کد خبر: 422504
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۱۰:۵۹:۱۶
| |

دادگاه نخست وزیر سابق مالزی را گناهکار اعلام کرد

دادگاه عالی مالزی، «نجیب رزاق» نخست‌وزیر سابق این کشور را به دلیل سوءاستفاده از قدرت و اختلاس 13.8 میلیون دلاری از «شرکت توسعه مالزی واحد» (1MDB)،گناهکار دانست.

دادگاه نخست وزیر سابق مالزی را گناهکار اعلام کرد
کد خبر: 422504
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۱۰:۵۹:۱۶

اعتمادآنلاین| روزنامه مالزیایی «مالای‌میل» نوشت: دادگاه اعلام کرد که رزاق در جرم واریز کردن این مبلغ به حساب شخصی اش مشارکت داشته است.

قاضی این دادگاه گفت: در خاتمه پس از بررسی همه مدارک موجود در این جلسه، متوجه می شوم که دادستان با موفقیت پرونده اش را فراتر از تردید منطقی علیه متهم اثبات کرده است، بنابراین متهم را گناهکار می دانم و به هر هفت اتهام وارده محکوم می‌کنم.

این حکم به منزله پایان حرفه سیاسی نجیب در مالزی است، زیرا شانس وی برای شرکت در انتخابات بعدی این کشور را به خطر می اندازد و از وی به عنوان یک نماینده منتخب رد صلاحیت می کند.

مالزی از سال 2015 شاهد اخباری از بزرگترین رسوایی مالی دولت پیشین (نجیب رزاق) تحت عنوان پروژه «شرکت توسعه مالزی واحد» (1MDB) بوده است.

نجیب در سال 2009 به عنوان نخست وزیر مالزی شرکت توسعه مالزی واحد را بنیان گذاری و خود را رئیس هیئت مدیره آن اعلام کرد.


پس از آن، این شرکت به همراه شرکت عربستانی «پترو سعودی» (PetroSaudi) سرمایه‌گذاری‌های مشترکی در برنامه‌های عمرانی مالزی انجام دادند و درحالی که دولت همواره این طرح را موفق و در راستای توسعه مالزی مطرح می‌کرد، در سال 2015 گزارش‌هایی منتشر شد که پولشویی و فساد مالی را متوجه این سرمایه گذاری‌ها می‌کرد.


رسوایی مالی شرکت توسعه مالزی واحد از آن زمان به بعد دستکم توسط 6 کشور جهان مورد بررسی قرار گرفت و دیوان عدالت آمریکا اتهام 4.5 میلیارد دلار فساد مالی را در این پرونده مطرح کرد.

نجیب رزاق در سال 2018 از قدرت کنار گذاشته شد که علت اصلی آن خشم و نارضایتی عمومی در ارتباط با رسوایی 1MDB بود. او از آن زمان در حال محاکمه بوده است، هرچند هر گونه اقدام خلافی را انکار می‌کند.

ائتلاف برکنار کننده نجیب رزاق تحت رهبری ماهاتیر محمد 94 ساله تحقیقات را بازگشایی و شروع به بازگرداندن پول غارت شده کرده است.

نجیب رزاق نخست وزیر سابق و همسرش از سوی مقامات مالزی متهم به دست داشتن در رسوایی مالی 1MDB شدند. این رسوایی سبب سقوط دولت رزاق شد. او متهم به سوءاستفاده از قدرت، خیانت در امانت و پول‌شویی شده است. همسر رزاق نیز متهم به پول‌شویی و فرار مالیاتی شده است. البته نخست وزیر سابق و همسرش همه این اتهامات علیه خود را رد می‌کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها