محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا:

کاش برخی احساس تکلیف کنند که وارد انتخابات نشوند

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: کاندیدا باید با سازوکار یک کارگروهی و یا بالاتر از آن سازوکار حزبی مشخص شود، اما ما در جمهوری اسلامی بحثی تحت عنوان احساس تکلیف داریم و نمی‌دانم که چرا همیشه عده‌ای احساس تکلیف می‌کنند که وارد عرصه انتخابات شوند و کاش برخی هم احساس تکلیف می‌کردند که وارد نشوند.

کاش برخی احساس تکلیف کنند که وارد انتخابات نشوند
کد خبر: 423072
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۰ ۱۰:۳۷:۳۶

اعتمادآنلاین| چشم برهم بزنیم موسوم انتخابات رسیده و فقط پای صندوق رفتن است. فضای سیاسی کشور، اما آنطور که باید و مثل ادوار گذشته متاثر از این رخداد نیست. اصلاح طلبان که دست روی دست گذاشته به قول محمود صادقی دچار بلاتکلیفی هستند. وضعیت در اردوگاه اصولگرایی نیز بهتر از آن نیست. فعالان سیاسی در این جریان هنوز نمی‌دانند که جمنا، شاجا یا کدام سازوکار دیگر قرار است تکلیف کاندیدای نهایی را مشخص کند. مهم‌تر از آن اینکه گویا باز هم قرار است به اندازه دانه‌های تسبیح نامزد داشته باشند. مهدی چمران از احتمال حضور 20 کاندیدای اصولگرا می‌گوید و روزنامه اعتماد از «یک مینی‌بوس کاندیدا» می‌نویسد. مشخص نیست که این ضعف اصولگرایان است یا تاکتیک‌شان؟! اگر تاکتیک است چه هدفی را تامین خواهد کرد و اگر ضعف است چه پیامدی خواهد داشت؟ برخی از سیاسیون معتقدند که تکثر کاندیدا‌ها ممکن است موجب رونمایی یک باره از کاندیدایی غیر مطرح در روز‌های منتهی به انتخابات شده و برنامه همه جریان را بهم بریزد. برخی دیگر نیز این موضوع را چندان جدی نگرفته و معتقدند که تکثر کاندیدا‌ها خیلی‌هم بد نیست.


محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا را می‌توان در گروه دوم قرار داد. او گفت: «به نظر می‌رسد که شیوه جدیدی در ارتباط با بحث ریاست جمهوری باید دنبال شود و این نکته هم ارتباطی با جناح‌ها ندارد. شاید اگر جناحین با هم گفتگو کنند و به این نتیجه برسند که روش صحیح بررسی نحوه انتخاب سه، چهار رئیس جمهور گذشته است. فرایند انتخاب روسای جمهور حداقل از زمان آقای خاتمی به این سو باید آسیب شناسی شود. این بررسی نیز حتما حاکی از وجود یک خلع در کشور ما است»


وی افزود: «کاندیدا باید با سازوکار یک کار گروهی و یا بالاتر از آن سازوکار حزبی مشخص شود، اما ما در جمهوری اسلامی بحثی تحت عنوان احساس تکلیف داریم و نمی‌دانم که چرا همیشه عده‌ای احساس تکلیف می‌کنند که وارد عرصه انتخابات شوند و کاش برخی هم احساس تکلیف می‌کردند که وارد نشوند. گاهی هم دوستان هم حزبی و اطرافیشان یک فرد از وی درخواست می‌کنند که وارد عرصه انتخابات شود».


این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه «ارزیابی من از فرایند معرفی کاندیدا و انتخاب رئیس جمهور در ادوار گذشته بسیار منفی است» گفت: «یک بحث کارشناسی را مطرح می‌کنم نه جناحی، اما حتما خاطرتان است که تا دو هفته قبل از انتخابات 76 تصور می‌شد که آقای ناطق رئیس جمهور است، اما یکباره اتفاقات دیگری افتاد. سوال این است که چطور دو ماه قبل از انتخابات یک نفر با تصمیم خود یا تشویق دیگران وارد انتخابات می‌شود؟ من فکر نمی‌کنم که آقای خاتمی، احمدی‌نژاد یا خاتمی از چند سال قبل برای کاندیدا شدن برنامه ریزی کرده بودند. هر فرد عاقلی می‌داند که اگر برنامه ریزی شده باشد، مقدماتی وجود دارد که باید لحاظ شود، اما من فقط یک نفر را دیدیم که وقت ثبت نام برنامه داشت و همکاران خود راهم تاحدی مشخص کرده بود. در حالی که در دنیا وقتی قرار است که فرد رئیس جمهور شود از دو، سه سال قبل مشخص است و حزب برای ریاست جمهوری او کار کرده است. حتی برای همکاران او هم برنامه ریزی شده، چون اعتبار او، اعتبار حزب است و قرار نیست که شخص محور باشند».


وی با تاکید بر «خلع نظام حزبی در کشور» گفت: «این خلع باعث می‌شود که هر فردی رئیس جمهور شد همکاران سابق خود را همراه بیاورد و به همین خاطر به قبله آمال آن همکاران تبدیل شود. این درحالی است که ما اگر بخواهیم مسند ریاست جمهوری را چند پله بالاتر ببریم و دست به اصلاح امور دست بزنیم باید متد و روش رسیدن به مصداق را اصلاح کنیم.»


کوهکن افزود: «ما الان دو یا سه حزب قدرتمند نداریم که بعد از بررسی‌های میان مدت ارزشمندترین فرد خود را به عنوان کاندیدا معرفی کند. نتیجه این است که یک تعداد آقایانی که بنا بر هر دلیلی - شایستگی یا ارتباطات - خودشان را مناسب می‌دانند، وارد می‌شود. این رویه جایگاه رای پایین می‌آورد. برای همین معتقدم که به جای ارائه اسامی باید سراغ تاکید بر موئلفه‌ها و شاخص‌های فرد مناسب برویم.»


وی گفت: «حتما نباید جریان منتظر بماند که عده‌ای اعلام حضور کنند و بعد دنبال آن‌ها بدود. اینکه بگویند کار من جلوگیری از تکثر و تبدیل پنج نفر به یک نفر است، درست نیست. نتیجه نمی‌دهد و گذشته این را ثابت کرده است. رسانه‌ها باید با محوریت قانون اساسی به بررسی پرداخته و معلوم کنند که چه کسی می‌تواند بهتر کشور را اداره کند».


این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که نبود یک سازوکار برای ممانعت از تکثر کاندیدا‌ها چه آفتی دارد؟ گفت: «به نظر من الان ضرورتی ندارد که ما دنبال جلوگیری از تکثر کاندیدا‌ها برویم. هر جریانی اگر عقلانیت داشته باشد، الان باید برود به سوی برنامه محوری برود. باید معیار و موئلفه‌ها افراد شایسه مشخص شود و بعد از آن اگر 50 نفر هم گفتند ما هستیم، اشکالی ندارد. این که بر کاهش تعداد کاندیدا‌ها برویم روشی است که جواب نمی‌دهد».


وی افزود: «طبیعی است که یک عده‌ای ثبت نام نکرده و رجل سیاسی شناخته نشده و رد می‌شوند. اما کسانی که تایید می‌شوند را باید به صورت برنامه محور به چالش کشید تا در انتها به تعداد محدودی برسیم که شرایط کف ریاست جمهوری را دارند. اگر چنین شود هم از تکثر کاندیدا‌ها جلوگیری شده و هم فضای رسانه‌ها به سوی معیارگرایی رفته و نگاه جدیدی ایجاد می‌شود که مردم در انتخابات خود، آن را مد نظر قرار دهند».


کوهکن در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تکثر کاندیدا‌ها موجب ظهور یک کاندید مورد حمایت نهاد‌های قدرتمند در روز‌های آخر نمی‌شود؟ گفت: «نمی‌توانم بگویم که محال است، اما معتقدم که احتمال آن در انتخابات ریاست جمهوری کم است. به این خاطر که حمایت کانون‌های قدرت و ثروت از یک کاندیدا موجب ارزیابی مثبت توده مردم به خصوص طبقه محروم و متوسط نمی‌شود. فضای مجازی خودش یک تیغ دو لب است و یکی از لبه‌ها که می‌تواند درست ببرد، همین جا است. بر این اساس معتقدم که این موضوع نباید دغدغه اولیه باشد. حتما باید مورد توجه قرار بگیرد، اما دغدغه اصلی این است که شرایط و معیار‌های مشخص شود و بعد داوطلبین را به یک چالش دقیق و منطقی کشید».

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها