صندلی ریاست فراکسیون اصولگرایان به چه کسی می‌رسد؟ / اصولگرایان شاخص مجلس در چه شرایطی به سر می‌برند؟

با گذشت حدود 2 ماه از آغاز به کار مجلس، نمایندگان اصولگرا هنوز تکلیف فراکسیون اکثریت را روشن نکرده‌اند.

صندلی ریاست فراکسیون اصولگرایان به چه کسی می‌رسد؟ / اصولگرایان شاخص مجلس در چه شرایطی به سر می‌برند؟
کد خبر: 422450
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۰۸:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مجلس یازدهم با شعارهای بزرگی تشکیل شد اما هر چه از تعداد برگزاری جلسات آن می گذرد، بیشتر سردرگمی و آشفتگی در تصمیم گیری ها به چشم می خورد. درباره این مسئله با جبار کوچکی نژاد عضو فراکسیون اکثریت مجلس گفتگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:


عملکرد هیأت رئیسه مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟

هیأت رئیسه در حوزه مدیریت صحن، پشتیبانی، مالی و سازماندهی به شدت دچار ضعف بوده است، همین مسئله باعث شد که 70 نماینده خواستار استیضاح هیأت رئیسه شود. این اتفاق در کل ادوار مجلس سابقه نداشته است. این ضعف هنگام چینش نیروها در کمیسیون های تخصصی بیشتر خود را نشان داد. قریب 70 نماینده بی‌کمیسیون ماندند. معتقدم تعیین ترکیب کمیسیون ها مهندسی شده بود. هیأت رئیسه جواب نمایندگان معترض را نمی داد. درباره این موضوع چند نفر از کارمندان مجلس را مشخص کرده بودند که این کارمندان با لحن خوبی با نمایندگان صحبت و برخورد نمی کردند. 20-30 نماینده دنبال یک کارمند مجلس می رفتند تا او کمیسیون آنها را مشخص کند. هیأت رئیسه درباره تعیین کمیسیون برخی نمایندگان تصمیماتی گرفت بدون آنکه خود آن نماینده در جریان باشد. یا با هماهنگی نماینده تصمیماتی می گرفتند اما بعد از مدتی آن تصمیمات را یک طرفه لغو می کردند.

آیا هنوز نماینده ای در مجلس هست که بدون کمیسیون باشد؟

بله، چندنفری هستند که در بلاتکلیفی به سر می برند. این برازنده شأن نمایندگی نیست، متأُسفانه کسی هم خود را پاسخگو نمی داند.

پیش از آغاز کار مجلس یازدهم خیلی انتقادها به عملکرد هیأت رئیسه مجلس گذشته مطرح می شد، در مقام مقایسه، هیأت رئیسه با ریاست آقای لاریجانی بهتر بود یا هیأت رئیسه با ریاست آقای قالیباف؟

هر کدام از این ها خصوصیاتی دارند. آقای لاریجانی بعد از سه دوره مدیریت مجلس روی قوانین، آیین نامه و نحوه برخورد تسلط داشت، آقای قالیباف جدید آمده آن تسلط را روی قوانین و آیین نامه ندارد. البته در هیأت رئیسه قبلی هم ضعف ها به شکل دیگری بود. مثلا با دولت زدوبند می کردند یا با مهندسی دستورکار مجلس، نمایندگان را دور می‌زدند. گرچه هیأت رئیسه مجلس یازدهم روش دیگری دارد اما همان کارها را انجام می دهد.

این آشفتگی و سردرگمی در تصمیم گیری های مجلس به کجا بر می گردد، برخی می گویند «مجلس لیدرهایی همچون احمد توکلی و محمدرضا باهنر را ندارد»، در مقابل برخی هم معتقدند «مجلس زیادی لیدر دارد»، نظر شما چیست؟

این مجلس خصوصیات خاص خود را دارد. مجلس یازدهم نگاه انقلابی و تحول گرا را دنبال می کند اما روش های رسیدن به این نگاه دچار آشفتگی شده است. یعنی نظم خاصی به لحاظ فراکسیونی و نحوه رأی دهی در صحن وجود ندارد، آرا به شدت شکننده است. در واقع خلا رهبری داخل صحن را به عینه شاهدیم و هنوز تیپ ها و گرایش های مختلف اصولگرا نتوانستند با هم منسجم شوند. در مجموع شاید فقدان تشکیل فراکسیون اکثریت عاملی بوده که مجلس دچار یک به هم ریختگی شده و تصمیماتی هم که اتخاذ می شود خیلی قابل پیش بینی نیست. تداوم چنین وضعیتی برای مجلس انقلابی خیلی خوب نیست و باید هرچه سریعتر خلاها پرشود. برخی نمایندگان هم گاهی اوقات با یک شتابی به گرفتن مسئولیت ها توجه می کنند، وقتی برای گرفتن یک مسئولیت 30 نفر ثبت نام می کنند، این مسئله از عدم انسجام حکایت دارد.

چرا فراکسیون اکثریت رها شده، حال آنکه قرار بود بعد از انتخابات هیأت رئیسه مجلس سریع تکلیف رأس هرم تصمیم گیری در فراکسیون هم مشخص شود؟ احتمال دارد که سنتی ها، پایداری ها، تحول خواهان و احمدی نژادی ها هر کدام فراکسیون خود را راه اندازی کنند؟

فراکسیون اصلاح طلبان خود را پیدا کرده است اما اصولگرایان در داخل فراکسیون یکسری مبارزاتی با هم دارند و این مسئله گاهی اوقات خود را نشان می دهد. البته از الان قابل پیش بینی نیست که فراکسیون اکثریت به چند فراکسیون تقسیم شود. با وجودی که رقابت های درون جناحی را در مجموعه اصولگرایان شاهدیم، انشاءالله این رقابت ها تبدیل به دوستی شود. اگر انسجام فراکسیون به وجود نیاید تصمیم گیری در مجلس خیلی سخت خواهد شد.

به نظر شما چه کسی بهتر است رئیس فراکسیون شود؟ احتمال ریاست آقای قالیباف یا آقای زاکانی وجود دارد؟

در یک دوره ای آقای لاریجانی رئیس فراکسیون اکثریت شده بود اما اصولا رئیس مجلس رئیس فراکسیون نمی شود و بهتر هم هست که نشود. با توجه به اینکه آقای زاکانی رئیس مرکز پژوهش ها نمی دانم او برای ریاست فراکسیون نامزد می شود یا خیر.

گزینه های دیگر همچون آقای میرسلیم و حاجی بابایی چه طور؟

با حرکت هایی که شد آقای میرسلیم به گوشه رینگ رفت و همین طور خودش را دارد حفظ می کند. آقای حاجی بابایی نیز در حاشیه قرار گرفته و حضور خودش را فراکسیون بروز نمی دهد.

احتمال دارد کسانی مثل آقای قاضی زاده هاشمی یا نیکزاد رئیس فراکسیون اکثریت شوند؟

هر اتفاقی محتمل است. اجماع روی یک نفر که رئیس فراکسیون شود وجود ندارد.

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها