کد خبر: 422447
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۰۸:۱۵:۰۰
| |

کمیسیونی که دعوا به راه انداخت

کمیسیون ورزشکاران به عنوان مهم‌ترین کمیسیون ورزشی، وظایف و مسوولیت‌هایی دارد و به همین خاطر هم اعضای این کمیسیون باید از هر گونه حاشیه دوری کنند. در سالی که ورزشکاران ایرانی خودشان را برای حضور در رقابت‌های المپیک توکیو آماده می‌کنند، حفظ آرامش مهم‌ترین برنامه‌ای است که به عهده این کمیسیون است.

کمیسیونی که دعوا به راه انداخت
کد خبر: 422447
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۰۸:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| کمیسیون ورزشکاران، این روزها شرایط خوبی ندارد. تمام ورزشکاران پیشکسوت و حال حاضر ایران وارد یک درگیری شده‌اند که نه به نفع خودشان است نه به نفع ورزش ایران. امروز انتخابات کمیسیون ورزشکاران، کمیته ملی المپیک است و اما حاشیه‌های این انتخابات بیشتر از متن آن است. روز گذشته بود که حمید سوریان در مصاحبه‌ای اعلام کرد، کمیسیون ورزشکاران راه خودش را گم کرده است؛ مصاحبه‌ای که آغازی بود بر مشکلات این کمیسیون. سوریان که ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت در گفت‌وگو با ایسنا در مورد تصمیم اعضای این کمیسیون مبنی بر تقسیم وظایف و مسوولیت‌ها گفت: اصل تشکیل کمیسیون ورزشکاران، ایجاد مجموعه‌ای برای ارایه راهکار و پیشنهاد به رییس کمیته ملی المپیک در راستای حفظ و صیانت از جایگاه ورزشکاران، قهرمانان و المپین‌ها بود نه به دست آوردن پست و جایگاه و عنوان. از این رو در اولین نشست بعد از انتخابات کمیسیون، مرامنامه‌ای به توافق اعضا رسید که پیرو آن تصمیم گرفتیم یک نفر از اعضا به عضویت هیات اجرایی درآید، یک نفر دیگر رییس و دیگری نایب‌رییس کمیسیون شود. حتی در آن نشست در خصوص فرد اعزامی به نشست‌های بین‌المللی نیز تصمیم‌گیری کردیم و مقرر شد تا فردی غیر از این 3 عضو باشد. دارنده 7 مدال طلای جهان و المپیک ادامه داد: تمام این تصمیمات بر این مبنا گرفته شد تا بتوانیم از حداکثر توان فکری و ارتباطی اعضا برای خدمت به جامعه ورزش استفاده کنیم. البته نمی‌دانم این مصوبه و مرامنامه مکتوب شد یا خیر اما همه اعضا در جریان این موضوع هستند و امیدوارم که این رویه در جهت استفاده از خرد جمعی و توانایی تمام اعضا پیگیری شود. پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران که بیشترین رای جامعه ورزش را نیز برای عضویت در کمیسیون ورزشکاران به دست آورده بود در پایان گفت: هنوز هم اعتقاد دارم، کمیسیون ورزشکاران می‌تواند موفق‌ترین و فعال‌ترین کمیسیون کمیته ملی المپیک باشد و خدمات ارزشمندی را به جامعه ورزش کشور ارایه دهد به شرطی که نگاه‌ها خادمانه و جمع‌محور باشد. بعد از این مصاحبه، هادی ساعی دیگر عضو این کمیسیون ضمن انتقاد از سوریان، رفتار او را کودکانه خواند. او در گفت‌وگو با فارس درباره انتخابات کمیسیون ورزشکاران، حاشیه‌های این کمیسیون و مرامنامه‌ای که از طرف اعضا امضا شده است، گفت:«هیچ مرامنامه‌ای امضا نکردیم هر کسی مرامنامه دارد، بیاورد. برخی می‌خواهند از بیرون کمیسیون را هدایت و مهره‌چینی کنند. حمید سوریان دو جلسه بیشتر نیامد. جای تاسف است کسی که رییس کمیسیون بوده، نمی‌داند چطور حرف بزند. او بنای کمیسیون را بد گذاشت و با بچه‌بازی کمیسیون را به اینجا کشاند. او همان اوایل انصرافش را اعلام کرده بود. نمی‌دانم حالا چرا این کمیسیون مهم شده است.»


افرادی که به دنبال قدرت بودند


هر چند این کمیسیون قرار بود، مشکلات المپیکی‌ها و ورزشکاران ایران را برطرف کند اما گویا رسیدن به پست و قدرت در اولویت قرار گرفت و باعث دودستگی بین اعضای این کمیسیون شده است. همین درگیری‌ها و اختلافات باعث شد تا این کمیسیون تعطیل شود. کیانوش رستمی، عضو مستعفی این کمیسیون درباره اینکه چرا این کمیسیون نتوانست اهداف و برنامه‌های خود را دنبال کند به ایسنا گفت:«زمانی که انتخابات کمیسیون برگزار شد و ورزشکاران ما را به عنوان نماینده خود انتخاب کردند، قرار بود به همه ورزشکاران ایران کمک کنیم. در واقع پلی بین آنها و مسوولان باشیم و بتوانیم مشکلات را کم کنیم و هدف کمیسیون نیز همین بود اما بعد از مدتی متوجه شدیم، کار به نحو احسن پیش نمی‌رود. بیشتر به صورت شخصی انجام می‌شد. همین اتفاقات باعث شد تا اعضا رغبت خود را برای کار از دست بدهند.»


رفتن سوریان و تغییر آیین‌ نامه


حمید سوریان که با رای ورزشکاران برتر ایران به عنوان رییس این کمیسیون انتخاب شده بود بعد از مدتی و به دلیل وجود حواشی زیاد از ریاست این کمیسیون انصراف داد تا آرش میراسماعیلی جایگزین او شود. هر چند به دلیل وجود اختلاف بین اعضا، جلسات این کمیسیون به صورت منظم برگزار نشد تا اینکه در نهایت تصمیم گرفته شد، فعالیت‌های کمیسیون ورزشکاران لغو شود تا آیین‌نامه آن مورد بازبینی قرار بگیرد. بعد از بازبینی، آیین‌نامه به کمیته بین‌المللی المپیک فرستاده شد و به تایید این کمیته رسید. رضا صالحی‌امیری رییس کمیته ملی المپیک، بهداد سلیمی و حمیده عباسعلی را به اعضای این کمیته اضافه کرد و مدت زمان ریاست بر این کمیسیون هم از یک سال به 2 سال افزایش پیدا کرد.


استعفای دسته‌ جمعی اعضا


دی ماه سال گذشته بود که زهرا نعمتی، مجتبی عابدینی، کیانوش رستمی، کمیل قاسمی، حمید سوریان، حسن تفتیان و سعید حسنی‌پور 7 عضو کمیسیون ورزشکاران اعلام کناره‌گیری کردند؛ استعفایی که با مخالفت صالحی‌امیری مواجه شد. اما دلیل این استعفا چه بود؟ برخی معتقدند که سعید معروف، کاپیتان تیم ملی والیبال ایران، نقشی کلیدی در این ماجرا داشته است. در آیین‌نامه کمیسیون، انتخاب و معرفی نمایندگان ورزشکاران به کمیته بین‌المللی المپیک از طریق کمیته ملی المپیک، یکی از اهداف و وظایف کمیسیون ورزشکاران عنوان شده است به همین دلیل کمیسیون لیستی 10 نفره از ورزشکاران شامل سعید معروف، زهرا نعمتی، احسان حدادی، حمید سوریان، قاسم رضایی، حسن یزدانی، کمیل قاسمی، کیمیا علیزاده، مجتبی عابدینی و الهه احمدی را تهیه و در پایان سعید معروف را برای شرکت در انتخابات کمیسیون ورزشکاران IOC معرفی کرد. برخی همین انتخاب را عامل دلخوری و استعفای جمعی از اعضای کمیسیون ورزشکاران دانستند.


آیین ‌نامه‌ حاشیه‌ساز


برخی از اشخاص از درون و یا نزدیک به کمیته ملی المپیک معتقدند که آیین‌نامه کمیسیون ورزشکاران هنوز به تایید IOC نرسیده است و برگزاری انتخابات کمیسیون با آیین‌نامه جدید و انتخاب دو عضو توسط رییس نادرست است و امکان دارد در آینده مشکل‌ساز شود. از طرف دیگر این نظریه نیز وجود دارد که انتخاب دو ورزشکار توسط رییس کاملا قانونی و طبق دستورالعمل ابلاغی IOC است. ظاهرا در راستای اصلاح آیین‌نامه کمیسیون ورزشکاران، دستورالعملی از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به کمیته ابلاغ شده است تا نقشه راهی برای اجرای فعالیت‌های این کمیسیون باشد. در این طرح به صراحت ذکر شده است که رییس IOC اختیار انتخاب 7 ورزشکار برای کمیسیون ورزشکاران کمیته بین‌المللی المپیک را دارد و روسای NOC هم اختیار دارند دو ورزشکار را با نظر خود انتخاب و به عضویت کمیسیون دربیاورند. این دستورالعمل ابلاغی است ‌و هیچ منافات و مغایرتی با آیین‌نامه و اساسنامه نخواهد داشت. در صورت درست بودن این ادعا در بحث انتخاب دو عضو کمیسیون ورزشکاران توسط رییس کمیته ملی المپیک، ایرادی وجود نخواهد داشت.


چه کسانی در انتخابات ثبت نام کردند؟


در این شرایط قرار است، انتخابات داخلی کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک سه‌شنبه هفته جاری برگزار شود تا تکلیف رییس و نایب رییس آن مشخص شود. بر این اساس ثبت‌نام نفراتی که کاندیدای حضور در این انتخابات بودند، روز گذشته(یکشنبه) به پایان رسید و 3 نفر برای ریاست و دو نفر برای نایب رییسی این کمیسیون نامزد شدند. زهرا نعمتی، هادی ساعی و سعید حسنی‌پور کاندیدای ریاست و مجتبی عابدینی و افشین نوروزی کاندیدای نایب رییسی کمیسیون هستند. کمیل قاسمی، قاسم رضایی، بهداد سلیمی، هادی ساعی، مهدی کامرانی، علیداد ساوه‌شمشکی، زهرا نعمتی، الهه احمدی، حمیده عباسعلی، افشین نوروزی، حسن تفتیان، آرش میراسماعیلی، مجتبی عابدینی، سعید حسنی‌پور و حمیدرضا قلی‌پور اعضای این کمیسیون هستند و به جای یوسف کرمی و کیمیا علیزاده نیز قرار است دو نفر از اعضای علی‌البدل انتخاب شوند. بهداد سلیمی، عضو تازه‌وارد این کمیسیون به ایسنا گفت:«متاسفانه در دو سال و نیم گذشته کمیسیون فعال نبود. جلسات برگزار نمی‌شد و اختلاف نظری بین اعضا وجود داشت. امیدوارم با برگزاری انتخابات تمام این مسائل حل شود و کمیسیون دوباره فعال شود. فعال بودن کمیسیون می‌تواند کمک کند تا دغدغه ورزشکاران کمتر شود و بیشتر به آنها کمک کنیم و باری از روی دوششان‌ برداریم.»


حرف آخر


کمیسیون ورزشکاران به عنوان مهم‌ترین و فعال‌ترین کمیسیون ورزشی، وظایف و مسوولیت‌هایی دارد و به همین خاطر هم اعضای این کمیسیون باید از هر گونه حاشیه دوری کنند. در سالی که ورزشکاران ایرانی خودشان را برای حضور در رقابت‌های المپیک توکیو آماده می‌کنند، حفظ آرامش مهم‌ترین برنامه‌ای است که به عهده این کمیسیون است. آرامشی که می‌تواند با همین مصاحبه‌های تند و تیز از جانب قهرمانان به هم بریزد. حالا باید منتظر ماند و دید انتخابات این کمیسیون به کجا ختم می‌شود و آیا با برگزاری آن و مشخص شدن رییس و نایب‌رییس این کمیسیون، حواشی‌ها هم به پایان می‌رسد یا خیر؟

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها