ترامپ:

آخرین چیزی که روسیه می‌خواهد درگیری در مساله افغانستان است

رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد در جریان تماس تلفنی اخیرش با رئیس جمهور روسیه، موضوع تعیین جایزه از سوی مسکو برای طالبان بابت کشتن سربازان آمریکایی را مطرح نکرده است.

آخرین چیزی که روسیه می‌خواهد درگیری در مساله افغانستان است
کد خبر: 422859
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۹ ۱۰:۰۶:۴۱

اعتمادآنلاین| به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری آکسیوس که قرار است از شبکه اچ‌بی‌او پخش شود، اذعان کرد که هرگز با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره گزارشات مربوط به تعیین جایزه از سوی روسیه برای طالبان بابت کشتن سربازان آمریکایی که احتمالا شامل کشتار سه تفنگدار دریایی در آوریل سال 2019 میلادی نیز می‌باشد، صحبتی نکرده است.

ترامپ گفت: در جریان تماس تلفنی پنجشنبه گذشته مورخ 23 ژوئیه ما درباره موضوعات مختلفی صحبت کردیم.

وی درباره گزارش‌ها مربوط به جوایز پیشنهادی روسیه به طالبان افزود: بسیاری از مردم و مقامات گفتند که این یک موضوع جعلی و دروغین است. من و پوتین در تماس تلفنی اخیر درباره گسترش تسلیحات اتمی که موضوع بسیار مهمی است و هم روسیه و هم من می‌خواهیم در خصوص آن اقدامی انجام دهیم، صحبت کردیم.

روزنامه نیویورک تایمز برای نخستین بار در سرمقاله خود در ژوئن مدعی شد که دستگاه اطلاعات ارتش روسیه از شبه‌نظامیان وابسته به طالبان می‌خواهد تا به اعضای ائتلاف بین‌المللی در افغانستان در ازای گرفتن پول حمله کنند. این روزنامه گزارش داد که ماموران ویژه و افسران اطلاعاتی آمریکا در افغانستان اوایل سال جاری میلادی به مقامات ارشد خود نسبت به این توطئه روسیه هشدار دادند. چند رسانه دیگر نیز این گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز را تایید کردند.

ترامپ گفت: این گزارش اطلاعاتی هرگز به دست من نرسید چرا که مقامات فکر نمی‌کردند که این ادعا حقیقت داشته باشد. اگر این گزارش به دست من رسیده بود قطعا کاری در خصوص آن انجام می‌دادم.

جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون در تاریخ 21 ژوئیه به خبرنگاران گفت که وزارت دفاع آمریکا هیچ سند و مدرک موثقی درخصوص این برنامه تعیین پاداش میان روسیه و طالبان پیدا نکرده است.

ژنرال جان نیکلسون که در حال حاضر بازنشسته شده اما در گذشته نیروهای ناتو و آمریکایی را در افغانستان فرماندهی می‌کرد، در سال 2017 میلادی گفته بود که اقدامات روسیه در افغانستان اوضاع در این کشور را پیچیده می‌کند. نیکلسون همچنین گفته بود که وزارت دفاع گزارشاتی درباره اینکه روسیه تسلیحات و تجهیزات نظامی برای شبه‌نظامیان در افغانستان ارسال می‌کند، دریافت کرده است.

پایگاه خبری آکسیوس این سوال را پرسید که چرا این مساله به تنهایی برای ترامپ به منظور برخورد با پوتین درباره اقدامات روسیه در افغانستان کافی نبوده است.

ترامپ درباره ارسال تسلیحات در جریان جنگ شوروی در دهه 1980 میلادی در افغانستان گفت: ما نیز این کار را کردیم. من از نیکلسون در این باره سوالی نپرسیدم. او برای مدت طولانی در افغانستان بود. او خیلی موفق نبود چراکه پیش از روی کار آمدن من در افغانستان بود و نهایتا من تغییر را ایجاد کردم.

ترامپ به سوال پایگاه خبری آکسیوس درباره اینکه آیا شخصا این گزارشات درباره تعیین پاداش از سوی روسیه را باور دارد یا خیر، پاسخی نداد.

وی گفت: می‌دانید چه چیزی جالب است؟ اینکه هیچ‌کس موضوع چین را مطرح نمی‌کند. همه همیشه فقط موضوع روسیه، روسیه و روسیه را مطرح می‌کنند.

ترامپ افزود: روسیه نمی‌خواهد هیچ کاری با افغانستان داشته باشد. روسیه قبلا جماهیر شوری بود. به خاطر افغانستان آنها ورشکست شدند، آنها به روسیه تبدیل شدند، باید این را درک کنید. آخرین چیزی که روسیه می‌خواهد این است که در مساله افغانستان نیز درگیر شود. آنها یکبار این کار را کردند و دیدند که نتیجه نداد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها