کد خبر: 422545
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۱۲:۱۹:۰۱
| |

پژوهشگر آمریکایی:

ایران به استقلال خود در توافق‌ها حساس است

روزنامه‌نگار و پژوهشگر آمریکایی تاکید کرد که توافق تهران و پکن به منزله شکست سیاست آمریکا برای انزوای ایران است و چینی‌ها دیگر انگیزه‌ای برای احترام به سیاست‌های آمریکا ندارند.

ایران به استقلال خود در توافق‌ها حساس است
کد خبر: 422545
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۱۲:۱۹:۰۱

اعتمادآنلاین| استفن کینزر، (stephen kinzer) نویسنده، روزنامه‌نگار و پژوهشگر آمریکایی است. وی پیش از این خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمر بوده و چندین کتاب چاپ کرده است.

وی در حال حاضر برای چندین روزنامه و آژانس خبری گزارش می‌نویسد. کینزر نظرات خود را درباره تنش‌های اخیر بیان کرد.

ایران در توافق با چین نسبت به استقلال خود حساس است

استفن کینزر در ابتدا در مورد توافق ایران و چین گفت: توافقنامه چین و ایران هنوز قطعی نشده است و هیچ اطلاعیه رسمی هنوز درباره جزئیات آن اعلام نشده است. درست است که ایران در وضعیت اقتصادی ناامنی قرار دارد و مشکلات اقتصادی دارد اما همچنان نسبت به استقلال خود بسیار حساس است. بنابراین تمایلی نخواهد داشت که به چین اجازه دهد تا پایگاه‌ها یا نهادهای خود را در ایران ایجاد کند.

توافق با چین شکست سیاست آمریکا برای انزوای ایران است

چینی‌ها دیگر انگیزه‌ای برای احترام به سیاست‌های آمریکا ندارند

وی افزود: با این وجود، این توافق برای هر دو کشور امیدوارکننده است. اکنون چینی‌ها انگیزه‌ای برای احترام به سیاست‌های آمریکا در قبال ایران ندارند. در صورت اجرایی شدن این توافق، به نفع هر دو کشور خواهد بود، اما برای بازگشت سریع رونق اقتصادی به ایران کافی نیست. این توافق یک شکست در سیاست آمریکا برای انزوای ایران است.

دشمنی شدید آمریکا، ایران و چین را به هم رسانده است

این استاد دانشگاه در مورد واکنش آمریکا به توافق ایران و چین گفت: ایالات متحده از چنین معامله‌هایی خوشش نمی‌آید و سعی خواهد کرد با تحریم شرکت‌های چینی که با ایران تجارت می‌کنند، جلوی این کار را بگیرد، اما نباید فراموش کرد که این دشمنی شدید آمریکا است که این دو کشور را به هم رسانده است.

اعمال تحریم‌ها در شرایط کرونایی تنفرانگیز است

برخی در آمریکا سعی در بازسازی رابطه تهران و واشنگتن دارند

وی در ادامه در مورد آینده برجام و دولت ترامپ گفت: ایدئولوگ‌ها در واشنگتن نفرت شدیدی از ایران دارند. این امر از ناآگاهی، وفاداری به عربستان سعودی و اسرائیل متولد می‌شود و این طرز فکر در آمریکا است که هر کشوری که از سیاست‌های ما در مکان‌هایی مانند خاورمیانه پشتیبانی نمی‌کند، دشمن است. درحالیکه اعمال تحریم‌ها در شرایط کرونایی تنفرانگیز است.

استفن کینزر همچنین تاکید کرد: این تحریم‌ها ادامه می‌یابد، آمریکا به خیال خود تا زمان فروپاشی ایران راضی نخواهد شد. با این وجود عده‌ای در آمریکا معتقدند که برجام توافقی خوب است و می‌خواهند سعی در بازسازی این رابطه کنند. این همان مسیری خواهد بود که بایدن در صورت انتخاب اشدن طی می‌کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها