کد خبر: 421896
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۶ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بن‌سلمان می‌خواست با همراهی آمریکا و اسرائیل مقدمات واژگونی حکومت ایران را مهیا کند

علی بیگدلی گفت‌: بن‌سلمان در سیاست‌ خارجی، با حضور آمریکا و اسرائیل، مثلثی تشکیل داد تا مقدمات واژگونی حکومت ایران را مهیا کنند که بر همین اساس حدود 127 شرکت اسرائیلی با نام‌های عربی در خاک عربستان فعالیت دارند. اما این برنامه هم به دلیل بی‌توجهی دونالد ترامپ مغفول ماند.

بن‌سلمان می‌خواست با همراهی آمریکا و اسرائیل مقدمات واژگونی حکومت ایران را مهیا کند
کد خبر: 421896
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۶ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدبن‌سلمان از همان روزی که برخلاف سنت خاندان سعودی، به عنوان ولیعهد پدرش انتخاب شد دوران پرتلاطمی را تجربه کرده است. این روزها که وضعیت عمومی سلمان رو به وخامت است حرف و حدیث‌ها درباره دوران پادشاهی محمد بن‌سلمان بیش از پیش قوت گرفته است.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این باره گفت: محمد بن‌سلمان در شرایطی خودش را برای پادشاهی آماده می‌کند که برخلاف تصور همگانی، مخالفان سرسختی در درون عربستان دارد و به همین دلیل نمی‌تواند به همه آرزوها و تصوراتش تحقق بخشد. در واقع عربستان بعد از سلطان سلمان وارد بحران‌های جدیدی خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در واقع نقشه‌های توسعه‌طلبانه بن‌سلمان به دلیل حادثه قتل خاشقچی عملی نشد و ولیعهد نتوانست ایده شهر رویایی را محقق کند. از طرف دیگر تصمیم‌هایی مثل آزادی زنان باعث شد بخش مذهبی عربستان بنا را بر ناسازگاری با بن‌سلمان بگذارد. بنابراین او در حالی به فکر پادشاهی است که مشکلات عدیده‌ای را پیش روی خود می‌بیند.

او توضیح داد: بن‌سلمان در سیاست‌ خارجی، با حضور آمریکا و اسرائیل، مثلثی تشکیل داد تا مقدمات واژگونی حکومت ایران را مهیا کنند که بر همین اساس حدود 127 شرکت اسرائیلی با نام‌های عربی در خاک عربستان فعالیت دارند. اما این برنامه هم به دلیل بی‌توجهی دونالد ترامپ مغفول ماند تا بن‌سلمان به سراغ روسیه برود که باید گفت، نزدیکی با این کشور هم موفقیت‌آمیز نبود و بن‌سلمان و پوتین بر سر پایین‌ آمدن قیمت نفت به توافق نرسیدند.

بیگدلی در ادامه افزود: نکته روشن این است که محمد بن‌سلمان بعد از پدرش با بحران‌های زیر و درشتی مواجه خواهد شد. به هر حال ولیعهدی بن‌سلمان بر اساس پشت پا زدن به سنت خانوادگی آل سعود شکل گرفت؛ که پادشاه برادرش را به ولیعهدی برمی‌گزید، اما سلمان در اقدامی پسرش را به عنوان جانشین انتخاب کرد تا ولیعهدی بن‌سلمان از همان اول چالش‌برانگیز باشد. بن‌سلمان همچنین با دستگیری شاهزاده‌ها عرصه را بر خودش تنگ‌تر کرد که آثار این کارها را بعد از پادشاهی خواهد دید.

علی بیگدلی در پایان صحبت‌هایش گفت: عربستان در دوران پادشاهی بن‌سلمان در مسیر صعب‌العبوری قرار خواهد گرفت.

چکیده گفت‌وگو با علی بیگدلی

-عربستان در دوران پادشاهی بن‌سلمان در مسیر صعب‌العبوری قرار خواهد گرفت

-محمد بن‌سلمان مخالفان سرسختی در درون عربستان دارد

-بن‌سلمان بعد از پدرش با بحران‌های زیر و درشتی مواجه خواهد شد

-پروژه‌های بن‌سلمان مورد توجه ترامپ قرار نگرفت

-تلاش بن‌سلمان برای افزایش ارتباط با پوتین موفقیت‌آمیز نبود

-بن‌سلمان و پوتین بر سر پایین‌ آمدن قیمت نفت به توافق نرسیدند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها