی افزود: این اقدام، سند دیگری است مبنی بر اینکه روسیه در راستای دکترین نظامی کرملین تلاش می‌کند تا سیستم‌های فضایی را توسعه داده و آزمایش کند. این موضوع، تجهیزات فضایی آمریکا و متحدانش را در فضا در خطر قرار می‌دهد.


فرماندهی فضایی آمریکا در دسامبر سال گذشته به عنوان ششمین شاخه ارتش آمریکا تأسیس شد و یکی از مأموریت‌های آن، حفاظت از ماهواره‌ها و سایر تجهیزات نظامی این کشور در مقابل روسیه و چین است.

به گزارش ایرنا، فرماندهی فضایی آمریکا در ماه فوریه اعلام کرده بود که یک ماهواره روسی به طرز «آزاردهنده‌ای» به یک ماهواره آمریکایی نزدیک شده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود گفت: بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، ماهواره روسی «اسپوتنیک -اینسپکتر» از فاصله نزدیک ماهواره دیگر روسی را بازرسی کرد. در نتیجه اطلاعات ارزشمند درخصوص این ماهواره بدست آمد و این اطلاعات به زمین منتقل شد.

در ادامه بیانیه به پایبندی روسیه به تعهدات خود در عرصه استفاده از عرصه فضایی و پژوهش ها در این زمینه برای اهداف صلح آمیز بدون ضایع کردن حقوق دیگر کشورها تاکید شده است.

«در این پیوند پیشنهادات روسیه برای پیشگیری از استقرار سلاح در فضا که اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل از آن حمایت می کنند، نقش تعیین کننده می یابد.»

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود از آمریکا و انگلیس که ادعاهایی در این مورد علیه روسیه داشته اند خواسته است تا رویکرد حرفه ای داشته باشند و بجای ادعاهای تبلیغاتی پشت میز مذاکره نشسته و با جزییات وارد عمل شوند.

در بیانیه بر آمادگی روسیه برای گفت وگو درخصوص تمام مسائل مربوط به فعالیت های فضایی با مشارکت سازمان های مربوطه تاکید شده است.

گفتنی است به تازگی دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه درباره ادعای آمریکا در مورد استفاده از سلاح فضایی روسیه گفت که مسکو به غیرنظامی بودن فضا و خودداری از استقرار هر نوع تسلیحات در فضا کاملا پایبند است.

خبرها وگزارش های منتشر شده از سوی رسانه های غربی نشان می‌دهد که آمریکا از روسیه درخواست کرده به زودی در خصوص بحران فضایی با یکدیگر در ژنو مذاکره کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها