کد خبر: 422999
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۹ ۱۹:۳۰:۰۰
| |

احمدی‌نژاد را برخی مراجع به بیت خود راه ندادند

او نباید جرات کند که امروز از منزل بیرون ‌آید، ایشان چند روز پیش به قم رفته‌اند و ملاقاتی داشته‌اند اما خدا را شکر بزرگان ما و مراجع ما هیچ کدام ایشان را راه نداده‌اند و فقط یکی از مراجع ایشان را پذیرفته است.

احمدی‌نژاد را برخی مراجع به بیت خود راه ندادند
کد خبر: 422999
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۹ ۱۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مرجع ضمیری که احمد کریمی‌اصفهانی حضورش در قم را شرح می‌دهد، محمود احمدی‌نژاد است. کسی که فاصله سال‌های 84 تا 92 عالی‌ترین مقام اجرایی کشور بود و حضورش بر مسند ریاست قوه مجریه را نه‌تنها مدیون جناح راست سیاسی بلکه مدیون روحانیون و قم‌نشینانی بود که یا مجدانه پشت او ایستاده و حمایت کردند یا دست‌کم چون آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گزینه مطلوب‌شان نبود، مسیر احمدی‌نژاد را که آن زمان تنها 2 سالی شهردار تهران بود و پیش از آن، مسوولیت‌های اجرایی استانی داشت به سمت «پاستور» هموار کردند اما امروز آن‌‌طور که احمد کریمی‌اصفهانی از بازاریان اصولگرا که یکی از منتقدان سرسخت و جدی تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد نیز بود و هست، خبر داده احمدی‌نژاد به قم رفته اما جز یک نفر کسی حاضر به دیدار با او نشده است.


کریمی‌اصفهانی در قامت دبیرکل انجمن اسلامی اصناف و بازار که عمدتا دغدغه‌هایش اقتصادی و سیاسی توامان است در گفت‌وگویی که با خبرآنلاین داشته، تاکید کرده که رییس‌جمهوری سال 1400 باید منجی اقتصاد کشور باشد؛ برای همین با کاندیداتوری احمدی‌نژاد سرسختانه مخالف است و باور دارد که او «رد صلاحیت» می‌شود اما برای اینکه «شورای نگهبان هزینه این ردصلاحیت» را نپردازد، «دستگاه‌های نظارتی» باید پا پیش گذاشته، مردم را آگاه کنند تا «ظلم‌هایی» که کریمی‌اصفهانی معتقد است «قابل ‌مقایسه با هیچ رییس‌جمهوری نیست» تکرار نشود.


اگرچه کریمی‌اصفهانی تنها اصولگرایی نیست که از بازگشت احمدی‌نژاد به صحنه رقابت ریاست‌جمهوری استقبال نمی‌کند اما اخبار غیررسمی و شنیده‌های سیاست نشان می‌دهد که رییس‌ دولت «عدالت‌محور و مهرورز» می‌خواهد بار دیگر به صحنه بازگردد و فعلا در حال محک زدن بدنه اجتماعی، اقبال سیاسیون و احتمالا نظر شورای نگهبان است؛ حتی اگر به قول کریمی‌اصفهانی عده‌ای را به عنوان طرفدار و همراه استخدام کرده ‌باشد. شاید در همین راستا هم به دیدار برخی مراجع و روحانیون در قم رفته، گروهی که اغلب توانسته‌اند با حمایت‌شان از یک کاندیدای اصولگرا، او را روانه جایگاه ریاست کنند و گویا احمدی‌نژاد حالا در پی تکرار تجربه 84 است.


از رویارویی تا دیدار


محمود احمدی‌نژاد زمانی که برای حضور در راس قوه مجریه اعلام آمادگی کرد، پشتیبانی و حمایت قم را به عنوان مهم‌ترین مرکز مذهبی- سیاسی کشور همراه داشت. او توانست روحانیون و مراجع را متقاعد کند همان کاندیدای انقلابی است که آنها انتظار دارند؛ بنابراین تقریبا اغلب روحانیون و مراجع شیعه از حضور او در «پاستور» استقبال کردند و این موضوع در اظهارنظرهای بعضا اغراق شده آنان در مورد کسی که بعدها از سوی همراهانش «معجزه هزاره سوم» نام گرفت به وضوح دیده می‌شد.


آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی، پدر معنوی جهبه پایداری که شاید در منتهی‌الیه راست سیاسی ایستاده‌ است یکی از مهم‌ترین حامیان احمدی‌نژاد بود. آیت‌الله مصباح‌یزدی در برخی سخنانش حتی منش و روش احمدی‌نژاد و انتخاب آن را با مسائل ماوراءالطبیعه و عالم غیب ارتباط می‌داد. او حتی یک‌بار خاطره‌ای از یکی از علمای اهواز نقل کرد و مدعی شد که احمدی‌نژاد حمایت امام عصر(عج) را پشت ‌سر دارد و حتی به خواب‌های علما راه پیدا کرده و نوید رییس‌جمهوری شدنش را داده است.

رابطه آیت‌الله مصباح‌یزدی اما در دولت دوم با احمدی‌نژاد رو به تیرگی گذاشت و آیت‌الله مصباح‌یزدی در ادامه حتی مدعی شد که احمدی‌نژاد از سوی اسفندیار رحیم‌مشایی سِحر شده است. آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز ازجمله روحانیون همراه با احمدی‌نژاد بود و با اینکه زمان حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری، دبیر شورای نگهبان بود و قاعدتا باید اظهارنظر روشن و صریحی در مدح یا ذم کاندیدایی نمی‌داشت اما در مورد این کاندیدا همه ‌چیز متفاوت بود. آیت‌الله جنتی پس از روی کار آمدن احمدی‌نژاد، مدعی شد که حمایت‌هایش از رییس دولت نهم و دهم به‌ دلیل این بوده که «مواضع و شاخصه‌های وجودی» او را به عنوان رییس‌جمهوری می‌پسندیده ا‌ست. البته او در حمایت از ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد در شورای نگهبان تنها نبود و چهره‌هایی چون آیت‌الله محمد مومن یا آیت‌الله محمد یزدی نیز طی اظهارنظرهایی از او حمایت کردند.


شاید آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی از معدود روحانیونی بود که از ابتدا با رییس‌جمهوری شدن احمدی‌نژاد موافق نبود اما او نیز درنهایت به همین گزینه رای داد اما آن‌‌طور که حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تاکید کرده ‌بود، مهدوی‌کنی سال 84 گفته بود که «بین بد و بدتر، بد را انتخاب می‌کنم»؛ انتخاب بد البته تاثیر زیادی بر انتخاب سایر گروه‌های اصولگرا داشت تا جایی که اسدالله بادامچیان، دبیرکل موتلفه اسلامی سال 96 در جریان بزرگداشت آیت‌الله مهدوی‌کنی اذعان کرد «مهدوی‌کنی تایید کرد وگرنه موافق همکاری با احمدی‌نژاد نبودیم.»

این روابط اما در دوره دوم ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد رو به تیرگی گذاشت تا جایی که سال 88 آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی و آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی، دو تن از مراجع شیعه در قم با انتقاد از رویکرد دولت محمود احمدی‌نژاد، دولت دهم را به مخالفت با روحانیت متهم کرده‌اند.» اختلافاتی که بر سر انتصاب استاندار زن آغاز شد و تا سال90 و بعد از قهر 11 روزه به اوج رسید. این رابطه شکرآب تاکنون نیز ادامه دارد؛ اگرچه کریمی‌اصفهانی در مصاحبه اخیرش تاکید کرده که احمدی‌نژاد برای دیدار با مراجع تلاش کرده اما از سوی مراجع پذیرفته نشده، بهمن شریف‌زاده، روحانی نزدیک به احمدی‌نژاد از اساس این خبر را کذب می‌داند.


شریف‌زاده که اتفاقا در سفر احمدی‌نژاد به قم او را همراهی می‌کرده گفت که رفتن احمدی‌نژاد به قم صحت دارد و رسانه‌ها هم این موضوع را پوشش دادند. آقای احمدی‌نژاد بیش از یک ماه پیش به قم سفر کرده تا به زیارت حضرت معصومه برود اما قصد دیدار با چند مرجع وجود نداشته است.

او تاکید دارد که احمدی‌نژاد نه چند روز پیش به قم رفته و نه اساسا قصد دیدار با مراجع را داشته است اما در جریان این سفر، دیداری با یکی از مراجع داشته که از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده ‌بود و تنها قصد احوال‌پرسی بوده که با همراهان به این دیدار رفته، همگی نماز خوانده و بازگشته‌اند.

با این حال کنشگری‌های احمدی‌نژاد هیچ‌ وقت قابل پیش‌بینی نبوده است چه آنکه وقتی برای همراهی با بقایی برای نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری رفت و همزمان با بقایی در ستاد انتخابات اعلام کاندیداتوری و ثبت‌نام کرد. به هر حال اگر احمدی‌نژاد بار دیگر قصد بازگشت به قدرت را داشته باشد، می‌داند که به حمایت روحانیون و مراجع نیاز دارد؛ بنابراین شاید ترمیم این رابطه کارویژه جدید او باشد.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها