اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 هم مشروط شرکت می‌کنند؟

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: اصلاح‌طلبان به طور کلی نباید بگویند مطلقا در انتخابات شرکت نمی‌کنیم بلکه باید بگویند مشروط شرکت می‌کنیم.

اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 هم مشروط شرکت می‌کنند؟
کد خبر: 423067
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۰ ۱۰:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، درباره انتخابات 1400 و اینکه اصلاح‌طلبان چگونه می‌خواهند مردم را برای حضور در انتخابات ترغیب کنند؟ گفت: انتخابات یکی از ابزارهای مهم چرخش قدرت و نوگرایی در برنامه‌ها، نیروی انسانی و روش‌ها است. اگر کشوری به دنبال این سه مولفه نباشد کشور پیشرفت نخواهد کرد. اینکه برخی اصولگراها از همین حال پیش‌بینی می‌کنند اصلاح‌طلبان تائید صلاحیت نمی‌شوند علتش را نمی‌دانم. در حالی که اصولگرایان به جای این‌گونه پیش بینی‌ها باید بگویند که همه باید در انتخابات حضور داشته باشند تا یک انتخابات رقابتی برگزار شود تا نظام پویا و روبه رشد و آماده برآورده کردن مطالبات مردم در منطقه و عرضه بین‌المللی، شود.

او افزود: جریان رقیب در شرایط فعلی نباید خوشحال باشد بلکه باید از این شرایط ناراحت باشد. به هر حال آنهایی که به این کشور علاقه دارند و از گذشته به تعبیری دستی بر آتش داشتند، می‌دانند که متعاقبِ افراط، تفریط است. اگر اصولگرایان دستشان به نظارت می‌رسد و از این گونه اقدامات انجام می دهند، معلوم نیست تا چه زمانی این وضعیت ادامه داشته باشد. مردم کاملا مایوس هستند و نمی‌توان به مردم گفت که صبر کنید تا ببینیم نتیجه انتخابات چه می‌شود؟!

نمازی ادامه داد: لذا مقام معظم رهبری وارد عرصه شده و دستور دهند که دو جناح اصلی و جمعیت‌های دیگر با کاندیداهای حداکثری به صحنه انتخابات وارد شوند و ثبت نام کنند و تایید صلاحیت شوند تا رقابت بین کاندیدهای حداکثری صورت گیرد. اولین فایده این اقدام، افزایش مشارکت مردم در تعیین سرنوشتشان است. دوم اینکه هرچه رقابت شدیدتر باشد آن که شایستگی بیشتری دارد، انتخاب می شود. بنابراین مردم گزینه‌ای را انتخاب خواهند کرد که از بقیه تواناتر است.

او افزود: حاکمیت باید از همین حالا به مردم اطمینان دهد که مشارکت حداکثری در انتخابات صورت خواهد گرفت. انتخابات ریاست جمهوری مانند انتخابات مجلس نیست که تحت تاثیر عناصر محیطی، قومی و محلی باشد بلکه انتخاباتی ملی است و وقتی مردم مأیوس شوند، شرکت نمی‌کنند و ریزش آراء شدیدتر از انتخابات یازدهمین دوره مجلس خواهد بود. در انتخابات اخیر مجلس، بسیاری این تصور را نمی‌کردند که این مشارکت پایین صورت گیرد. هر چند برخی تمایل داشتند که مشارکت محدودتر باشد تا بتوانند رأی بیاورند.


علی‌محمد نمازی با بیان اینکه این ریزش آراء در انتخابات ریاست جمهوری به شدت تقویت خواهد شد، ادامه داد: نظارت بر انتخابات شوراها توسط نمایندگان مجلس صورت می‌گیرد و همین نمایندگان مجلس یازدهم در حال انجام کاری هستند مبنی بر اینکه از شورای نگهبان می‌خواهند در بحث نظارت و بررسی صلاحیت کمک کنند. اگر نتیجه این اقدام این باشد یک فیلتر سختی مانند مجلس طراحی شود و دیگر فردی غیر از خودشان از این فیلتر رد نشود آن زمان، مردم انگیزه‌ای برای انتخابات شوراها نخواهند داشت که اینها به نفع نظام نیست.

او ادامه داد: اصلاح‌طلبان علاقه مندند که در عرصه انتخابات حضور داشته باشند و تنور انتخابات را گرم کنند و به گونه‌ای فضا را مهیا کنند اما این حضور، پیش شرط‌هایی دارد که باید از قبل تأمین شود. مهمترین شرط، اطمینان احزاب و تشکل های اصلاح طلب، است تا بتوانند کاندیدای حداکثری داشته باشند. اصلاح‌طلبان به طور کلی نباید بگویند که مطلقا در انتخابات شرکت نمی‌کنیم بلکه باید بگویند که مشروط شرکت می‌کنیم و شرطشان داشتن کاندیداهای حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها