کد خبر: 421917
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ ۰۵:۲۴:۰۰
| |

غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز کشور از دلیل ایفای نقش محدود در جریان انتخابات مجلس گفت؛

مشغول توسعه تشکیلاتی بودیم

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز می‌گوید که این تشکیلات از انتخابات اسفندماه 98 تاکنون، مشغول توسعه تشکیلاتی بوده و برای همین هم نقش مهمی در انتخابات مجلس ایفا نکردند.

مشغول توسعه تشکیلاتی بودیم
کد خبر: 421917
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ ۰۵:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| شاید دهه 70 جامعه روحانیت مبارز تشکیلاتی تاثیرگذار در جریان اصولگرایی به حساب می‌آمد که زیر عبا و قبای هر کدام از اعضایش سال‌ها مبارزه انقلابی و دست‌کم یکی، دو دهه تجربه برگزاری انتخابات و سیاست‌ورزی وجود داشت و حرف آخر را همین روحانیون می‌زدند اما هرچه پیش رفت این تشکیلات با ریزش‌هایی که داشت به مجموعه‌ای از روحانیون مبدل شد که نه حرف اول و آخر را در جریان اصولگرایی می‌زد و نه حتی جوانان اصولگرا از آنان حرف‌شنوی قدیم را داشتند. تشکیلاتی که از سال 88 به این‌سو نیروهای موثرش را یا به ‌دلیل کهولت سن و سر رسیدن اجل یا به ‌واسطه کناره‌گیری از ادامه عضویت در تشکیلات از دست داده، روز به روز تاثیرگذاری‌اش را نیز از دست می‌دهد. در این میان شاید یکی از نمونه‌های بارز این کاهش اثرگذاری جامعه روحانیت مبارز، در جریان لیست‌بندی‌های انتخاباتی برای مجلس یازدهم به چشم آمد و حالا که کمتر از یک سال به انتخابات مهم ریاست‌جمهوری 1400 زمان باقی است، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز می‌گوید که این تشکیلات از آن زمان یعنی انتخابات اسفندماه 98 تاکنون، مشغول توسعه تشکیلاتی بوده و برای همین هم نقش مهمی در انتخابات مجلس ایفا نکردند؛ توسعه تشکیلاتی که البته به‌ گفته غلامرضا مصباحی‌مقدم حتی پیش از اسفند ماه 98، یعنی از سال 96 شروع شده و هنوز به پایان راه نرسیده و تا سراسری شدن این تشکیلات، هنوز گام‌هایی باقی است. البته سخنگوی جامعه روحانیت مبارز آمار و ارقام دقیقی از تعداد اعضای این تشکیلات، از زمان سراسری و کشوری شدن آن ارایه نمی‌دهد و معتقد است باید تا پایان این توسعه تشکیلاتی صبر کرد، با این حال تاکید دارد که در مناطق 10گانه تهران حدود 150 تا 200 نفر به عضویت جامعه روحانیت مبارز در پایتخت درآمده‌اند که درمجموع حدود 1500 نفر در این مناطق 10گانه عضو جامعه روحانیتند.

آیا در تشکیلات اصولگرایی برنامه‌ریزی برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 آغاز شده؟

تصورم بر این است که الان برای مطرح کردن مساله مربوط به انتخابات زودهنگام است. مردم در شرایطی نیستند که آمادگی این ‌را داشته باشند، بحث انتخابات 1400 مطرح شود. اما بحث و گفت‌وگو داخل تشکیلات و گروه‌های سیاسی اصولگرا در جریان است. ممکن است در حال حاضر این مباحث در رسانه‌ها مطرح نشود اما دلیل بر این نیست که در تشکلات اصولگرایی این دغدغه وجود ندارد.

آیا همه احزاب و گروه‌های اصولگرایی به‌ویژه جامعه روحانیت مبارز این بررسی‌ها را آغاز کرده است؟

نمی‌توان گفت که همه تشکیلات به‌طور جدی به موضوع ورود پیدا کرده‌اند اما مباحثی در این زمینه مطرح می‌شود.

آیا قرار است که جامعه روحانیت مبارز به‌ صورت مجزا این بررسی‌ها را انجام دهد یا در قالب تشکیلاتی چون جمنا و شاجا فعالیت می‌کنید؟

برای این موضوع هنوز تصمیم گرفته نشده است.

در جریان انتخابات دوره یازدهم مجلس، جامعه روحانیت مبارز نقش کم‌رنگی ایفا کرد و به نوعی این تحلیل وجود داشت که جریان‌های جوان‌تر یا به اصطلاح «نواصولگرا»، دیگر به جامعه روحانیت مبارز میدان عمل نمی‌دهند. فکر می‌کنید در جریان انتخابات بعد، بتوانید نقش موثری ایفا کنید؟

هنوز مباحث به ‌صورت جدی در جریان اصولگرایی مطرح نشده اما در جریان انتخابات دوره یازدهم مجلس، جامعه روحانیت مبارز درصدد توسعه تشکیلاتی خود بود. از این جهت از ابتدا هم بنای ورود چشمگیر به انتخابات نداشتیم.

این توسعه تشکیلاتی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

جامعه روحانیت مبارز از تشکیلات جامعه روحانیت مبارز تهران به جامعه روحانیت مبارز کشور تبدیل شد. در واقع ما تشکیلات خود را در سراسر کشور توسعه دادیم.

این توسعه در همه استان‌ها اتفاق افتاده است؟

بله. نزدیک به یک سال است که مقدمات گسترش تشکیلات را شروع کرده‌ایم. در برخی استان‌ها انتخابات هم انجام شده و نماینده‌های خود را برای حضور در شورای مرکزی نیز معرفی کرده‌اند. همچنین تهران به 10 منطقه تقسیم شده‌ که در این 10 منطقه جامعه روحانیت مبارز دفتر منطقه‌ای دارد. در این دفاتر منطقه‌ای ترکیب شورای منطقه مشخص شده و درنهایت نماینده منطقه به شورای مرکزی راه پیدا کرده است. به این شکل که 3 نفر از شورای منطقه به شورای مرکزی معرفی می‌شوند، شورای مرکزی جامعه روحانیت یک نفر را به عنوان نماینده آن منطقه برای حضور در شورای مرکزی کشوری انتخاب می‌کند. این فرآیند هنوز در همه مناطق کشور پایان نیافته و در دوران فعالیت برای انتخابات مجلس، این موضوع در دستورکار جدی جامعه روحانیت مبارز قرار داشت؛ از این جهت ما ورود جدی به انتخابات نداشتیم.

دفتر منطقه‌ای در سراسر کشور مشغول عضوگیری است؟ تاکنون چندنفر عضوگیری داشتید؟

عضوگیری در مناطق 10گانه جامعه روحانیت مبارز تهران تقریبا رو به پایان است. در واقع مطابق اساسنامه باید ابتدا عضوگیری صورت گیرد، پس از مشخص شدن اعضا، شورای منطقه شکل گیرد و این شورا 3 نفر را به شورای مرکزی معرفی کند تا یک نفر از آنها با اکثریت آرا به عضویت شورای مرکزی اصلی دربیاید. همان‌طور که می‌دانید هسته مرکزی جامعه روحانیت مبارز را هیات موسس تشکیل می‌دهند. این هیات موسس همان افراد با سابقه جامعه روحانیت هستند اما این افراد می‌خواهند کسانی را از تهران و سایر استان‌ها جذب کنند تا به عضویت شورای مرکزی ملی و کشور درآیند. هیات موسس نیز گروهی 24 نفره است که با جذب افراد در کل کشور، به رقمی حدود 70 تا 80 نفر می‌رسد که مجموعه‌ای از هیات موسس، شورای مرکزی فعلی و نماینده‌های منطقه‌ای است.

به ‌جز این، جامعه روحانیت مبارز چه تعداد عضو عادی دارد؟ چقدر از عضوگیری استقبال شد؟

چون هنوز این فرآیند به اتمام نرسیده، نمی‌توانم بگویم. اما در تهران که 10 منطقه است، در هر منطقه حدود 150 تا 200 نفر عضو شده‌اند که در مجموع می‌شود چیزی در حدود 1500 نفر.

هرچه می‌گذرد جامعه روحانیت مبارز در فرآیند انتخابات تاثیرگذاری کمتری دارد؛ با اینکه پیش از این، جامعه روحانیت مبارز عمدتا استراتژی را مشخص و گروه‌های دیگر بخش عملیاتی را برعهده داشتند. با این توسعه تشکیلاتی، درصدد آن هستید که به جایگاه پیشین خود بازگردید؟

در حال حاضر بحث ما انتخابات نیست و ما در جامعه روحانیت مبارز دغدغه انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری نداریم. درپی اصلاح اساسنامه تصمیم گرفتیم که توسعه تشکیلاتی داشته ‌باشیم البته سال 86 اعضای جامعه روحانیت مبارز با رهبری دیداری داشتند. ایشان در این جلسه به ما توصیه کردند که عقبه و تشکیلات خود را تقویت کنیم. در حال حاضر به توصیه رهبری عمل می‌کنیم و اگرچه با تاخیری 10 ساله این اتفاق افتاد و از سال 96 به این‌سو درصدد توسعه تشکیلاتی هستیم اما در تمام مناطق تهران، مجددا فعال شده‌ایم و در همه شهرستان‌ها نیز قرار است هسته‌های جامعه روحانیت مبارز شکل گیرد.

این توسعه تشکیلاتی می‌تواند بر سهم شما از سیاست و سهم نواصولگرایان یا جریان‌های جدید آن تاثیر بگذارد؟

اجازه دهید اول این کار را انجام دهیم و به توسعه تشکیلاتی مدنظرمان برسیم، بعد چنین تحلیل‌هایی انجام دهیم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها