غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده سابق مجلس:

احمدی‌نژاد بداند اصلاح‌طلبان و اصولگرایان او را در آغوش نمی‌گیرند/ احمدی‌نژاد همه نقش‌ها را بازی کرده است

نماینده سابق مجلس درباره احتمال بازگشت اصولگرایان به احمدی‌نژاد با توجه به خالی بودن دست آن‌ها از یک نیروی رأی‌آور در انتخابات 1400، گفت: این فرضیه زمانی درست است که بخواهند فضا رقابتی باشد، به نظرم برخی دیگر انگیزه‌ای برای انتخابات رقابتی و مشارکت بالای مردم ندارند.

احمدی‌نژاد بداند اصلاح‌طلبان و اصولگرایان او را در آغوش نمی‌گیرند/ احمدی‌نژاد همه نقش‌ها را بازی کرده است
کد خبر: 422035
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ ۱۱:۵۰:۰۵

اعتمادآنلاین| غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده سابق مجلس در خصوص رفتارها و موضع‌گیری‌های اخیر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور پیشین ایران گفت: احمدی‌نژاد یک هنرمند واقعی در تغییر وضعیت است، من فکر می‌کنم که او ذائقه اجتماعی را به خوبی می‌سنجد. افرادی که رفتارهای پوپولیستی دارند، کسانی هستند که می‌توانند به خوبی ذائقه اجتماعی را شناسایی کنند و متناسب با آن تغییر وضعیت دهند. اما احمدی‌نژاد باید این را در نظر بگیرد که هرکاری انجام دهد، هیچ‌کدام از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب او را در آغوش نخواهند گرفت.

جعفرزاده در ادامه اظهار داشت: او این توانمندی را دارد که به سرعت تغییر چهره، وضعیت و حتی ماهیت دهد، در مجموع آدم تاکتیک‌پذیری است. بزرگترین هنر او همین است که می‌تواند متناسب با زبان مردم با آن‌ها صحبت کند. اما من فکر نمی‌کنم به او اجازه بازگشت به عرصه سیاست داده شود چرا که به او اطمینان ندارند.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت اصولگرایان به احمدی‌نژاد با توجه به خالی بودن دست آن‌ها از یک نیروی رأی‌آور در انتخابات 1400، اظهار داشت: این فرضیه زمانی درست است که بخواهند فضا رقابتی باشد، به نظرم برخی دیگر انگیزه‌ای برای انتخابات رقابتی و مشارکت بالای مردم ندارند. به عبارتی دیگر مشارکت مردم برای برخی از مسئولان اهمیت چندانی ندارد و تنها رسیدن به هدف مهم است، در نتیجه در خصوص کاندیداهایی که مورد پسند نیستند، ریسک نمی‌‌شود. یک جمعی از کاندیداها را به انتخابات راه می‌دهند و دیگر میزان مشارکت اهمیت ندارد، حالا مشارکت می‌خواهد در حد فرانسه باشد یا تانزانیا تفاوتی ندارد یعنی دیگر به دنبال مشارکت‌های 70-80 درصدی در انتخابات نیستند.

جعفرزاده در ادامه اظهار داشت: یکی از علت‌ها این است که ما رقابت انتخاباتی بلد نیستیم و چون بلد نیستیم وارد تنش‌هایی می‌شویم که این تنش‌ها ریشه دارد، شما می‌بینید هنوز به دنبال محاکمه برخی افراد حاضر در انتخابات‌های قبلی هستند، بنابراین بسیاری از سیاسیون دیگر انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارند، به این دلیل که بعد از هر حضور در انتخابات برای 10-15 سال تبدیل به مهره‌ سوخته سیاسی می‌شوند. بنابراین من پیش‌بینی می‌کنم که دیگر انتخابات دوقطبی یا سه‌قطبی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: از این به بعد هر کسی که به صورت 100درصدی قابل اطمینان باشد را تایید می‌کنند و تلاش می‌شود یک انتخابات آرام و ساکت برگزار شود. در چنین شرایطی من فکر نمی‌کنم امثال احمدی‌نژاد را تایید کرده و به او اجازه دهند به عرصه سیاست بازگردد، به همین دلیل توصیه می‌کنم او هم به خودش زحمت ندهد و این همه خود را تغییر ندهد، احمدی‌نژاد تمام نقش‌ها را بازی کرده است و به نظرم این خوب نیست. بهتر است همان استراتژی که از ابتدا انتخاب کرده بود را ادامه دهد.

نماینده ادوار مجلس در ادامه بیان داشت: او اکنون عملا نیازی به رای ندارد، پس نیاز ندارد که بخواهد طرفداران معین، داریوش و شجریان را جذب کند، لذا این بازی‌ها دور از شأن فردی است یک زمانی رئیس‌جمهور این مملکت بوده است. مگر اینکه یک تغییر و تحول اساسی در خود و در هاله‌ای که اطراف او بود، ایجاد شده باشد. اما مجددا می‌گویم حضور او امکان‌پذیر نیست و حاکمیت هم به کسی که در مقابل قوه قضاییه یا نهادهای دیگر شعار داده یا تحصن کرده است اجازه بازگشت نخواهد داد.

وی در خصوص کاندیداتوری احتمالی ضرغامی در انتخابات آتی و اینکه برخی از او به دلیل مواضع فرهنگی و هنری‌اش به عنوان «احمدی‌نژاد قابل تایید» یاد می‌کنند، گفت: این اتخاذ مواضع اشکالی ندارد و بالاخره تاکتیک‌های انتخاباتی است اما باید ببینیم جامعه کدام یک را می‌پسندد و انتخاب می‌کند. اما جامعه ما در حال حاضر چنین دغدغه‌هایی ندارد و این نشان می‌دهد این افراد مشاوران خوبی ندارند، این ادا و اطوارها متعلق به گذشته بود که اوضاع اقتصادی جامعه یک مقداری خوب بود و مردم به سمت فرهنگ، هنر و روشنفکری گرایش داشتند اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که هرکسی به سادگی توانایی رأی آوردن ندارد؛ چراکه مردم اصلا حوصله ندارند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به مباحث و مشکلات اقتصادی موجود در جامعه، اظهار داشت: اکنون مشکل اصلی مردم اقتصاد است اما هیچ‌کدام از این افراد جرأت صحبت کردن در مورد مباحث اقتصادی را ندارند، علت آن هم این است تا زمانی که این تحریم‌ها با این شدت وجود دارد، شرایط اقتصادی نیز به همین وضعیت کنونی خواهد بود و هیچ‌کدام از این‌ها برای برون رفت از وضع کنونی اقتصاد برنامه ندارند.

وی افزود: اکنون حتی برای رابطه با آمریکا هم خیلی دیر شده است، از این جهت که تحریم‌هایی بر ما اعمال شده است که اگر همین امروز برداشته شود، بازگشت به شرایط قبل از تحریم‌ها چند ده سال طول خواهد کشید. بنابراین باید به این افراد توصیه کنیم که بروند به دنبال مشاوران اقتصادی توانمند و برنامه‌های اقتصادی مناسب برای وضعیت کنونی کشور تدارک ببینند. برای مثال به دنبال تشکیل دولت «رفاه محور» بروند و به دنبال بهبود رفاه و افزایش قدرت خرید مردم باشند.

این نماینده مجلس دهم اظهار داشت: کاندیداهای احتمالی انتخابات آینده باید به مردم بگویند برای اقتصاد کشور چه تصمیماتی دارند و چگونه می‌خواهند قدرت اقتصادی مردم را افزایش دهند، وگرنه حرف زدن در خصوص موسیقی و هنر دغدغه مردم نیست و مردم دیگر در این تله نمی‌افتند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها