«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا| دانشمندان دریافتند که پشه‌ها ویروس کرونا را انتقال نمی‌دهند

ویروس کرونا از راه‌های مختلفی شیوع پیدا می‌کند. رسیدن فصل تابستان و زیاد شدن تعداد پشه‌ها این نگرانی را برای مردم دنیا به وجود آورده که این حشرات به یکی از عوامل انتقال ویروس تبدیل شوند؛ اما این‌طور نیست.

ویروس کرونا| دانشمندان دریافتند که پشه‌ها ویروس کرونا را انتقال نمی‌دهند
کد خبر: 422248
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- ویروس کرونا به دغدغه تمام مردم دنیا تبدیل شده است. اطلاعات غلط زیادی درباره ویروس کرونا وجود دارد که باعث ایجاد واهمه و نگرانی برای همه مردم شده است. یکی از این نگرانی‌ها این است که گفته می‌شود ممکن است پشه‌ها از فردی که مبتلاست تغذیه کند و سپس ویروس کرونا را به شخص دیگری انتقال دهند.

اعتمادآنلاین به نقل از «cnet» گزارش می‌دهد که بر اساس مطالعه جدید محققان دانشگاه ایالتی کانزاس، لازم نیست دیگر نگران انتقال ویروس از طریق پشه‌ها باشیم. سازمان بهداشت جهانی نیز پیشتر اعلام کرده بود که نیش پشه نمی‌تواند ویروس را انتشار دهد. WHO این مطلب را در قسمت اطلاعات غلطی که راجع به ویروس کرونا منتشر شده قرار داده و اعلام کرده: «تاکنون هیچ شواهد یا اطلاعاتی دال بر انتقال ویروس کرونا از طریق پشه‌ها به دست نیامده است.»

استفان هیگز (Stephen Higgs)، یکی از نویسندگان مقاله‌ای که در ژورنال Scientific Reports در روز جمعه منتشر شد، می‌گوید: «در حالی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده پشه‌ها ویروس را منتقل نمی‌کنند مقاله ما اولین مطالعه‌ای است که داده‌های قطعی‌ای درباره این نظریه ارائه داده است.»

پشه

محققان در این مقاله سه گونه از پشه‌ها را مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه ذکر شده است: «ما نشان دادیم که حتی در شرایط بحرانی نیز ویروس SARS-CoV-2 قادر به تکثیر در پشه‌ها نیست. بنابراین این حشرات نمی‌توانند بیماری را به انسان منتقل کنند و بعید است که پشه از یک میزبان وایرمی (ویروس در خون) تغذیه کند.»

این مطالعه در موسسه تحقیقاتی امنیت زیستی در ایالت کانزاس امریکا و در یک مرکز آزمایشگاهی بسیار امن که در آن تحقیقات بیماری‌های عفونی انجام می‌شود صورت گرفته است. شاید پشه‌ها نقشی در انتشار ویروس نداشته باشند، اما مردم نقش اساسی در شیوع این ویروس دارند؛ به همین دلیل است که می‌بایست نکات بهداشتی را رعایت کنند.

کرونا پشه

چرا پشه‌ها بعضی از ویروس‌ها را انتقال می‌دهند و برخی دیگر را خیر؟

پشه

بیشتر مردم گمان می‌کنند پشه‌ها موجودات کثیفی هستند که قطره‌های آلوده خون را از فردی به فرد دیگر منتقل می‌کنند؛ اما مساله به این آسانی هم نیست. وقتی پشه‌ای مقداری خون را که حاوی ویروس است می‌خورد، ویروس به سرعت به روده پشه می‌رود. ویروس از آنجا برای آلوده کردن بقیه قسمت‌های بدن پشه به سرعت به سمت سلول‌های موجود در روده می‌رود و پاها، سر و بال‌های پشه را آلوده می‌کند.

سپس ویروس غده‌های بزاقی را قبل از آنکه هنگام نیش زدن به فرد منتقل شود آلوده می‌کند. این روند ممکن است چند روز یا بیش از یک هفته طول بکشد. تنها زمان نیست که باعث از بین رفتن ویروس می‌شود؛ خروج از معده، عبور از بدن و سپس رسیدن به بزاق نیز هر کدام مانعی برای نفوذ ویروس هستند. بعضی از ویروس‌ها با بدن پشه سازگاری پیدا می‌کنند، اما برخی دیگر در همان روده از بین می‌روند یا دفع می‌شوند. بنابراین ویروس کرونا هم نمی‌تواند از طریق پشه به شخص دیگری منتقل شود و فرد را آلوده کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها