شیوع کرونا در آمریکای لاتین منجر به فقر مطلق 52 میلیون نفر خواهد شد

همزمان با افزایش دامنه تهدید شیوع ویروس کرونا در آمریکای لاتین، معضل عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی و فرو رفتن 52 میلیون نفر از مردم این منطقه در فقر مطلق، نگرانی سازمان‌های بین‌المللی را همراه داشت.

شیوع کرونا در آمریکای لاتین منجر به فقر مطلق 52 میلیون نفر خواهد شد
کد خبر: 422561
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۱۳:۱۳:۳۱

اعتمادآنلاین| با افزایش سریع آمار مبتلایان به کووید-19 و رسیدن به مرز 4 میلیون و 500 هزار نفر در آمریکای لاتین و شناسایی این منطقه به عنوان کانون جدید شیوع ویروس کرونا در جهان، فراتر از بحرانی بهداشتی، نگرانی نهادهای بین المللی از رکود اقتصادی عظیم و فقر گسترده در آمریکای لاتین افزایش یافت. تا کنون افزون بر 200 هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

از هفته‌های نخست پیدایش ویروس کرونا در جهان، سازمان ملل متحد و بسیاری موسسه‌های مردم نهاد از پیامدهای اجتماعی ویرانگر گسترش بیماری همه‌گیر بر جمعیت 630 میلیون نفری ساکن در آمریکای لاتین هشدار دادند؛ فاجعه انسانی که با کمبود مواد غذایی کشورهای حوزه آمریکای مرکزی، هائیتی، ونزوئلا، جزایر حوزه کارائیب، پرو، اکوادور، بولیوی و حتی مناطق فقیر نشین سائوپائولوی برزیل و بوئنوس آیرس آرژانتین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش نشریه لاوانگواردیا با شنیده شدن زمزمه‌ها و زنگ خطرها از پیامدهای اجتماعی شیوع ویروس کرونا در طول چند ماه اخیر، سرانجام سازمان بین المللی امدادرسانی آکسفام دیروز (دوشنبه) با انتشار گزارشی اعلام کرد 52 میلیون نفر در آمریکای لاتین در نتیجه بحران بهداشتی حاکم بر منطقه در وضعیت فقر کامل قرار خواهند گرفت و به این ترتیب مبارزه با معضل فقر، پانزده سال به تعویق خواهد افتاد.

آکسفام همچنین اعلام کرد کرونا موجب افزایش شکاف میان طبقه فقیر و غنی شده است؛ به طوری که ثروتمندان، ثروتمند تر شده و جمعیت بی بضاعت در گرداب فقر مطلق فرو می روند.

بر اساس اطلاعات آکسفام بیشتر حمایت‌های دولت‌های آمریکای لاتین به شهروندان در قالب اعطای اعتبارات است که به عنوان راهکاری موقت با عبور از بحران بیماری، نه تنها مشکل گشا نخواهد بود بلکه با افزایش سطح بدهی‌ها موجب وخیم تر شدن اوضاع خواهد شد.

در حالی که پاندمی کرونا قدرتمندترین اقتصادهای جهان را نیز به چالش کشیده است، «برنامه جهانی غذا» سازمان ملل متحد (WFP) اخیرا با هدف تاکید بر زیان‌های گسترده ناشی از تعطیلی سراسری فعالیت‌های اقتصادی و تدابیر قرنطینه در آمریکای لاتین که حدود نیمی از جامعه آمریکای لاتین به اقتصادهای ضعیف و متزلزل وابسته اند، از وقوع بحران «همه‌گیر گرسنگی» هشدار داد.

به گزارش تارنمای رویترز «لوئیس آلبرتو مورنو» مدیر بانک توسعه بین آمریکایی نیز دیروز (دوشنبه) اعلام کرد آمریکای لاتین در دوران پساکرونا شاهد نرخ بالاتر فقر خواهد بود؛ به گفته مورنو، سقوط اقتصادی 8 تا 10 درصدی در سال 2020 میلادی ناشی از اجرای تدابیر قرنطینه در آمریکای لاتین که حتی در چند سال اخیر نیز شاهد کاهش رشد اقتصادی بوده، به راحتی قابل پیش بینی است.

مورنو همچنین از ونزوئلا به عنوان آسیب پذیرترین کشور نام برد. ونزوئلا در حالی با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا روبرو شده است که تورم شدید و افسارگسیخته سال‌های 2016 و 2017 این کشور را به مرز فروپاشی اقتصادی رساند و تجارت این کشور را به زانو درآورد؛ همچنین هنگامیکه بهای نفت در جهان، با شیب قابل توجهی کاهش یافت، به دلیل وابستگی بالا به درآمدهای نفتی، اقتصاد ونزوئلا با شوک روبه‌رو شد.

انتظار می‌رود نرخ بیکاری آمریکای لاتین تا پایان سال 2020 به 13.5 درصد برسد که دو درصد بالاتر از میزان پیش‌بینی در ماه آوریل و پنج بالاتر از پیش‌بینی سال 2019 خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که شمار بیکاران این منطقه به حدود 44.1 میلیون نفر برسد و افزایش 18 میلیون نفری در مقایسه با سال 2019 تجربه خواهد کرد. این آمار بالاتر از میزان ثبت شده طی دوران بحران مالی جهانی در سالهای گذشته خواهد بود که نشان می دهد شدت تاثیر بحران ناشی از شیوع کرونا بیشتر از بحران مالی جهانی قبلی خواهد بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها