علی نجفی خوشرودی، مشاور وزیر امور خارجه:

ایران در سه سطح می‌تواند تعرض آمریکا به هواپیمای ماهان را پیگیری کند

مشاور وزیر امور خارجه اظهار کرد: ایران می‌تواند در سه سطح دیپلماسی عمومی، رایزنی سیاسی و همچنین شکایت حقوقی موضوع تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ماهان را مورد پیگری قرار دهد.

ایران در سه سطح می‌تواند تعرض آمریکا به هواپیمای ماهان را پیگیری کند
کد خبر: 421940
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ ۰۸:۲۱:۵۲

اعتمادآنلاین| علی نجفی خوشرودی، مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه اقدام جنگنده های آمریکایی در تعرض به هواپیمای مسافربری ایران، نقض مقررات و حقوق بین الملل است و این اقدامات امنیت هوانوردی، مقررات ایکائو و سایر مقررات مربوط به امنیت پرواز را نقض کرده است، گفت: این اقدام متخلفانه با مسئولیت بین المللی دولت متعارض همراه است.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: این گونه اقدامات آمریکا، جدید نیست و در طول 40 سال گذشته متاسفانه شاهد انجام این اقدامات غیرقانونی از سوی دولت واشنگتن علیه دولت و ملت ایران بوده ایم چنانکه در اواخر دهه 60 آمریکایی ها اقدام به ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایرباس کردند که این اقدام منجر به شهادت تعداد قابل توجهی از شهروندان ایرانی شد.

مشاور وزیر خارجه با بیان اینکه جامعه جهانی باید به این نوع اقدامات که یک نوع آنارشیسم در سطح بین المللی است واکنش نشان دهد و ساز و کاری برای جلوگیری از این اقدامات بیندیشد، اظهار کرد: اساسا حضور جنگنده های آمریکا در سوریه خود نقض یک اصل دیگر حقوق بین الملل یعنی"اصل عدم مداخله" است. بنابراین از جهات مختلف نباید در برابر این اقدام سکوت کرد.

نجفی خوشرودی در پاسخ به این سوال که ایران چگونه می تواند این تعرض را مورد پیگیری قرار دهد، گفت: به نظرم در سه سطح می توان در این مورد عمل کرد. سطح اول دیپلماسی عمومی است. باید از طریق رسانه ها، تخلفات و نقض اصول بین الملل از سوی آمریکایی ها را به جامعه جهانی یادآور شد و نهادهای مدنی نیز در این زمینه می توانند نقشی جدی ایفا کنند. از طرف دیگر باید در سطح رایزنی ها و گفت وگوهای سیاسی نیز این موضوع مورد توجه قرار گیرد به خصوص در جریان تعامل با کشورهایی که با یکجانبه گرایی آمریکا مخالف هستند.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: از لحاظ حقوقی نیز ایران می تواند در دیوان دادگستری بین المللی و همچنین دیگر مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل در این زمینه با توجه به اسناد حقوقی که در اختیار هست طرح شکایت کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها