کد خبر: 422267
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۶ ۱۱:۰۱:۳۰
| |

بورس روز دوشنبه سبزپوش می‌شود؟

دومین روز هفته در حالی به پایان رسید که بورس اوراق بهادار قرمزپوش شد و به رغم پیش بینی‌ها مبنی بر تداوم سبزپوشی، شاخص با ریزش 6800 واحدی روبرو شد.

بورس روز دوشنبه سبزپوش می‌شود؟
کد خبر: 422267
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۶ ۱۱:۰۱:۳۰

اعتمادآنلاین| حالا دیگر کارشناسان وقتی می‌خواهند تحلیلی از آینده بازار ارائه دهند به وضعیت سیستم معاملات اشاره می‌کنند و می‌گویند این سیستم حالا بحرانی جدی را پیش روی بازاری قرار می‌دهد که 2.5 میلیون کاربر دارد.

کاربران به محض ورود به سامانه معاملات بارها و بارها با این پیام مواجه می‌شوند که درخواست شما با تاخیر ثبت می‌شود.

این تاخیر اما همه ماجرا نیست ، این تاخیر سبب شده است بازار به محض انکه قصد ورود به فاز استراحت یا افزایش عرضه را دارد با بحران روبرو شود و یک ماجرای ساده به بحرانی بزرگ تبدیل شود.

ثبت تقاضا با تاخیر می‌تواند توازن بازار را با خطری جدی مواجه شود. این سیگنال باید از سوی مدیران بورس جدی گرفته شود. حالا اما بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود گزارش‌های مثبت از بسیاری از شرکت‌ها از یک سو و انتشار اخبار راه‌اندازی بورس پنجم از سوی دیگر، شرایط امروز باید کمی متفاوت‌تر از آنچه رقم می‌خورد باشد .

در عین حال ثبات قیمت دلار در صرافی‌های بانکی و نوسان اندک قیمت ها رد بازار ارز نیز بسیاری از سرمایه گذاران را مجاب می‌کند همچنان برای کسب سود راه حافظ را در پیش گیرند.

به هر روی در پایان معاملات دیروز بازار سهام، شاخص کل در حالی با افتی 6800 واحدی مواجه شد که نمادهایی نظیر شستا و شپنا با معاملات مثبت خود از افت 15 هزار واحدی جلوگیری کردند.

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، شاخص کل با بیش از 6 هزار واحد افت (0٫35 درصدی) به یک میلیون و 946 هزار واحد رسید. البته در پایان شیفت اول افت شاخص کل بیش از 14 هزار واحد بود که با معاملات مثبت نمادهای شیفت بعدازظهر افت شاخص به کمتر از 7 هزار واحد رسید. این در حالی بود که در پایان روز نیز شاخص کل هم‌وزن افتی 0٫54 درصدی را به ثبت رساند.

در جریان معاملات یکشنبه بیش از یک میلیون و 733 هزار معامله انجام شد که طی آن 8 میلیارد و 228 میلیون سهم با ارزشی بالغ بر 14 هزار میلیارد ریال دادوستد شد. در این میان اگر چه سه نماد شستا، خساپا و شتران به ترتیب با 4487، 3309 و 2534 واحد تاثیر مثبت، سعی در مثبت کردن شاخص داشتند اما تاثیر منفی نمادهایی منفی چون فارس، فولاد و فملی بیشتر بود و در نهایت شاخص با افتی 0٫35 درصدی به کار خود خاتمه داد.

بازار چه مسیری را طی می‌کند؟

یک کارشناس بازار سرمایه به تاثیر مصوبه اخیر هیات وزیران مبنی بر افزایش میزان سهام شناور آزاد شرکت ها به 25 درصد اشاره کرد و گفت: محاسبات نشان می دهد که این مصوبه مثبت می تواند حدود 200 هزار میلیارد تومان نقدینگی آزاد در اختیار بازار سهام قرار دهد و تا حدودی عطش تقاضای کنونی موجود در میان سرمایه گذاران را پاسخ دهد.

بهراد ابراهیمی به سنا گفت: رشد اخیر قیمت ها در بازار سهام سبب شده تا تعدادی از سهام معامله شده از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته و با نرخ های بالاتری معامله شوند. در سوی دیگر شاهد رشد قیمت دلار نیز بودیم که این امر سبب شد تا شاخص کل بورس با جهشی مضاعف همراه شود.

در این مدت یک سری از نمادها با شیب تند قیمتی رشد کرده و قطعا نیازمند اصلاح هستند ولی برخی دیگر هنوز به قیمت واقعی خود نرسیده و از ارزندگی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه اصلاح و نوسان ذات بازار سرمایه است، ادامه داد: پس از رشد سریع بازار و نزدیکی به کانال 2 میلیون واحدی اصلاح شاخص دور از انتظار نیست اما این اصلاح کل بازار سهام را در بر نمی گیرد.

به عبارت دقیق تر این بار چه در زمان صعود و چه نزول نماگرهای اصلی بازار، شاهد رشد یا کاهش قیمت دسته جمعی نمادهای بازار نخواهیم بود.

حالا اما پیش بینی‌ها دلالت بر آن دارد با وضعیت سیستم معاملات و شرایط حاکم بر بازار، روز دوشنبه نیز بازار با فشار عرضه روبرو شود چرا که شاخص در آستانه ورود با کانال دو میلیونی که مرز روانی محسوب می شود، مقاومتی‌هایی از این دست را دارد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها