کد خبر: 422074
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ ۱۳:۱۸:۵۷
| |

تقاضای خرید دوچرخه همسنگ تقاضای کاغذ توالت و ضدعفونی‌کننده‌ها در جهان افزایش یافت

رونق دوچرخه سازی و دوچرخه سواری با کرونا

حصر وسایل ورزشی در سالن‌های بدنسازی، ترس شهروندان از حمل و نقل عمومی و قرنطینه QSخانواده‌ها در منزل در طول همه‌گیری کرونا باعث افزایش تقاضا و جهش در فروش دوچرخه شده، رونقی که طی دهه‌ها دیده نشده است.

رونق دوچرخه سازی و دوچرخه سواری با کرونا
کد خبر: 422074
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ ۱۳:۱۸:۵۷

اعتمادآنلاین| حصر وسایل ورزشی در سالن‌های بدنسازی، ترس شهروندان از حمل و نقل عمومی و قرنطینه QSخانواده‌ها در منزل در طول همه‌گیری کرونا باعث افزایش تقاضا و جهش در فروش دوچرخه شده، رونقی که طی دهه‌ها دیده نشده است.

سالن‌های دوچرخه فروشی فروشگاه‌های زنجیره‌ای «والمارت» و «تارگت» در ایالات متحده، خالی شده‌اند و مغازه‌ها هم به سرعت دوچرخه‌های خانوادگی مقرون به صرفه می‌فروشند. جی تاونلی، تحلیل‌گر بازار دوچرخه در شرکت «هیومن پاورد سولوشن» در این رابطه گفت: فروش دوچرخه طی دو ماه گذشته شاهد بزرگ‌ترین جهش در ایالات متحده از زمان بحران نفت در دهه 1970 بوده است.

آقای تاونلی با اشاره به هجوم مردم برای خرید ملزوماتی مانند کاغذ توالت و ضدعفونی کننده دستی که فروشگاه‌ها در ابتدای همه‌گیری کرونا شاهدش بودند، گفت: مردم کاملاً وحشت زده‌اند و آنها همانند خرید کاغذ توالت، دوچرخه خریداری می‌کنند. این روند در سراسر جهان و به ویژه در شهرهایی که به داشتن پیاده راه مشهور هستند، مانند مانیل و رم نیز تکرار شده است. شهرهایی که با هدف تشویق افراد به دوچرخه‌سواری و محدودیت در ناوگان و سیستم حمل و نقل عمومی، خطوط ویژه عبور دوچرخه دارند. مقامات شهرداری لندن نیز قصد دارند با منع عبور و مرور خودروها از برخی خیابان‌های مرکزی شهر گام‌های بیشتری در این زمینه بردارند. صاحبان فروشگاه‌های دوچرخه در پایتخت فیلیپین می‌گویند تقاضا برای دوچرخه حتی از تقاضای دوچرخه در زمان کریسمس نیز بیشتر است.

مشوق‌های مالی برای خرید دوچرخه، فروش این وسیله نقلیه در ایتالیا را افزایش داده است، جایی که محرک دولت پس از دوران قرنطینه شامل 50 یورو (575 دلار) تا 60 درصد از هزینه خرید دوچرخه را کاهش داد. این همه در حالی است که بتوانید یک دوچرخه فروشی را لمس کنید. تاونلی گفت، این شوق به خرید دوچرخه منجر به کمبودهایی در عرضه این وسیله نقلیه شده است که ممکن است چند هفته طول بکشد، به ویژه در ایالات متحده که در تامین حدود 90 درصد از دوچرخه‌های خود به چین متکی است و می‌دانیم که تولید دوچرخه در چین به دلیل کرونا مدتی تعطیل شد و به تازگی از سر گرفته شده است.

هجوم برای خرید دوچرخه و استفاده از آن در اواسط ماه مارس آغاز شد. زمانی که کشورها مرزهای خود را بسته بودند، کسب و کارها داشتند تعطیل می‌شدند و ماندن در خانه به منظور کند کردن شیوع کرونا سفارش می‌شد. ویروسی که میلیون‌ها نفر را آلوده کرده و هزاران نفر را کشته است. به گفته شرکت تحقیقات بازار « گروه ان.پی.دی» که روند خرده فروشی دوچرخه را دنبال و بررسی می‌کند، فروش دوچرخه تفریحی بزرگسالان درحالی در ماه آوریل سه برابر شد که فروش کلی دوچرخه در ایالات متحده از جمله دوچرخه‌های بچه گانه و نیمه برقی، از سال گذشته دو برابر شده است. مساله‌ای که از پیش بینی‌های قبلی درباره بازار دوچرخه ایالات متحده بسیار متفاوت بود. به گونه‌ای که بر اساس حجم کمتر فروش در سال 2019 که این صنعت 6 میلیارد دلاری پیش بینی کرده بود فروش کمتری در سال 2020 داشته باشد وبه همین دلیل تعرفه‌های تنبیهی برای دوچرخه‌های تولید شده در چین به 25درصد کاهش یافت.

دلایل مختلفی برای افزایش تقاضای دوچرخه در دوران شیوع کرونا وجود دارد. در سراسر جهان، بسیاری از کارگران به دنبال جایگزینی برای اتوبوس‌ها و مترو بودند. افرادی که نمی‌توانستند به سالن‌های ورزشی بروند، به دنبال راه دیگری برای ورزش بودند و خانواده‌ها دنبال راهی برای فعال نگه داشتن بچه‌ها در دوران تعطیلی مدارس و .... بودند. بچه‌ها به دنبال کاری هستند که انجام دهند. به گفته دیو پالس، تحلیلگر یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای دوچرخه، کودکان احتمالا اکنون به پایان اینترنت رسیده‌اند، بنابراین باید از آن خارج شده و کاری انجام دهند. برایان اسمیت رستوران‌دار به تازگی دوچرخه جدیدی را برای یکی از دختران خود خرید. دختری شناگر که در این روزها نمی‌تواند وارد استخر شود.

سه دختر او هر روز از دوچرخه خود استفاده می‌کنند و تمام خانواده هفته‌ای دو بار برای پیاده روی می‌روند. این واقعیت که آنها ورزش می‌کنند و از هوای تازه لذت می‌برند، یک امتیاز است. اسمیت وقتی با دختر 7 ساله‌اش به فروشگاه دوچرخه می‌رفتند، گفت: خوش می‌گذرد. شاید این خط آخر باشد. دوچرخه سواری بسیار جالب است. شیوع کرونا همچنین باعث رونق دوچرخه‌های نیمه برقی (e-bikes) شده است. دوچرخه‌هایی که تاکنون جزیی از بازار بوده است.

دوچرخه سواری با بیشتر دوچرخه‌های الکترونیکی مستلزم رکاب زدن است، اما موتورهای الکتریکی این دوچرخه‌ها نیروی حرکتی مضاعفی را فراهم می‌آورند. تاکو کارلییر، یکی از بنیانگذاران «ون موف» سازنده هلندی دوچرخه‌های الکترونیکی گفت که این شرکت، 10 هفته پس از شروع شیوع کرونا، شاهد تقاضای نامحدودی برای این نوع دوچرخه است فروش این شرکت در دوره فوریه-آوریل نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، در ایالات متحده 138 درصد و در انگلیس 184 درصد رشد داشته است.

کارلییر گفت: این شرکت در تلاش است تا تولید را با حداکثر سرعت ممکن بالا ببرد، اما رسیدن عرضه به تقاضا دو تا سه ماه طول می‌کشد. کارلییر همچنین گفت که این شرکت در ماه‌های ژانویه و فوریه که آغاز بحران کرونا در آسیا بود، مشکلاتی در چرخه عرضه خود با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. اما اکنون، مساله در طرف تقاضا وجود دارد نه عرضه. بنویت سیمری، مدیر ارشد بازاریابی شرکت بلژیکی «کابوی» نیز گفت که فروش دوچرخه شرکت «کابوی» در دوره ژانویه تا آوریل نسبت به دوره مشابه سال گذشته سه برابر شد. نکته قابل توجه اینکه روند افزایش فروش در انگلیس و فرانسه نیز تقریباً در ماه مه‌که قرنطینه و محدودیت‌ها تسهیل شد، رخ داد.

او گفت: حالا برای همه ما روشن شده است که نمی‌خواهیم از حمل و نقل عمومی در دوران کرونا استفاده کنیم. اما ممکن است مردم هنوز یک یا دو روز در هفته نیاز به خرید مواد غذایی یا رفتن به اداره داشته باشند، بنابراین آنها واقعاً در مورد استفاده از دوچرخه‌های برقی به عنوان تنها راه‌حل فکر می‌کنند.

منبع: روزنامه تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها