افشاگری درباره مجلس؛ رانت قیر چگونه ایجاد می‌شود؟/ علیزاده: با همه وجود از توزیع قیر رایگان دفاع می‌کنیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره طرح توزیع قیر رایگان گفت: اگر این طرح رانت ایجاد می‌کند باید یک سامانه نظارتی را تعریف کنند که به ازای آن مشخص شود چه کسی چقدر حواله گرفته و کجا هزینه کرده است.

افشاگری درباره مجلس؛ رانت قیر چگونه ایجاد می‌شود؟/ علیزاده: با همه وجود از توزیع قیر رایگان دفاع می‌کنیم
کد خبر: 422173
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۶ ۰۶:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با طرح توزیع قیر رایگان و نظر برخی مبنی بر این طرح منجر به افزایش رانت در این حوزه می‌شود، گفت: کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند و این شبهه ایجاد می‌شود که رانت به وجود می‌آید پاسخ دهند که این رانت برای چه کسانی ایجاد می‌شود؟! رانت غیر از این است که توسط خود نمایندگان ایجاد می شود؟! چرا یک عده از دوستان از خودشان مراقبت نمی‌کنند و به خودشان اطمینان ندارند و در این موضوع ایراد وارد می‌کنند؟!

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: رانت توسط نمایندگان ایجاد می‌شود، باید خودشان از خودشان مراقبت کنند. بنده به عنوان یک نماینده شهرستانی با تمام وجود از طرح قیر رایگان دفاع می‌کنم چراکه معتقدم، تنها راه توسعه راه‌های روستایی قیر رایگان است. 6 ماه است از زمان انتخابات نمایندگان گذشته و هنوز نتوانستم، مدیران کل را برای احداث یک ساعت راه آسفالته راضی کنم اما این موضوع امید را در دل مردم زنده می‌کند.

علیزاده در رابطه با راه جلوگیری از به وجود آمدن رانت در بستر طرح قیر رایگان تصریح کرد: اگر این طرح رانت ایجاد می‌کند باید یک سامانه نظارتی را تعریف کنند که به ازای آن مشخص شود چه کسی چقدر حواله گرفته و کجا هزینه کرده است، در واقع مجلس به عنوان دستگاه ناظر باید نظارت خود را برای قیر رایگان قوی کند اما توزیع قیر رایگان، قطع به یقین می‌تواند به توسعه راه‌های روستایی کمک کند. بنابراین معتقدم این طرح بسیار خوب و پسندیده است و امثال من و نمایندگانی که در شهرستان هستند به جد با این طرح موافق هستند و از آن حمایت می‌کنند؛ اما اگر نگران ایجاد رانت هستیم باید سامانه هوشمندی را راه‌اندازی کنیم تا مردم بدانند که عملکرد ما چه بوده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین اگر این سامانه راه‌اندازی شود و یا نظارت دقیق وجود داشته باشد مطمئنا کسی نمی‌تواند حواله را بگیرد و در جای دیگر هزینه کند یا اینکه نمی‌تواند با گرفتن یک حواله رأی خودش را تغییر دهد. لذا به عنوان یک دستگاه ناظر اول باید نظارت دقیق را از خودمان شروع کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، قطعا قیر رایگان به توسعه راه‌های روستایی کمک می‌کند.


علیزاده در پاسخ به اینکه آیا تشکیل سامانه هوشمند برای نظارت بر توزیع قیر رایگان را پیشنهاد دادید؟ اظهار کرد: بله، این پیشنهاد مطرح شده و هنوز اتفاق نیافتاده است البته سامانه باید توسط دولت شکل بگیرد. در حقیقت منظور از راه‌اندازی سامانه هوشمند توزیع قیر این است که برای نمونه بنده به عنوان نماینده بدانم راه‌های روستایی حوزه انتخابیه چند کیلومتر است و به اندازه نیاز حواله بگیرم و یا اصلا حواله را به من ندهند به دستگاه‌های مجری در استان بدهند که کار را انجام دهند. راه‌اندازی این سامانه کار سختی نیست کمااینکه مرکز پژوهش‌های مجلس هم می‌تواند این کار انجام دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه بهتر نیست طرح این سامانه را در جزئیات بیاورید؟ یادآور شد: شما رسانه‌ها زحمت بکشید پیشنهاد بنده را مطرح کنید تا اینکه بازتاب پیدا کند و به عنوان یک طرح همین را عملیاتی کنیم.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها