کد خبر: 422615
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان:

توازن ژئوپلیتیکی در منطقه با توافق 25 ساله ایران و چین تغییر می‌کند

سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان درباره قرارداد 25 ساله ایران و چین، گفت: آمریکا دشمن ماست و طبیعتا صلاح ایران را نمی‌خواهد و به دنبال تجزیه کشورمان است.

توازن ژئوپلیتیکی در منطقه با توافق 25 ساله ایران و چین تغییر می‌کند
کد خبر: 422615
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان درباره قرارداد 25 ساله ایران و چین، گفت: آمریکا دشمن ماست و طبیعتا صلاح ایران را نمی‌خواهد و به دنبال تجزیه کشورمان است.

جابه‌جایی قدرت از غرب به شرق


او افزود: امروز بسیاری از متفکران غربی مانند استفان والت و یورگن‌هابر ماس معتقدند که یک جابه‌جایی قدرت از غرب به شرق در حال وقوع است، در شرایط پساکرونایی که پیش‌بینی می‌شود 2021 باشد، چین، ایران و روسیه می‌توانند تحولات محیط بین الملل را مدیریت کنند.

ظهره‌وند ادامه داد: چین و روسیه ظرفیت قدرت سخت بسیار بالایی دارند، چینی‌ها تاکنون صدها میلیارد دلار در راستای اجرای استراتژی یک جاده یک کمربند هزینه کرده و زودتر از آنچه پیش بینی کرده اند، آنها در سال 2021 قطعا به عنوان قدرت اول جهان خواهند بود. این قدرت و نقش‌آفرینی در محیط بین‌الملل بر پایه گفتمان چندجانبه‌گرایی و مشارکت کشور‌های فعال در استراتژی یک جاده و یک کمربند است که بر اساس سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های کشور‌هایی که می‌توانند در اقصی نقاط جهان به چین مرتبط شوند، تعریف می‌شود.

دیپلمات سابق کشورمان تصریح کرد: ایران یکی از کانونی‌ترین نقطه‌ها در اجرای استراتژی یک جاده یک کمربند است که به عنوان یک نقطه چهار راه باید از آن رد شد، بنابراین با توجه به تغییرات به وجود آمده، ایران نقطه کلیدی در استراتژی یک جاده یک کمربند چینی خواهد بود. اروپایی‌ها و غربی‌ها هم متقابلا به همین نقطه واقفند، ایران هم تکلیفش روشن است و باید در این تغییر و تحولات نقش خود را بازیابی کند.

توازن ژئوپلیتیکی در منطقه با توافق 25 ساله ایران و چین تغییر می‌کند


ظهره‌وند ادامه داد: ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و جهانی باید با قدرت‌هایی وارد تعامل و توافق شود که آنها از جنبه گفتمانی، تهدید‌ها و فرصت‌ها با ما هم سویی دارند، بنابراین این موضوع توجیه می‌کند که چرا ایران به سمت توافق با چین می‌رود و آمریکایی‌ها چقدر از آن به هم ریخته اند. در واقع توازن ژئوپلیتیکی در کل منطقه با این توافق در حال تغییر است.

او با اشاره به تجربه تلخ توافق برجام و قرارداد با غرب، گفت: تعامل ما با قدرتی مانند روسیه و چین حوزه‌های مختلف را در برمی‌گیرد و طبیعتا در کوتاه مدت نمی‌توان با این کشور‌ها همکاری کرد، اکنون مسئله محتوا و جزییات این قرارداد مطرح نیست، بلکه یک نقشه راه بلند مدتی بین ایران و چین مطرح است، قطعا باید توافقات این چنینی را با روس‌ها هم داشته باشیم، چراکه چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات ما بلند مدت است.

دیپلمات سابق کشورمان اضافه کرد: توافق استراتژیک یعنی برای تهدیداتی که در قبال کشورهایی که منافع مشترک دارند، مطرح است، اگر این توافق را مانند یک کیک در نظر بگیریم، سعی می کنیم همه چیز را بین خودمان تقسیم کنیم که در محتوای این قرارداد هر کسی باید سهم متوازنی داشته باشد، اما برجام یک توافق برای تقسیم کیک نبود، بلکه یک توافق از سر استیصال بود که طرف مقابل پای خود را روی گردن ما گذاشته بود و سعی در تصاحب ظرفیت‌های ما در قبال برداشتن فشار تحریمی داشت.

او افزود: جو بایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده است که اگر پیروز انتخابات آمریکا شود، برجام جامع تری را تدارک می‌بیند، یعنی غرب می‌خواهد ایران را تعریف کند، درحالی که در توافق استراتژیک با چین و روسیه قرار نیست آن‌ها ما را تعریف کنند و قرار است بنا بر هویت منطقه‌ای و نقشی که در محیط بین الملل برای خود قائل هستیم، هم افزایی داشته باشیم و بتوانیم با همسو کردن ظرفیت‌هایمان موقعیت خودمان را ارتقا دهیم.

تفاوت برجام و قرارداد 25 ساله ایران و چین


دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد: برجام و قرارداد 25 ساله ایران و چین از نظر ماهیتی جنسشان با یکدیگر فرق می‌کند، افرادی که به پیروزی بایدن امید بستند باید بدانند که قرار است مسیر تسلیم ایران را با آن جلو ببرند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان تصریح کرد: محتوای توافق 25 ساله ایران و چین به هوشمندی افرادی که این مسیر را جلو می‌روند، برمی‌گردد، محتوای این قرارداد راهبردی است، باید به مجلس شورای اسلامی بیاید و از طریق کمیسیون‌ها وارد یک بررسی کارشناسانه شود تا تجربه برجام تکرار نشود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها