آیا سپاه از پهپاد جدید خود در رزمایش استفاده کرد؟+ عکس

در تصاویر منتشر شده از آخرین مرحله از رزمایش ( پیامبر اعظم14) سپاه در خلیج فارس، پهپاد جدیدی با طرحی نو مشاهده شد.

آیا سپاه از پهپاد جدید خود در رزمایش استفاده کرد؟+ عکس
کد خبر: 422827
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۹ ۰۶:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین|

پهپاد سپاه

پهپاد سپاه

تصاویر بالا شبیه به پهپاد «سفره ماهی» ساخت ارتش جمهوری اسلامی ایران دارد، اما این پهپاد چه نوعی است؟ به نظر می‌رسد یا سپاه پاسداران در حال طراحی یک پهپاد جدید از نوع بال‌های دلتایی است یا اینکه در رزمایش خود از پهپاد ارتش استفاده کرده است.

سفره ماهی؛ اولین پهپاد دلتای بومی با قابلیت بمباران هوایی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یکی دیگر از پهپاد‌های جمهوری اسلامی ایران که در جهت تمرین نیرو‌های تازه‌کار و تست سامانه‌های پدافندی کشور ساخته شد سفره ماهی است، اما با یک ویژگی خاص، پهپاد سفره ماهی را می‌توان اولین تجربه نیروهای مسلح کشورمان در ساخت پرنده بدون سرنشین بال دلتا دانست.

پرنده‌های بال دلتا امروزه کاربرد فراوانی در صنعت نظامی دارند و تاکنون انواع جنگنده‌های با سرنشین مانند اف 22، جی 20، تی 50 ساخته شده‌اند، اما در حوزه پرنده‌های بدون سرنشین فقط چند کشور دست به کار شدند و پیش نمونه‌هایی را تولید کردند که همگی ناموفق بودند تا این که متخصصان جوان ایران اسلامی پا به عرصه گذاشتند.

در حوزه پهپاد بال دلتا ابتدا نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد میدان شد و در سال 1389 سفره ماهی را در رژه 29 فروردین به نمایش درآورد، اما هیچ کس تصور این را هم نداشت که یک پهپاد ساده چنان پیش برود که روزی به عنوان بمب‌افکن مورد استفاده قرار گیرد.

پهپاد سفره ماهی به نحوی طراحی شده که بدنه مرکزی آن به خوبی با بال‌ها تلفیق شده و تداعی کننده پیکربندی‌های پیشرفته ترکیب بال و بدنه است، دو بخش امتداد یافته نوک بال که شبیه بالچه‌های نوک بال (Wing tip) هستند هم نقش پایدارساز عمودی را داشته و هم دارای عملگر کنترلی آیرودینامیکی بوده ضمن اینکه اثرات پسای القایی را نیز کاهش می‌دهند.

این پرنده بومی ایران که طولی در حدود 1.2 متر و دهانه بالی بالغ بر 2.22 متر دارد جهت پرواز از یک موتور احتراقی با ملخ پلاستیکی در جلوی بدنه بهره می‌برد، نمونه اولیه سفره ماهی بیشینه پروازی در حدود 2 هزار متر، بردی نزدیک به 15 کیلومتر، مداومت پروازی 60 دقیقه‌ای و سرعتی نزدیک به 170 کیلومتر بر ساعت دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها