کد خبر: 422563
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۲ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا| چگونه در خانه از فرد مبتلا به کووید-19 مراقبت کنیم؟

افرادی که به نوع خفیف بیماری کووید-19 مبتلا می‌شوند لازم نیست در بیمارستان بستری شوند و تنها باید در خانه قرنطینه باشند تا ویروس را به سایر مردم سرایت ندهند. این افراد با مصرف دارو و انجام دستورالعمل‌های بهداشتی بهبود می‌یابند.

ویروس کرونا| چگونه در خانه از فرد مبتلا به کووید-19 مراقبت کنیم؟
کد خبر: 422563
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۲ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- تعداد افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند هر روز در حال افزایش است. عواملی چون نزدن ماسک و رعایت نکردن فاصله اجتماعی در انتشار گسترده این ویروس نقش اساسی دارد. اگر به اماکن شلوغ رفته‌اید و نتوانسته‌اید فاصله اجتماعی را رعایت کنید و علائم خفیفی در شما بروز پیدا کرده، می‌بایست از تماس با دیگران اجتناب کنید و از ابتلا به کووید-19 مطمئن شوید.

اعتمادآنلاین به نقل از «cnet» گزارش می‌دهد که اگر فردی در خانه شما به بیماری کووید-19 مبتلا شد چه اقداماتی را انجام دهید و چه موقع با پزشک تماس بگیرید تا ببینید آیا لازم است آزمایش‌های مربوط در بیمارستان به عمل آید یا خیر. مدت‌زمان ماندن در قرنطینه و چگونگی پیگیری علائم از نکات مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ما در این مطلب به توصیه‌هایی که از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها مطرح شده می‌پردازیم. این توصیه‌ها بنا بر تجربه‌های افراد مبتلا یا کسانی که از فرد بیمار مراقبت کرده‌اند جمع‌آوری شده است. مطالب حاضر برای کسانی که حال وخیمی ندارند و تنها لازم است در خانه بمانند تا بهبود یابند ارائه شده است.

با پزشک تماس بگیرید

پزشک

در اولین اقدام پس از بروز علائم کووید-19 باید با پزشک تماس بگیرید و علائم بیمار را بازگو کنید. از پزشک بپرسید که آیا لازم است برای تست کرونا و عکسبرداری به بیمارستان مراجعه کنید یا بیمار می‌تواند در خانه بماند و آزمایش‌ها در منزل انجام شود.

اگر حال عمومی بیمار بسیار وخیم و در معرض خطر باشد، پزشک به او می‌گوید که باید از چه داروهایی استفاده کند و از مصرف خودسرانه چه داروهایی بپرهیزد. همچنین پزشک علائم مشخصی را برای شما برمی‌شمرد که نشان‌دهنده پیشرفت بیماری است و در صورت بروز آنها باید اقدامات جدیدی انجام دهید.

بیمار را قرنطینه کنید

قرنطینه

به محض اینکه متوجه شدید بیمار علائم مشکوکی دارد می‌بایست او را از سایر افراد خانواده جدا کنید. شخص باید تا زمانی که جواب تست کرونایش منفی شد و علائم از بین رفت در قرنطینه بماند و از دیگر اعضای خانواده دور باشد. اگر او و شما در یک اتاق هستید، باید از ماسک استفاده کنید و دستان خود را مرتب به مدت 20 ثانیه بشویید. همچنین فضای خانواده باید مدام ضدعفونی شود. فرد سالمی که از بیمار مراقبت می‌کند باید پارچ آب و غذای بیمار را با حفظ فاصله برای او آماده کند تا خود فرد آنها را بردارد. اگر اتاق جداگانه‌ای ندارید تا بیمار مبتلا به ویروس کرونا در آن بماند، باید فاصله 2 متری را با او رعایت کنید.

مراقب سیستم تهویه باشید

تهویه

سازمان بهداشت جهانی و پزشکان سراسر جهان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ویروس کرونا در هوا می‌ماند و می‌تواند از این طریق افراد را مبتلا کند یا خیر. اگر در خانه خود فردی به کووید-19 مبتلا شده، بهتر است یکی از پنجره‌ها را باز بگذارید که راهی برای گردش هوا وجود داشته باشد تا هم سلامت شما به خطر نیفتد و هم ذره‌های ویروس در دیگر نقاط منزل پراکنده نشوند.

اگر تنها یک سرویس بهداشتی در منزل داریم چه کنیم؟

ضدعفونی

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها پیشنهاد می‌کند افراد مبتلا به ویروس کرنا در صورت امکان از دستشویی و حمام جداگانه استفاده کنند؛ اما اگر فقط یک سرویس بهداشتی در منزل دارید، فرد مبتلا می‌بایست هنگام استفاده از دستشویی ماسک بزند و پس از ترک آنجا توالت، روشویی، شیرآلات و دستگیره‌ها ضدعفونی شوند. حوله، خمیردندان و جای مایع صابون نیز باید برای فرد مبتلا جدا از سایرین باشد.

چطور از فرد مبتلا مراقبت کنیم؟

قرنطینه

بهتر است فقط یک نفر از بیمار مراقبت کند تا تعداد افرادی که با فرد مبتلا در تماس هستند محدود باشد. شخص سالم می‌تواند برای بیمار غذا یا دارو تهیه کند و وضعیت دمای بدن، فشار خون و مصرف ویتامین‌ها را پیگیری کند و لباس و ملحفه او را بشوید. بهتر است شخص سالم هنگام شستن لباس و ملحفه یا هر چیزی که بیمار با آن تماس داشته از دستکش استفاده کند و ماسک بزند. وقتی برای او غذا می‌برید می‌توانید ظرف را درون اتاق بیمار قرار دهید؛ اما داخل اتاق نمانید و حتماً با ماسک جلوی بینی و دهان خود را بپوشانید.

ممکن است فردی که باید در قرنطینه قرار بگیرد احساس تنهایی کند، شما می‌توانید با فرستادن پیام‌های زیبا و محبت‌آمیز یا ایستادن پشت در با او صحبت کنید و به فرد مبتلا دلگرمی دهید.

چه موقع به قرنطینه پایان دهیم؟

کرونا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید اگر 24 ساعت تب نداشته باشید و از داروهای تب‌بر استفاده کنید، سرفه شما کم‌کم بهبود می‌یابد. حداقل 10 روز طول می‌کشد تا علائم اولیه از بین روند. پس از آن با انجام تست کرونا یا عکسبرداری می‌توانید از سلامت خود اطمینان یابید و با حفظ نکات بهداشتی و رعایت اصول اولیه از قرنطینه خارج شوید. تحقیقات جدید نشان می‌دهد ممکن است افراد دوباره به کووید-19 مبتلا شوند پس مراقب خود و اطرافیان‌تان باشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها