کد خبر: 422390
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۸ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

مرتضی عزتی، کارشناس اقتصاد، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اقتصاد ایران| مشکل اقتصاد ایران مربوط به یکی دو سال اخیر نیست

مرتضی عزتی گفت‌: مشکل اقتصادی در ایران چیزی نیست که به امسال یا سال‌ گذشته ربط داشته باشد. چرخ اقتصاد در ایران به خوبی نمی‌چرخد و تا زمانی که به بحث مهم تولید توجه نشان ندهیم‌ اوضاع بر همین منوال باقی خواهد ماند.

اقتصاد ایران| مشکل اقتصاد ایران مربوط به یکی دو سال اخیر نیست
کد خبر: 422390
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۸ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گره‌ مشکلات اقتصادی در شرایط کنونی تبدیل به گره‌ کور شده است آن هم در موقعیتی که تحریم و کرونا امیدها را برای ترمیم فضای اقتصادی کم کرده است؛ بنابراین این سوال پیش می‌آید که با علم بر تهدید همیشگی تحریم و کرونایی که فعلاً مهارناپذیر است، با چه راهکاری می‌توانیم رونق را به اقتصاد بیاوریم؟

مرتضی عزتی، کارشناس اقتصاد، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: به طور کلی هرگونه نابسامانی که درآمدهای مردم را کم کند، آنها را به نوعی گرفتار خواهد کرد. در چنین موقعیتی اگر مردم به این ذهنیت برسند که تصمیم‌ غلطِ تصمیم‌گیران دولتی و سایر نهادها کشور را در شرایط فعلی قرار داده و مسئولان می‌توانستند جلوی مشکلات را بگیرند و نگرفتند، بی‌اعتمادی بسیاری به جامعه تزریق می‌شود.

استاد دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: پس دست‌اندرکاران باید اول به شناختی واقعی از بروز بحران‌ها برسند و پس از آن چرایی وخامت شرایط را دقیقاً به مردم توضیح دهند. در این صورت جامعه با علم بر اینکه تحمل برخی از کاستی‌ها به دلایلی اجتناب‌پذیر است، تا حدودی با شرایط کنار خواهند آمد و به سیستم بی‌اعتماد نخواهند شد؛ در نتیجه دولت برای اقدام‌های لازم از فضای مساعدی بهره‌مند خواهد شد.

او توضیح داد: مشکل اقتصادی در ایران چیزی نیست که به امسال یا سال‌ گذشته ربط داشته باشد. چرخ اقتصاد در ایران به خوبی نمی‌چرخد و تا زمانی که به بحث مهم تولید توجه نشان ندهیم‌ اوضاع بر همین منوال باقی خواهد ماند. در واقع با رونق تولید می‌توانیم به مناسبات مالی‌مان نظم ببخشیم و اقتصاد را از این حالت کرخت خارج کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: همچنین برای رسیدن به تولید افزایش سرمایه‌گذاری لازم است. در راستای افزایش سرمایه‌گذاری داخلی باید با شدت و حدت زیادی به سمت افزایش سرمایه‌گذاری خارجی برویم و همه تلاش و امکانات‌مان را به کار گیریم تا بتوانیم رونق را به تولید بازگردانیم.

مرتضی عزتی در پایان گفت: اگر چرخ تولید بچرخد ارز وارد کشور می‌شود و مشکلات ارزی کاهش پیدا می‌کند و معضل بزرگی چون تورم هم خودبه‌خود حل خواهد شد.

چکیده گفت‌وگو با مرتضی عزتی

-چرخ تولید بچرخد، تورم هم خود‌به‌خود حل خواهد شد

-چرخ اقتصاد در ایران به خوبی نمی‌چرخد

-برای رسیدن به تولید افزایش سرمایه‌گذاری لازم است

-با رونق تولید می‌توانیم اقتصاد را از این حالت کرخت خارج کنیم

-گره اقتصاد با تولید باز می‌شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها