کد خبر: 422037
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۰ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا| 9 نکته مهمی که باید در طول سفر رعایت کنیم تا به ویروس کرونا مبتلا نشویم

تعطیلات تابستان فرصت خوبی برای مسافرت است؛ اما با شیوع ویروس کرونا باید بدانیم که سفر کردن با خطرات جدیدی همراه شده است. باید در طول سفر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مراقب خود و خانواده باشیم تا به کووید-19 مبتلا نشویم.

ویروس کرونا| 9 نکته مهمی که باید در طول سفر رعایت کنیم تا به ویروس کرونا مبتلا نشویم
کد خبر: 422037
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۰ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده - همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده فصل تابستان برای بسیاری از مردم نسبت به سال‌های پیش متفاوت‌تر سپری شود. کشورهای مختلف محدودیت‌هایی را برای بازدید از مناطق تفریحی و ساحلی اعمال کرده‌اند. شاید با افزایش میزان مبتلایان به ویروس کرونا و وخیم شدن این شرایط برنامه‌ریزی برای سفر و گذراندن یک تعطیلات ساده کاری غیرممکن به نظر بیاید؛ اما اگر قصد سفر دارید، می‌بایست نکات بهداشتی را در آن منطقه نیز رعایت کنید.

اعتمادآنلاین به نقل از «cnet» گزارش می‌دهد که طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها مسافرت کردن باعث ابتلا به کووید-19 یا گسترش ویروس کرونا می‌شود؛ بنابراین مطمئن‌ترین راه برای محافظت از خود و دیگران ماندن در خانه است. اگر با این تفاصیل هنوز قصد دارید تعطیلات تابستانی خود را در مکان خاصی بگذرانید و چه هوایی و چه زمینی سفر کنید، باید از خطرات پیش روی‌ خود آگاه باشید و بعضی از دستورالعمل‌های مهم مثل حفظ فاصله اجتماعی را جدی بگیرید.

اقدامات پرخطر و کم‌خطر

ممکن است حضور در بعضی از مکان‌ها و انجام برخی فعالیت‌ها شما را در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دهد. در زیر موارد کم‌خطر و پرخطر را برمی‌شمریم:

موارد کم‌خطر

-پیک‌نیک به همراه خانواده در خارج از شهر

-اجاره یک مکان برای خانواده‌های کم‌جمعیت

-غذا خوردن در فضای باز رستوران‌ها

موارد با خطر متوسط

-رفتن به ساحل یا دریاچه‌ای که افراد زیادی در آنجا حضور دارند.

-غذا خوردن در محیط سربسته رستوران‌ها

موارد پرخطر

-رفتن به شهربازی و پارک‌های شلوغ

-حضور در کنسرت‌های فضای باز

-رفتن به کافی‌شاپ سربسته

-مسافرت هوایی به کشورهای دیگر

-مسافرت هوایی به کشورهایی که دستوالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه را درست اعمال نکرده‌اند.

توجه داشته باشید که پیش از سفر، در طول آن و حتی بعد از سفر، دستورالعمل‌هایی وجود دارد که لازم است به آنها عمل و از جان خود و خانواده‌تان در برابر خطر ابتلا به بیماری محافظت کنید. 9 نکته مهم و اساسی برای کسانی که قصد سفر دارند در زیر آمده است:

1- محدودیت‌های آن منطقه را بررسی کنید

کرونا

قبل از آنکه بخواهید به شهر یا کشور دیگری سفر کنید، توجه داشته باشید که چه محدودیت‌هایی در آن مکان اعمال شده است. ممکن است این محدودیت‌ها دربردارنده دستورالعمل‌هایی درباره گذاشتن ماسک در تمام فروشگاه‌ها و رستوران‌ها باشد.

2- به مناطقی که قرمز رنگ اعلام شده‌اند نروید

کرونا

بیماری کووید-19 بیماری‌ای بسیار مسری است و ممکن است بروز علائم آن تا چند هفته نیز طول بکشد. این بدان معنی است که ممکن است تعداد افرادی که ناقل بیماری هستند و خود نمی‌دانند در یک منطقه بسیار زیاد باشد و علامتی هم نداشته باشند.

3- تست کرونا بدهید

تست کرونا

شاید علائمی را در خود حس کنید که فکر کنید بهتر است قبل از رفتن به مسافرت و پس از بازگشت تست کرونا بدهید. اگر اشخاصی در سفر نزد شما آمده‌اند و با دیگران در ارتباط مستمر بوده‌اید، بهتر است از آنها هم بخواهید که آزمایش‌های لازم را انجام دهند.

4- در پروازها بیش از همیشه احتیاط کنید

کرونا هواپیما

مسافرت هوایی یکی از خطرناک‌ترین شیوه‌ها برای انتشار ویروس کروناست. حتی اگر فرودگاه‌ خلوت باشد یا تعداد مسافران آن خط هوایی کم باشد، باید موارد بهداشتی را رعایت کنید. شاید در سفرهای طولانی نتوانید فاصله اجتماعی را رعایت کنید که همین امر موجب می‌شود بیشتر در معرض ابتلا به کووید-19 قرار گیرید. هنوز کاملاً مشخص نیست که آیا ویروس کرونا در هوا باقی می‌ماند یا خیر؛ اما اخیراً سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که این امکان وجود دارد.

اگر مجبورید با پرواز طولانی‌مدت سفر کنید به یاد داشته باشید که حتماً ماسک بزنید و قبل از غذا خوردن یا نوشیدن آب دست‌های خود را بشویید. اگر می‌خواهید در شهر یا کشور مقصد اتومبیل کرایه کنید، پیش از موعد تحویل با موسسه مورد نظر تماس بگیرید و از ضدعفونی شدن خودرو اطمینان حاصل کنید.

5- به مناطق شلوغ نروید

کرونا

شاید بخواهید برای تعطیلات به مناطق ساحلی بروید، اما این مناطق گزینه خوبی برای سفر نیستند زیرا معمولاً بسیار شلوغ‌اند. با اینکه به نظر نمی‌رسد ویروس کرونا از آب منتقل شود، اما مراقب باشید در دریا یا استخر بیش از اندازه به دیگران نزدیک نشوید.

6- با شخصی که بیمار است سفر نروید

کرونا سفر

اگر قصد دارید با خویشاوندی به مسافرت بروید ولی احساس می‌کنید که علائم خفیفی شبیه سرماخوردگی یا آنفلوانزا دارد، هرگز با او هم‌سفر نشوید. اگر قبل از سفر با چنین شخصی در تماس بوده‌اید باید تست کرونا بدهید تا مطمئن شوید که دچار بیماری نشده‌اید.

7- یک یا 2 ماسک همراه خود داشته باشید

ماسک

به تازگی به بیشتر مشاغل تذکر داده‌اند که باید از ماسک استفاده کنند. فروشگاه‌های کوچک، سوپرمارکت‌ها و رستوران‌ها ملزم‌اند ماسک داشته باشند. شما نیز باید برای خود و دیگر اعضای خانواده به تعداد کافی ماسک همراه ببرید و در طول سفر با خود داشته باشید. اگر به مکانی گرم می‌روید، می‌توانید از ماسک‌های پنبه‌ای که خنک‌تر هستند استفاده کنید.

ماسک می‌تواند نقش زیادی در جلوگیری از انتشار ویروس داشته باشد پس مطمئن شوید که ماسک خود را به درستی روی بینی و دهان‌تان بگذارید تا هنگام صحبت کردن یا سرفه و عطسه گرفتار ویروس نشوید.

8- با خانواده سفر کنید و از تماس با آشنایان دور بپرهیزید

کرونا خانواده

بهتر است در سفر فقط با افراد خانواده خود در تماس باشید. هرچه تعداد اشخاصی که ملاقات می‌کنید بیشتر باشد احتمال شیوع ویروس نیز افزایش می‌یابد. اگر می‌دانید که وقتی به شهر یا کشور مقصد رسیدید تعداد زیادی از آشنایان را ملاقات خواهید کرد، باید ماسک بزنید و در یک آسانسور یا تاکسی با آنها قرار نگیرید. همچنین فاصله اجتماعی را رعایت کنید و در مواقعی که شستن دست‌ها امکان‌پذیر نیست مواد ضدعفونی‌کننده همراه خود داشته باشید.

9- در فضای باز غذا بخورید

رستوران

اگر در سفر مجبورید به رستوران بروید، حتماً در فضای بیرونی رستوران غذای خود را میل کنید زیرا خطر غذا خوردن در فضای سربسته بیشتر از فضای باز است. هوا در فضای بسته جریان ندارد و متراکم می‌شود پس احتمال شیوع ویروس در این شرایط بیشتر است. به یاد داشته باشید که اگر در فضای باز هستید، باز هم ماسک بزنید و تا غذای شما را سرو نکرده‌اند ماسک خود را برندارید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها