کد خبر: 421851
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۸ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا| چه کسانی واجد شرایط شرکت در تحقیقات آزمایش واکسن کرونا هستند؟

اکثر واکسن‌هایی که در سراسر دنیا در حال آماده‌سازی‌‌اند در فاز سوم و چهارم قرار دارند. در فاز چهارم می‌بایست واکسن‌ها بر داوطلبانی که علاقه دارند در این تحقیقات شرکت کنند آزمایش شوند.

ویروس کرونا| چه کسانی واجد شرایط شرکت در تحقیقات آزمایش واکسن کرونا هستند؟
کد خبر: 421851
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۸ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- تولید واکسن کرونا یکی از رویاهای مردم در سراسر جهان است. تنها 2 هفته پس از آنکه موسسه ملی بهداشت (National Institute of Health) شبکه جلوگیری از کووید-19 (CoVPN) را راه‌اندازی و معرفی کرد، بیش از 130 هزار نفر داوطلب شدند و برای شرکت در تحقیقات مربوط به واکسن ثبت‌نام کردند. این شبکه به شکلی است که از چندین مطالعه بالینی در مورد واکسن پشتیبانی می‌کند.

اعتمادآنلاین به نقل از «cnet» گزارش می‌دهد، چهار تحقیق اساسی و مهم درباره واکسن کرونا برای تابستان و پاییز سال 2020 طرح‌ریزی شده که پیش‌بینی می‌شود اولین آزمایش واکسن از آنِ واکسن شرکت مدرنا باشد. واکسن مدرنا اولین واکسنی است که اخیراً مورد آزمایش قرار گرفته. دیگر واکسن‌ها متعلق به شرکت‌های جانسون، AstraZen و Novavax است. این واکسن‌ها هنوز در فاز سوم هستند و تنها واکسن آکسفورد توانسته به مرحله آزمایش انسانی برسد. هدف اصلی از ساخت واکسن این است که دریابیم آیا واکسن می‌تواند جلوی ابتلا به ویروس کرونا را بگیرد یا حداقل شدت آن را کاهش دهد.

چه کسانی واجد شرایط ثبت‌نام برای آزمایش واکسن هستند؟

واکسن

شبکه جلوگیری از کووید-19 به دنبال افراد بالغ بالای 18 سال و از همه نژادها، قومیت‌ها و جنسیت‌هاست. برای داوطلب شدن لازم نیست شرایط جسمانی کاملاً بی‌عیب و نقصی داشته باشید، در عوض محققان به دنبال کسانی هستند که سن بالاتری داشته باشند و تنها دارای وضعیت جسمانی مناسبی باشند؛ زیرا این افراد بیشتر به کووید-19 مبتلا می‌شوند و هدف اصلی کشف واکسن هم این است که از ابتلا به بیماری جلوگیری کند.

همچنین محققان مایل‌اند که بیشتر افراد رنگین‌پوست را جذب کنند، زیرا چنین به نظر می‌رسد که این افراد بیش از سایرین به کووید-19 مبتلا شده‌اند. واکسن باید به گونه‌ای باشد که بر همه نژادها تاثیر بگذارد. زنان باردار نیز می‌توانند در این آزمایش شرکت کنند.

نکته مهمی که باید به یاد داشت این است که ممکن است این آزمایش‌ها برای شرکت‌کنندگان در تحقیق بسیار زمان‌بر باشد. برای شرکت در هر یک از آزمایش‌های CoVPN می‌بایست 10 تا 12 بار به یک سایت تحقیقاتی مراجعه کنید. همچنین بعد از تزریق واکسن باید ساعت‌ها و روزها تحت مراقبت باشید و به پیگیری‌های محققان پاسخ دهید. اگر وقت کافی برای این کارها ندارید، بهتر است از شرکت در تحقیق صرف نظر کنید.

خطرات شرکت در تست واکسن

واکسن

برای حضور داوطلبانه در تحقیقات واکسن باید از خطرات احتمالی آن نیز آگاه باشید. حداقل یکی از واکسن‌های ویروس کرونا، در بهترین حالت، موفقیت‌آمیز خواهد بود و هیچ کدام از آنها باعث بیماری یا بروز عوارض در فرد نمی‌شود. با این حال ممکن است واکسن‌هایی که در فاز سوم هستند خطر ابتلا به بیماری یا بروز عوارض جانبی در پی داشته باشند.

اگر تصمیم گرفتید که در این مطالعات تحقیقی شرکت کنید، در صورت انتخاب شدن فرمی به شما داده می‌شود تا رضایت خود را از تزریق واکسن در بدن‌تان اعلام کنید. مشارکت در تحقیق کاملاً داوطلبانه است و هر گاه احساس کردید مساله‌ای در این تحقیق شما را می‌آزارد یا باعث صدمه روحی و جسمی‌تان می‌شود می‌توانید با آن موافقت نکنید. همچنین می‌توانید هر گاه خواستید از این تحقیق خارج شوید؛ ولی دانشمندان به دنبال افرادی هستند که تمام مدت‌زمان تحقیق همراهی‌شان کنند.

چطور در آزمایش واکسن داوطلب شویم؟

واکسن

شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت CoVPN به هر یک از تحقیقات مرتبط به واکسن بپیوندید. پس از آن روند آزمایش را بررسی کنید تا دریابید که برای شرکت در تحقیق واجد شرایط هستید یا خیر. در اولین مرحله بررسی، یک آزمایش 10 دقیقه‌ای روی شما انجام می‌شود که می‌توانید اطلاعات تماس، روز تولد، وزن، قد و سایر اطلاعات را به محققان ارائه دهید. آنها همچنین ممکن است سوالات شخصی و مرتبط با سبک زندگی‌تان بپرسند منتها هدف از این پرسش‌ها این است که متوجه شوند چقدر در معرض ابتلا به کووید-19 قرار گرفته‌اید.

ممکن است پس از پاسخ به این پرسش‌ها شما را حذف کنند؛ مثلاً اگر از خانه کار می‌کنید، هیچ شخصی را ملاقات نکرده‌اید، ماسک می‌زنید و تنها زندگی می‌کنید، برای این تحقیق مناسب نیستید زیرا فرصت مواجهه با ویروس را نداشته‌اید، بنابراین محققان نمی‌توانند دریابند که واکسن مانع ابتلای شما به این بیماری بوده یا سبک زندگی‌ای که دارید باعث شده تا به کووید-19 مبتلا نشوید.

اگر همه شرایط مد نظر محققان را داشتید، طی چند روز یا چند ماه با شما تماس خواهند گرفت. مدت‌زمان انتظار شما به پروژه‌های گوناگونی مربوط می‌شود که در این طرح در دست اجراست. تنها در ایالات متحده آمریکا بیش از 100 سایت نام‌نویسی واکسن وجود دارد که داوطلبان می‌توانند در آنجا درخواست دهند و اطلاعات بیشتری در مورد آزمایش و روند تحقیق کسب کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها