کد خبر: 422066
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ ۱۳:۰۲:۴۹
| |

محسن عباسی در یادداشتی نوشت:

به بورسِ بزرگ سنگ نزنیم

عزیزان! همه ما فقط بخشی از بازار هستیم و در بهترین حالت فقط تماشاگر اتفاقات بازار هستیم و به صورت انفرادی بر روند بازار بی‌تاثیریم.

به بورسِ بزرگ سنگ نزنیم
کد خبر: 422066
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ ۱۳:۰۲:۴۹

اعتمادآنلاین| عزیزان! همه ما فقط بخشی از بازار هستیم و در بهترین حالت فقط تماشاگر اتفاقات بازار هستیم و به صورت انفرادی بر روند بازار بی‌تاثیریم. ما نظاره‌گر اتفاقات اقتصادی پیرامون خود هستیم و با توجه به کنِشگرهای پیرامون خود، واکنش‌های مناسب را انتخاب می‌کنیم.

من طرفدار اقدامات دولت نیستم و گرایش اقتصادی من تا حدی با اقدامات فعلی دولت متفاوت است (اقدامات را غلط نمی‌دانم و فقط به تفاوت‌ها اشاره کردم) اما این تفاوت به این معنی نیست که کناری بنشینم و نظاره‌گر بازار باشم. من شرایط را می‌بینم و متناسب با آنچه می‌توانم تحلیل کنم تصمیم می‌گیرم. من بر اساس روند بازار و در نظر گرفتن ریسک معقول، اقدام به معامله می‌کنم. واقعیت همین است! بازار بر اساس نظر من و شما حرکت نمی‌کند، من و شما استراتژی خود را بر اساس اتفاقات بازار تعیین می‌کنیم.

در واقع بازار بر ما تاثیر دارد و نه ما بر بازار. این شامل همه ما می‌شود دوست عزیز. متاسفانه کانال‌های تلگرامی خبری بورسی هم به جای ایفای رسالت خبری مشغول اطلاع‌رسانی در خصوص پورتفوی خودشان هستند و بازار را تحلیل هم می‌کنند! با سم‌پاشی علیه گروه‌های بزرگ، سهام کوچک شما رشد نخواهد کرد. بورس با حرف من و شما حرکت نخواهد کرد، در این بین فقط اعتبار کاری خود را از بین می‌برید.

با روند دوست باشید، من و شما تعیین‌کننده روند نیستیم، سهام شما هم در طول روندِ خود بالا و پایین خواهد رفت. گروه‌های بزرگ هم همینطور. همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم. به زودی گروه‌های کوچک و متوسط هم اصلاحشان تمام می‌شود و همراه با بقیه بازار رشد می‌کنند و این خاصیت بورس است. آنچه را که اتفاق افتاده نمی‌شود تغییر داد. تجربه مردم از اتفاقات اقتصادی را نمی‌شود با شعار تغییر داد. گزارش تیر ماه اولین ماهی است که نرخ دلار جدید در آن حس می‌شود. فروش‌ها را ببینید، بورس آینده نگر است.

رکود کسب و کارهای خرد و رکود بازارهای موازی را ببینید. ورود پول به بازار ادامه‌دار است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. چتر بورس تا دورترین روستاها گسترانیده شده است و طعم بورس در کام میلیون‌ها ایرانی نشسته است. من منکر استراحت‌های بین روندهای صعودی نیستم و همیشه بر آن تاکید کرده‌ام اما به یاد داشته باشید تخریب بورس توسط من و شما، ممکن نیست. این کار در نهایت منجر به بی‌اعتباریمان می‌شود. بازار بر شانه گروه‌های کوچک و متوسط و بزرگ رشد کرده است. در این بین ایستگاه‌های مختلفی وجود داشته و گروه‌ها به دفعات استراحت‌های کوتاه‌مدت داشته‌اند. گروه بانکی همچنان مورد توجه است، فلزاتی‌ها گزارشات خوبی را روانه کدال کرده‌اند و بسیاری از نمادهای آن هنوز از رشد بازار عقبند. گروه پالایشی هنوز به میانه‌های روند صعودی خود هم نرسیده است و رشدهای خیره‌کننده‌ای در انتظار این گروه است. گزارشات تیر ماه سرآغاز رشد بزرگ بازار است. در این بین نیاز به عرضه سهام وجود دارد، نیاز به استراحت وجود دارد، نیاز به ورود پول جدید وجود دارد و این خاصیت روند است.

بورس را بزرگ ببینیم. اگر واقعیتِ شرایط کلان را درست نبینیم و تحلیل نکنیم به سرنوشت تحلیلگرانی دچار می‌شویم که از شاخص 250 هزار واحدی منتظر ریزش بورس هستند. اقتصاددانان و استادانی که با خط‌کش‌های قدیمی بورس را اندازه گرفتند و فریاد حباب دادند و بی‌اعتبار شدند! معامله‌گرانی که در شاخص 900 هزار واحدی نقد شدند و گوش فلک را کر کردند که بازار خواهد ریخت و بی‌اعتبار شدند! اهداف بورس فراتر از تصور ما خواهد بود و تنها راه سود کردن در این بازار باز نگاه داشتن ذهن خودمان نسبت به پذیرش رویکردهای جدید در بورس است. ما جز کوچکی از بازار هستیم و در بهترین حالت باید بتوانیم بر سرمایه خودمان تاثیر داشته باشیم، دقت کنید در بهترین حالت!

منبع: روزنامه تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها